Türkiye’de yeni keşfedilen Motovlog konseptinin yerli temsilcileri Speetfire, Motor Haydayan Adam, Motorcu Muhabbeti, Motosikletten Anlamayan Adam ve Dıral Dede ile konuştuk.
Türkiyeli motosiklet tutkunları şimdilerde, ülke dışında uzun yıllardır bilinen ama bizim topraklara yeni ulaşan bir akıma tanıklık ediyor. Sayıları gün geçtikçe artan Motovlogger’lar ‘’Abi yeni başlayacağım, ne alayım? ‘diyenlerin derdine derman olmak için Youtube üzerinden yayın yaptıkları kanallarına hiç durmadan video yüklüyorlar. Vlogger’lar sadece bununla da kalmıyor, zincir nasıl yağlanır, Ebay’dan nasıl alışveriş yapılır, motosiklet nasıl yıkanır, debriyaj hakimiyeti nasıl sağlanır gibi aklınıza gelen, gelmeyen bir çok konunun üzerinde durup, motosiklete başlayacakların ya da yeni başlayanların bilgi açlığını gideriyor. Biz de Motovlogger topluluğu içinde sesini en çok duyuran Motor Haydayan Adam, Speetfire, Motorcu Muhabbeti, Motosikletten Anlamayan Adam ve Dıral Dede ile konuştuk, yabancı olduğumuz Motovlog kavramı hakkında merak ettiklerimizi sorduk.
Öncelikle Motovlog maceranız nasıl başladı onu soralım. Ne oldu ya da sizi kim etkiledi de ben bu işi yapmalıyım dediniz. Esin kaynağınız neydi?
Speetfire: Yabancı motovlogger’ları özellikle BaronVonGrumble’ı severek izliyordum. Ülkemizde de bu işi yapan yoktu, o nedenle hemen başlamalıyım dedim. Tabii ben kamera alana kadar başkası yaptı bile.
Sizi izleyenlerden nasıl reaksiyonlar alıyorsunuz?
Speetfire: Başta çok olumluydu, sonradan kanalın kalitesi düşmeye başlayınca yorumlar da negatifleşti. Ancak hala sokakta/yolda görüp güzel şeyler söyleyenler var.
Türkiye’de motosiklet sürücülerinin yaşadığı en büyük sorun sizce nedir?
Speetfire: Yeteri kadar motosiklet sürücüsünün olmaması. Küçük bir azınlık olduğumuz sürece başımıza daha çok iş gelir.
Yurt dışında özellikle Amerika ve İngiltere’de motovlogger’ların birbirleri ile oldukça sıkı ilişkileri olduğunu ve birlikte organizasyonlar yaptığını görüyoruz. Peki Türk motologger’ların birbirleriyle iletişimi nasıl?
Speetfire: Sürekli iletişim halindeyiz, birbirimizi tanıyoruz, etkinlikler yapıyoruz. Yabancı motovlogger’lardan çok da farkımız olduğunu düşünmüyorum.
Motovlogger’lığa başlamayı düşünen sürücüler için neler önerirsiniz? Kurgu yaparken hangi programları kullanıyorsunuz? Sizce yeni başlayan ve tecrübesiz sürücülerin bu işi yapması sakıncalı olur mu?
Speetfire: Bu işe başlayacaklarsa motosiklet sürüşünde belli bir seviyenin üstünde olmaları gerektiğini düşünüyorum. Çünkü motosiklet sürerken konuşmak reaksiyon süresini uzatıyor.
Gelecek için ne gibi projeleriniz var?
Speetfire: Biraz bahtsız bir insan olduğumdan her videomda bir aksilik oluyor. Youtube kanalımı daha iyi yerlere taşımayı, daha iyi videolar çekmeyi planlıyorum. Motorcu Muhabbeti: Gelecek için planlarım arasında ilk önce motovlog denilen şeyi motosiklet kültürüne yerleştirmek var. Sonra motovlog yapan insanlarla yapacağımız işler ve organizasyonlar sayesinde bütün motorculara ulaşmak istiyorum.
