Las Vegas’ta gerçekleşen Tüketici Elektronik Fuarı’nda Honda “Nasıl Yani” dedirten, kendi kendine dengede duran bir motosiklet ortaya çıkarmıştı. Detaylara bir göz atalım.
Ocak ayının ilk haftasında gerçekleştirilen ve oldukça ilgi çeken Tüketici Elektronik Fuarı’nın (Consumer Electronics Show-CES) en merak uyandıran oyuncağı kendi kendine dengede duran bir motosikleti gözler önüne seren Honda’dan gelmişti. Bilim kurgu filminden fırlamış hissi veren konsept modelde özel “Sürüş Yardımı Teknolojisi” adıyla 4.8 kilometrenin (3 mil) altındaki zorlu ve düşük hızlarda, sürücünün motosikleti dengede tutmasına destek olan bir sistem bulunuyor.
Özel model, Amerika’nın Las Vegas şehrinde düzenlenen Tüketici Elektronik Fuar’ında gözleri üzerine çekmeyi fazlasıyla başardı.
Honda’nın geliştirmiş olduğu sistemde, sürücü yüksek hız yaptığında motosiklet iki tekerin üzerinde rahatlıkla dengede durabilecek. Özellikle düşük hızlarda sürücünün dengesini kaybetmesi durumunda ise bu sistem sayesinde motosiklet, kullanıcı yardımı olmadan dengesini sağlayabilecek. Peki bu nasıl bir sistem?
Honda’nın açıkladığı bilgilere göre burada anahtar nokta: iz açıklığı mesafesi. Burada, pozitif ve negatif olarak iki unsur bulunuyor.
Pozitif İz Açıklığı Mesafesi: Hareketsiz dururken motosikletin özelliği, elciklerin çevrildiği yöne doğru düşme eğiliminde bulunması ki bu durumun düşük hız kontrolü için uygun olmadığını söyleyebiliriz. (Spor sürüşe uygundur.) Bir videoda, bu motosiklet üzerinde sorunsuzca hızlı giden bir sürücüyü görüyoruz.
Negatif İz Açıklığı Mesafesi: Hareketsiz dururken motosikletin özelliği, elciklerin çevrildiği yöne doğru motosiklet düşmek üzereyken, dikleşmesidir. Bu da düşük hız aralığında, dengeleyici bir kuvvet gibi etkili manevra sağlayarak motosikletin dengesini kontrol etmeye yardımcı olur. (Spor sürüşe uygun değildir.)
Pozitif İz Açıklığı Mesafesi = Spor Sürüşe UygundurNegatif İz Açıklığı Mesafesi = Düşük Hız Aralığında Motosikletin Dengesini Kontrol Etmeye Uygundur
Modelin ön bölümünde “Sürüş Yardım Sistemi” bulunuyor, arka kısım ise NC700 üretim modelinden alınmış.
Bu dikkat çeken konsept, tüm anlatılan özellikleri ile yapılan hıza göre en iyi kontrolü sağlamaya yardımcı olmaktadır. Gidon ve lastik kumandası için kablo ile kontrol, değişebilir verev (eğim) açısı kontrolü ile Honda Robot Teknolojisi üzerine tasarlanmış olan bu modelin, arka bölümü halı hazırda üretilen NC700’den alınmış, ön kısmı ise “Sürüş Yardım Teknolojisi” ile donatılmış durumda. Böylece bu özelliklerin Honda tarafından, halı hazırdaki modellere uygulanmasının daha kolay olacağı belirtiliyor. Bu arada konseptte, NC 700 tarzında silindirler ve egzoz borusu bulunduğunu da belirtelim.
Ortaya çıkan videoların aklı baştan aşması bir yana, böyle bir sistemin sürücülerle ne zaman buluşacağı konusunda herhangi bir açıklama yapılmamış durumda.
Ortaya çıktığı Tüketici Elektronik Fuarı’nda Honda Sürüş Yardımı Teknolojisi’ne sahip motosikletin, Fuar’da “En İyi İnovasyon”, “En İyi Otomotiv Teknolojisi” ödülleri ile bir teknoloji dergisi tarafından “Editörlerin Seçimi Ödülü”nü aldığını da belirtmeden geçmeyelim.
Bu ilginç modelle ilgili ortaya çıkan videonun bir bölümünde, üstünde ellerini gidondan uzak tutan bir sürücü oturmasına rağmen motosikletin dengede durduğu görülüyor.
