Yazar: Ahmet Köseoğlu
Motosikletlerin elektrik kaynağı aküler neden oksitlenir, oksitlenme nasıl önlenir, akü bakımı nasıl yapılır, nelere dikkat edilmelidir?
Oksitlenme
Hava teması dolayısıyla akü başlarında zamanla oksitlenme oluşur. Oksitlenmiş olan akü başları ek direnç yaratarak aküye zarar verir. Sıcak suyla yıkandığında kolayca temizlenebilen oksitlenmeyi engellemenin en iyi yolu; kutup başları ve kelepçede açıkta kalan kısımlara vazelin sürmektir.
30°C sıcaklık ortamında bekleyen akü, 15-29°C aralığında bekleyene oranla iki kat daha çabuk deşarj olur. Bu nedenle özellikle yaz aylarında motosikletleri güneş altında uzun süreli park etmek aküye zarar verecektir.
İşleyen Demir Pas Tutmaz
4-5 ay kaderine terk edilen motosikletlerde akülerin elektrikleri, kutup başlarından çıkan kabloların bağlı bulunduğu elektronik aygıtlar nedeniyle tükenir. Bunun için birçok servis uzun süre kullanılmayacak olan motosikletin elektrik kablolarını akü kutup başlarından sökülmesini tavsiye eder.
Aküyü kurtarmanın bir diğer yolu da en çok iki hafta kadar aralıklı periyotlarla motosikleti olduğu yerde çalıştırmaktır. Böylece aküden elektrik alış verişi olur ve akü canlanır. Motor devri ne kadar üst rakamlardaysa akünün o kadar hızlı şarj olacağı da unutulmamalıdır. Motosikletin çalıştırılmasıyla kartere süzülen yağ, motorun iç aksamlarına yeniden ulaşarak makinenin yağlanmasını sağlar.
İçerisinde marş basacak güç kalmamış olan aküleri kurtarmanın son yolu ise onları yeniden şarj etmek ve bazen şoklamaktan geçer. Fakat bazen ömrünü doldurmuş olan aküler kutup başları da sökülse şarj da edilse kurtarılamazlar. Bu şekilde şarj tutmayan aküyü geri dönüşüme göndermek ve yerine yenisini edinmekten başka çare yoktur.
Akü için:
http://www.motosikletim.com.tr/Akuler,LA_302-2.html#labels=302-2
Yorumlar
Loading…