Motovlog yapmak için hangi ekipmanlara sahip olmak gerek?
Speetfire: Güzel bir action cam, bir ses kayıt düzeneği ve bir bilgisayar yeterli olacaktır.
Konu seçerken nelere dikkat ediyorsunuz?
Speetfire: İnsanlar seçtiğim konuyu beğenir mi beğenmez mi ona bakıyorum. Yeni başladığım zamanlarda konu bile yoktu, doğaçlama yapıyordum.
Takip ettiğiniz yabancı motovlogger’lar var mı?
Speetfire: BaronVonGrumble, Jake thegardensnake, AccidentalBroadcast, CagerOnTwoWheels, AdjrianNickelodeon ve daha bir çok kanal.
Çekim sonrası video düzenleme işleri ne kadar vaktinizi alıyor?
Speetfire: Cidden çok zaman alıyor. İşten, okuldan zamanım kalmadığı için bazen üşenip boşlayabiliyorum.
Son olarak anlatmak istediğiniz ilginç bir anınız ya da söylemek istediğiniz bir şey var mı?
Speetfire: Sesim 15 yaşında gibi çıkıyor gerçek sesim o değil, bu sorunu hala çözemedim. Lütfen motorlarınızı test etmeme izin verin. Ekipmanın en iyisini alın, ekipmansız bakkala dahi gitmeyin.
Motor Haydayan Adam
Motor Haydayan Adam’ın isminin hikayesinden bahsedelim.
En sevdiğim soru! Trakya tarafında motosikletle turlarken benzinlikte “motor sürmek” olayını “motor haydamak” olarak söylediklerinde çok güldüm. O bölgenin insanına karşı sempatim olduğu için aklımda da kaldı. “Haydayan” kelimesi “sürmek”, “hakim olmak” anlamında kullanılıyor. Herkes ne anlama geldiğini sorsa da veya söylerken insanlar anlamayan gözlerle bana baksa da, kanalın adı gerçekten çok hoşuma gidiyor. Arkadaşlarımla da motosiklet sürme planları yaparken “hafta sonu motor sürüyor muyuz?” demek yerine “hafta sonu motor haydıyor muyuz?” diyoruz.
Öncelikle Motovlog maceranız nasıl başladı onu soralım. Ne oldu ya da sizi kim etkiledi de ben bu işi yapmalıyım dediniz. Esin kaynağınız neydi?
Motor Haydayan Adam: Yurtdışında bu işi birçok insanın yaptığını biliyor ve izliyordum. Bir gün Türkiye’de de yapanların olduğunu fark edince, sabahları işe giderken kameranın yanında mikrofonumu da açtım, konuşmaya başladım. Video montaj işlerine ilgim olduğu için çok sevdiğim iki şey kesişti diyebilirim: Motosiklet ve montaj!
Sizi izleyenlerden nasıl reaksiyonlar alıyorsunuz?
Motor Haydayan Adam: İzleyen kesimin çok büyük bir bölümünden çok güzel yorumlar geliyor. Tabii ki eleştirenler, beğenmeyenler de oluyor. Onların da görüşlerini dikkate alarak elimden gelenin en iyisini yapmaya çalışıyorum.
Türkiye’de motosiklet sürücülerinin yaşadığı en büyük sorun sizce nedir?
Motor Haydayan Adam: Trafikte hiçbir şekilde motosikletin yeri olmamasıdır. Sıkıştırmaları, önümüze kırmaları tek tek maddelemek yerine bütün hepsini tek başlık altında en büyük sorun olarak adlandırmak gerekirse, şunu kabul etmeliyiz ki bence kesinlikle diğer araç sürücüleri tarafından trafikte bir yerimiz olduğu düşünülmüyor. Hıncal Uluç gibi tanınmış bir köşe yazarı bile “motosiklet terörü” diye yazı yazabiliyorsa ülkemizde bizim trafikte saygı duyulan araç olmamız, kabul görmemiz çok uzun yıllar alacaktır.