Videonun bir diğer bölümünde ise dengeyi etkilemek için sisteme arttırılmış kaldıraç gücü veren direksiyon milini normal konumunda tutan, ön tekerleği ve çatal ayaklarını hareket ettirebilen bir mekanizma bulunduğu görülüyor. Bu mekanizmada, oldukça güçlü bir aküatör kullanıldığı çok açık. (Aküatör: bir enerji kaynağı tarafından çalıştırılan bir mekanizma ya da sistemi hareket ettiren bir tür motor.)
Videonun üçüncü kısmında, sempatik bir kadın teknisyen, ön çamurluğun üstündeki bir anahtarı çalıştırıyor. Bunun üzerine yuvarlak bir platformda duran motosiklet, kadını yürüyüş hızında bir binaya girene kadar takip ediyor. Bu da bize gösteri amacıyla, bir kişiyi ya da belirlenmiş bir rotayı izlemek üzere motosikletin elektrikli çalışma düzeni ile donatıldığını gösteriyor.
Bir başka videoda ise kendi kendine denge sistemi güç kaybedecek olursa, motosikleti desteklemek amacıyla her iki tarafta bulunan sehpaya kelepçeli destek sistemi ile donatılmış bir ekipman gösteriliyor. Tüm bunlar, böylesine donatılmış bir modelin, kendi kendini idare edebilen bir motosikletin özelliklerine sahip olduğu çıkarımını gösteriyor. Bu ne anlama mı geliyor? Bu tür bir aracı bulunan bir kişinin, istediği zaman onu garajından çağırabileceği ve sürüş sonrası tekrar garaja geri gönderebileceğini düşünmek pek uzak bir ihtimal değil gibi duruyor.
Honda’nın uzun zamandır, insana benzer Asimo robot serilerinin ve bu Honda Sürüş Yardımı Teknolojisi’nin temeli olduğu söylenen Uni-Cub hareketli scooter gibi teknolojileri icat eden bir departmanı bulunuyor.
Mayıs 2011’de ortaya çıkan Uni-Cub ve 2009’da doğan bir önceki kuşak U3-X, kısa silindir makaraların yuvarlak dizilmiş eşsiz tekerleklerinden faydalanıyordu. Bu sistemlerde, ileri ve geri gidebilmek için, tekerlekler bir bütün olarak hareket ediyordu ve yanlara gidebilmek için ise silindir tekerlekleri sağa ya da sola doğru çevriliyordu. Kullanıcı, aracın üzerine oturup istediği yöne gidebilmek için o tarafa eğilim vererek aracı kontrol ediyordu.
Bu tür projelere görevlendirilen Honda mühendisleri çok eğlenmekle kalmayıp aynı zamanda bu süreçte bazı yan ürünler keşfedebiliyorlar. Gelecek konseptli bağımsız araç mühendisliği aslında, tamamlanan yedi ürünün Nobel ödülü aldığı Bell Laboratuvarları ve IBM’den Thomas J. Watson Araştırma Merkezi’nin arkasındaki başarıdır.
Bazı markalar, bu çeşit konseptler sunmayı pek tercih etmeyebilir çünkü bu araçlar, ortaya çıktığı ay içerisinde piyasaya girecek türden ürünler değil.
Bu arada Uni-Cub’ın yaratıcısı Shinichiro Kobashi, aracın 2020 Tokyo Olimpiyatları’nda piyasaya sürülebileceğini açıkladığını da söylemeden geçmeyelim. Bu konseptlerin ve aktivitelerin her zaman özel yaratıcılık değeri bulunmakta çünkü heyecan verici bu tür modeller, bizi geleneksel çözümlerden bir nebze de olsa uzak tutarak şaşırtıcı keşifler yapmamızı sağlıyor.
Honda’nın şimdilerde emekli ve bilinen mühendisi Yoichi Oguma, konsept koleksiyonlarının hemen kullanıma girmeseler bile inkar edilemeyecek kadar büyük bir gelecek potansiyelini taşıdığını her fırsatta hatırlatırdı. Bakalım Sürüş Yardım Teknolojisinin bu rolü ne kadar sürecek?
Honda Kendi Kendine Dengede Duran Motosikletin Videosu İçin: Honda Kendi Kendine Dengede Duran Motosiklet
Yorumlar
Loading…