Yurt dışında özellikle Amerika ve İngiltere’de motovlogger’ların birbirleri ile oldukça sıkı ilişkileri olduğunu ve birlikte organizasyonlar yaptığını görüyoruz. Peki Türk motologger’ların birbirleriyle iletişimi nasıl?
Motor Haydayan Adam: Hepsiyle kısa zamanda çok güzel dostluklar kurduk, birlikte motosiklet kullandık, yardımlaştık. Birbirimizi tamamlıyoruz, yeni çekeceğimiz videolar ile ilgili fikir paylaşımı yapıyoruz. Aramızda bir rekabet yok, dediğim gibi dostluk var.
Motovlogger’lığa başlamayı düşünen sürücüler için neler önerirsiniz? Kurgu yaparken hangi programları kullanıyorsunuz? Sizce yeni başlayan ve tecrübesiz sürücülerin bu işi yapması sakıncalı olur mu?
Motor Haydayan Adam: Özgün olan şeyler yapmalarını tavsiye ederim. Doğru konu seçimi yaparlarsa ben de dahil herkes severek izleyecektir. Adobe Premiere, Adobe Photoshop kullanarak şimdilik işimi hallediyorum, ama Adobe After Effects de öğrenerek videoları biraz daha profesyonel hale getirmeyi planlıyorum. Yeni başlayan arkadaşlar kısa bir süre tecrübe edinene kadar sadece yola konsantre olsalar daha iyi olur diye düşünüyorum. Motosiklet kullanırken konuşmak ciddi dikkat kayıplarına yol açabiliyor ve bu durum, yeni başlamış bir arkadaşın son isteyeceği şey olabilir.
Gelecek için ne gibi projeleriniz var?
Motor Haydayan Adam: Motovlog bölümleri devam edecek, bunun dışında yol yapmayı seven biri olduğum için uzun yol videoları yapmak istiyorum.
Motovlog yapmak için hangi ekipmanlara sahip olmak gerek?
Motor Haydayan Adam: Bir aksiyon kamerası ve mikrofon lazım. Seçilen kamer, mikrofon takmaya uygun olursa, bu işi yapacak arkadaşların montaj sırasında çok daha rahat edebileceklerini söyleyebilirim.
Konu seçerken nelere dikkat ediyorsunuz?
Motor Haydayan Adam: Motosiklet ile ilgili olması şu an benim için yeterli oluyor. Türkiye’de bu işi yapanlar olarak sayımız her geçen gün arttığı için, konu bulmak zorlaşıyor diyebilirim. “Ben bu konuyu konuşmaktan zevk alırım, insanlar da izlerken zevk alır” dediğim her konuyu elimden geldiğince anlatmaya çalışıyorum diyebilirim.
Takip ettiğiniz yabancı motovlogger’lar var mı?
Motor Haydayan Adam: İlk aklıma gelenler BaronVonGrumble (en sevdiğim), CagerOnTwoWheels, Royal Jordanian, TankGrrrl, Shaaf. Hepsini izlemekten çok zevk alıyorum.
Çekim sonrası video düzenleme işleri ne kadar vaktinizi alıyor?
Motor Haydayan Adam: Video düzenleme, render alma, upload etme (ülkemiz internet şartlarıyla) derken minimum 3, maksimum 6 saat kadar (şimdilik) zamanımı alıyor.
Son olarak anlatmak istediğiniz ilginç bir anınız ya da söylemek istediğiniz bir şey var mı?
Motor Haydayan Adam: En başta da söylediğim gibi, biz trafikte varlığı kabul edilmeyen bir araca tutkusu olan insanlarız. Bunun kabul edileceği günü beklemek, her günümüzü risk içinde geçirmek anlamına geliyor. Bu yüzden iyi motosiklet sürmeliyiz (iyiden kastım hızlı değil), bütçemizin alabildiği bütün ekipmanları kullanmalı ve mümkünse eğitim almalıyız. Motosiklet sürerek geçecek bir ömür hayali için bu önlemleri almamız şart. Son olarak bize değer verip köşenizde yer ayırdığınız için bütün Motoron ekibine teşekkür ediyorum, tekeriniz düz bassın!
Motorcu Muhabbeti
Öncelikle Motovlog maceranız nasıl başladı onu soralım. Ne oldu ya da sizi kim etkiledi de ben bu işi yapmalıyım dediniz. Esin kaynağınız neydi?
Motorcu Muhabbeti: İnternet üzerinden bulabildiğim kadar motosiklet videosu izlemeye çalışıyorum. 4 sene önce yurt dışında motovlog adı altında bir yapı olduğunu fark ettim. İzlediğim ilk kanal M13 yani Mordeth13 idi. Sürekli yeni videoları izlemek için bekliyordum. Çünkü izlemesi ve dinlemesi mükemmel! İnsanlara motosiklet hakkında bir şeyler katmak ve mümkün olduğunca bilgilendirmek önemli. Özellikle internet üzerinde motosiklet ile ilgili çok az Türkçe kaynak olması da dikkatimi çekiyordu.
Sizi izleyenlerden nasıl reaksiyonlar alıyorsunuz?
Motorcu Muhabbeti: İzleyenlerden hiç beklemediğim kadar güzel geri dönüşler oluyor. Ben de elimden geldiğince yaptığım işi iyi yapmaya çalışıyorum. Bu tarz yorumlar da doğru yolda olduğumu gösteriyor. Tabii ki beğenmeyenler de var, belki daha farklı bir konsept beklentisi içindeler. Onları da her zaman dinliyorum. Çünkü benim amacım mümkün olduğunca çok fazla insana ulaşmak.
Türkiye’de motosiklet sürücülerinin yaşadığı en büyük sorun sizce nedir?
Motosikletten Anlamayan Adam: Motosiklet sürücülerinin en büyük sorunu kendileri! Eğitimsizlik, ekipman kullanmama bizi çok kötü sonuçlara götürebiliyor. Bir de otomobil sürücülerinin dikkatsizliği diyebilirim.
Yurt dışında özellikle Amerika ve İngiltere’de motovlogger’ların birbirleri ile oldukça sıkı ilişkileri olduğunu ve birlikte organizasyonlar yaptığını görüyoruz. Peki Türk motologger’ların birbirleriyle iletişimi nasıl?
Motorcu Muhabbeti: Türkiye’de de böyle bir birlik kurmak için elimden geleni yapıyorum. Aslında motovlogger’ları aynı çatı altında toplamaya başladım. Bu kültürü mümkün olduğunca geliştirmek için çalışıyoruz. Sağ olsun yeni arkadaşlar da çok başarılı. Bu işe başlayanları da elimden geldiğince desteklemeye çalışıyorum.
Motovlogger’lığa başlamayı düşünen sürücüler için neler önerirsiniz? Kurgu yaparken hangi programları kullanıyorsunuz? Sizce yeni başlayan ve tecrübesiz sürücülerin bu işi yapması sakıncalı olur mu?
Motorcu Muhabbeti: Yeni başlayanların ilk önce motor kullanmayı bilmekten öte, motor kullanmayı refleks haline getirmeleri gerekiyor. Hem motor kullanıp hem konuşmaya çalışıldığında trafiğe verilen dikkat azalacaktır. Yeni başlayanların bunu bilmeleri çok önemli. Kendilerine uygun bir kamera, bir mikrofon ve edit programı bulmaları da önemli. Ben Lightworks adında bir program kullanıyorum. Fazla detaylı bir program değil ama benim konseptim gereği videolarımda çok fazla edit kullanmıyorum. Videolarımın çoğu tek çekim ve tek nefes oluyor.
Gelecek için ne gibi projeleriniz var ?
Motorcu Muhabbeti: Gelecek için planlarım arasında ilk önce motovlog denilen şeyi motosiklet kültürüne yerleştirmek var. Sonra motovlog yapan insanlarla yapacağımız işler ve organizasyonlar sayesinde bütün motorculara ulaşmak istiyorum.
Motovlog yapmak için hangi ekipmanlara sahip olmak gerek?
Motorcu Muhabbeti: İlk önce motosiklet tabii ki… Sonrasında motosiklet ekipmanı dediğim kask, ceket, eldiven, bot ve mümkünse pantolon seti lazım. Motosiklet sürüşüne uygun korumalara sahip olmaları da çok önemli bence. Bundan sonra bir kamera, bir mikrofon ve bir de edit için bilgisayar.
Konu seçerken nelere dikkat ediyorsunuz?
Motorcu Muhabbeti: Konu seçerken internette Türkçe kaynağı bulunmayan ve merak edilen şeyleri araştırıyorum. Bunun dışında zaten bana gelen mesajlardan da seçtiklerim oluyor. Sonuçta izleyenler için yapılan bir işte izleyenlerin ihtiyaçları önemlidir.
Takip ettiğiniz yabancı motovlogger’lar var mı?
Motorcu Muhabbeti: Aslında bulabildiğim bütün vlogger’ları takip ediyorum. Ancak benim için yeri farklı olan birkaç isim var. Bu insanlar; chaseontwowheels, 6foot4honda, yummir6, downshift83 ve motonosity. Çünkü onlarla mail yolu ile konuşmuştum ve beni bu işe başlamam konusunda teşvik etmişlerdi.
Çekim sonrası video düzenleme işleri ne kadar vaktinizi alıyor?
Motorcu Muhabbeti: Görsel olarak ekleyeceğim bir şeyler yoksa video düzenleme işi 10 dakika sürüyor diyebilirim. Dediğim gibi videoları ham şekilde koyduğum için başını ve sonunu kırpıp intro ve outro ekliyorum. Video bitmiş oluyor. Ancak render süresi ve Youtube’a yükleme ile birlikte 4 saati buluyor.
Son olarak anlatmak istediğiniz ilginç bir anınız ya da söylemek istediğiniz bir şey var mı?
Motorcu Muhabbeti: Ben bu işe başlarken hobi olarak başladım. Hiçbir şekilde bir geri dönüş beklentisi içinde değildim, ancak şu anda geldiğim nokta beni çok şaşırtıyor. Bana güzel mesajlar gelmesi, sokakta arkamdan “Motorcu Muhabbeti!” diye seslenileceği hiç aklıma gelmezdi. Sadece motorcular için değil bütün girişimciler için bir şey söylemek istiyorum; önemli olan insanın her zaman kendisi olması ve istediği şeyin peşinden koşması. Her zaman engeller ve durdurmak isteyenler olacaktır. Başarısız olduğumda “keşke” demek yerine, “Elimden gelenin en iyisini yaptım ve bir sonrakinde daha iyisini yapacağım.” demek tercihimdir.
Motosikletten Anlamayan Adam
Motosikletten Anlamayan Adam senin Giresun’da yaşadığını biliyoruz. Giresun’da motosiklete bakış açısı nasıl?
Pek çok şehirden farksız. Sadece büyük şehirlerdeki gibi otomobil ve motosiklet yoğunluğu yok. Motosiklet gören insanlar size darth vader görmüş gibi bakmasa çok daha güzel olurdu sanırım. Büyük şehirlere kıyasla aralara girmenize gerek yok ve sürekli sizi sıkıştırıp üzerinize kıran kimse görmüyorsunuz. Tabii arada çıkan küçük pürüzleri unutmayalım. Motosikletle yeni tanışan bu şehirde trafikteki tek sorun, durak kullanmayan dolmuş ve otobüs sürücüleri diyebilirim. Çünkü yanlarına yanaşmaya kalktığında kapı açılıp yolcunun üstünüze atlaması an meselesi! Keyifli yanı ise sayınız az olduğu için her gören bakma ihtiyacı hissediyor, birde gazlanabilecek güzel yollar ve manzaralı yerler var. Sırf bunlar için Giresun’a uğrayın derim.
Öncelikle Motovlog maceranız nasıl başladı onu soralım. Ne oldu ya da sizi kim etkiledi de ben bu işi yapmalıyım dediniz. Esin kaynağınız neydi?
Motosikletten Anlamayan Adam: Yabancı motovlogger’ları takip ediyordum. Daha sonra Türkiye’de bu işi yapan var mı diye merak ettim, araştırdım. Türkiye’de yeni yeni yapan arkadaşları izledim ve etkilendim. Bende yapabilirim diye düşündüm. Tüm dünyada motovlog işinin çoğunlukla kalabalık şehirlerde ve yoğun trafiklerde yapıldığını fark ettim. Ben daha çok sakin bir şehirde ve doğal çevre içinde bu işi gerçekleştirmeliyim dedim. Böylece motovlog işine başlamış oldum.
Sizi izleyenlerden nasıl reaksiyonlar alıyorsunuz?
Motosikletten Anlamayan Adam: Genelde çok güzel yorumlar, tepkiler alıyorum. Ancak ilginç yorumlar ve hakaret içeren tepkilerde gelmiyor değil. Ama genel olarak çok güzel ve bu beni daha çok ateşliyor.
Türkiye’de motosiklet sürücülerinin yaşadığı en büyük sorun sizce nedir?
Motosikletten Anlamayan Adam: Motosiklet sürücülerinin en büyük sorunu kendileri! Eğitimsizlik, ekipman kullanmama bizi çok kötü sonuçlara götürebiliyor. Bir de otomobil sürücülerinin dikkatsizliği diyebilirim.
Yurt dışında özellikle Amerika ve İngiltere’de motovlogger’ların birbirleri ile oldukça sıkı ilişkileri olduğunu ve birlikte organizasyonlar yaptığını görüyoruz. Peki Türk motologger’ların birbirleriyle iletişimi nasıl?
Motosikletten Anlamayan Adam: Aslında bizde beraber organizasyonlara katılmayı planlıyoruz ve katıldık. Birçok kez canlı yayın yaptık ve MotoExpo 2015’te hep beraber dolaştık. Tabi duyurmadık kimselere. Skype üzerinden devamlı iletişim halindeyiz ve birbirimize her konu hakkında yardım ediyoruz. Çok güzel bir arkadaşlığımız ve dostluğumuz var.
Motovlogger’lığa başlamayı düşünen sürücüler için neler önerirsiniz? Kurgu yaparken hangi programları kullanıyorsunuz? Sizce yeni başlayan ve tecrübesiz sürücülerin bu işi yapması sakıncalı olur mu?
Motosikletten Anlamayan Adam: Yeni başlamak isteyen arkadaşlar, aradan sıyrılıp sivrilebilmek için güzel ekipmanlarla ve farklı konularla bu işi yapmalı. Montaj için Camtasia Studio 8, ses kaydı için Hİ-Q Mp3 Rec kullanıyorum, şimdilik memnunum. Motosiklete yeni başlayan arkadaşlar için zor olabilir. Çünkü önce motosiklet üzerinde rahat olabilmek ve reflekslerin tam oturması gerekir. Bir yandan konuşup bir yandan otomobil aralarından geçmek pek de kolay değil ve tehlikeli de… Çünkü dikkatimizi yola ve konuşmaya veremiyorsak birinden vazgeçmek gerekir, bu da büyük sorunlara yol açabilir.
Gelecek için ne gibi projeleriniz var ?
Motosikletten Anlamayan Adam: Bir enduro alıp daha çok arazide video çekme fikrim var ve bunu önümüzdeki birkaç ay içerinde gerçekleştirme niyetindeyim. Bir de uzun seyahat fikirlerim var, ama bu uzun vadede gerçekleşecek gibi görünüyor. Çünkü gerçekten çok fazla zaman ve sabır içeriyor. Bunun için de yaz gelmeden bir Karadeniz turu fikrim var, imkanlar çerçevesinde gerçekleştirmeye çalışacağım.
Motovlog yapmak için hangi ekipmanlara sahip olmak gerek?
Motosikletten Anlamayan Adam: Motovlog yapmak için tabiî ki önce bir motosiklete ve ardından motosiklet kullanırken kullanmamız gereken ekipmanlara ihtiyacımız var. Bunlar da kask, mont, eldiven, korumalı pantolon, sırtlık, dizlik şeklinde özetlenebilir. Motosiklet için gerekli ekipmanları topladıktan sonra action cam almak gerekiyor. Bunları tamamladıktan sonra çok güzel fikirler gerekir. Sonrasında da gazlamak!
Konu seçerken nelere dikkat ediyorsunuz?
Motosikletten Anlamayan Adam: Açıkcası pek bir şeye dikkat etmiyorum desem yalan olmaz. Çok büyük kriterler yok, ama aklıma gelen her şey hakkında video çekebiliyorum. Dikkat ettiğim şeyler genelde daha önce yapılmamış olması, yapılmış olsa bile bambaşka bir şekilde anlatmaya dikkat ederim sanırım.
Takip ettiğiniz yabancı motovlogger’lar var mı?
Motosikletten Anlamayan Adam: Takip ettiğim yabancı motovloggerlar, Royal Jordanian ve BaronVonGrumble.
Çekim sonrası video düzenleme işleri ne kadar vaktinizi alıyor?
Motosikletten Anlamayan Adam: Ortalama 1-2 saat gibi bir süre ama bazen daha da uzayabiliyor. Çünkü ses işi bazen beni çok zorluyor.
Son olarak anlatmak istediğiniz ilginç bir anınız ya da söylemek istediğiniz bir şey var mı?
Motosikletten Anlamayan Adam: Pek eğlenceli sayılır mı bilmem, ama bir anımı anlatayım size. Bir arkadaşımın arkadaşının motorunu test etmek için aldım. Kameramı kaskıma takıp videomu çekmeye başladım. Tamam her şey güzel, motoru anlattım. Gaza da geldim “ooo çok güzel gidiyorum, hava güzel, motor güzel, sesim güzel” derken, kaydı açmadığımı farkettim. Saatlerce motorun üstünde öyle Mecnun gibi gezip kendi kendime konuşmuşum. Haliyle o gün çekemedim ve dün hadi çekeyim şu motoru dediğimde arkadaşın konjektörü bozuldu. Şans mı kader mi siz karar verin, hala bekliyorum!
Dıral Dede
Dıral Dede’nin isminin hikayesi?
Barış Manço’nun Dıral Dede’nin Düdüğü şarkısından geliyor. Dede benim düdüğüm de motosiklet.
Öncelikle Motovlog maceranız nasıl başladı onu soralım. Ne oldu ya da sizi kim etkiledi de ben bu işi yapmalıyım dediniz. Esin kaynağınız neydi?
Dıral Dede: Çok uzun bir süredir motosiklet kullanıyordum. Tek başıma çok uzun kilometreler yaptım. Türkiye’de motosikletle geçmediğim asfalt kalmadı diyebilirim. Bu süreçte birçok tecrübe kazandım ve anı biriktirdim. Bunları insanlarla her zaman paylaşmak istiyordum. Ama bunu nasıl yapacağımı bilemiyordum. Sonra bir gün, youtube videolarına denk geldiğim Motorcu Muhabbeti’ni keşfettim. Yaptığı iş çok hoşuma gitmişti. Bir action kamera edinip bunun benzerini bende yapmalıyım diye düşündüm ve macera başladı.
Sizi izleyenlerden nasıl reaksiyonlar alıyorsunuz?
Dıral Dede: Çok güzel geri dönüşler, yapıcı eleştiriler geliyor. Bu eleştirileri tam anlamıyla dikkate almaya çalışıyorum. Hatta izleyicilerle birebir iletişim kurduğum için onlardan da konu önerisi alabiliyorum. Bu da konuyu belirleyen insanı bir nebze gururlandırıyor. Ayrıca kanalla izleyici arasında inanılmaz bir bağ oluşturuyor.
Türkiye’de motosiklet sürücülerinin yaşadığı en büyük sorun sizce nedir?
Dıral Dede: Bence en büyük sorun sadece trafikte adam yerine konmamak değil, devlet kademesinde bile motosiklet kullanıcıların hiç düşünülmüyor olması. Bunun en belirgin örneği, köprü geçişlerindeki ücret adaletsizliği. Ülkede trafikle alakalı bir konu olduğunda motosiklet sürücüleri düşünülmeden karar veriliyor. Sonrasında konu “haydi biz bu adamları unuttuk, neyse bunlar da böyle devam etsin”e geliyor. Ülke yönetim bizi görmezden gelirse, trafikteki adamın bizi görmezden gelmesi çok normal değil mi?
Yurt dışında özellikle Amerika ve İngiltere’de motovlogger’ların birbirleri ile oldukça sıkı ilişkileri olduğunu ve birlikte organizasyonlar yaptığını görüyoruz. Peki Türk motologger’ların birbirleriyle iletişimi nasıl?
Dıral Dede: Tek kelime ile mükemmel diye özetlenebilir. Daha önce hiç biriyle arkadaş değilken, şimdi evimde misafir ettiğim insanlar oldular. Sonuçta aynı işi yapıyor olsak bile kimse kimseyi rakip olarak görmüyor. Hatta aramızda konuştuğumuzda daha çok insan yaparsa daha çok yayılırız, hatta daha çok video daha kaliteli işleri getirir diye düşünüyoruz. Bu işi yapmak isteyen “bilinçli” herkesle iletişim halinde olmak isterim.
Motovlogger’lığa başlamayı düşünen sürücüler için neler önerirsiniz? Kurgu yaparken hangi programları kullanıyorsunuz? Sizce yeni başlayan ve tecrübesiz sürücülerin bu işi yapması sakıncalı olur mu?
Dıral Dede: Yapsınlar! Çünkü yukarıda da bahsettiğim gibi çok içerik, daha kaliteli işleri beraberinde getirecektir. Bu iş için video düzenleme programlarını kullanıyorum. Bu programlar çok çeşitli olabiliyor. Tamamen videonun içeriğine ve montajına göre değişiyor diyebilirim. Yeni başlayanların yapması sakıncalı olabilir, çünkü motosiklet hakimiyetini yeni öğrenip trafiğe adaptasyon sürecini yaşarken, bir yanda da kayıt alıp konuşmak sıkıntılı olabilir. Ama konuşmadan sadece görüntülerle de bir şeyler yapılabilir, neden olmasın?
Gelecek için ne gibi projeleriniz var?
Dıral Dede: Türkiye’nin birçok yerini motosikletle gezdim, bunu yeniden yapıp izleyicilerle paylaşmayı düşünüyorum. Daha ilerisi içinde yurtdışı, neden olmasın?
Motovlog yapmak için hangi ekipmanlara sahip olmak gerek?
Dıral Dede: Benim burada öncelikle dikkat ettiğim nokta, ekipmanların full ve kaliteli olmasıdır. Çünkü insanlar sizi izleyip örnek alıyor olabilir. Bu sebeple ekipmanlar bu noktada da çok önemli. Bunun dışında bir action kameraya ihtiyaç var. İhtiyacı belirleyip ona göre ürün seçmek gerekiyor. Eğer ses kaydı da alacaksanız bir tane de yaka mikrofonuna ihtiyacınız var.
Konu seçerken nelere dikkat ediyorsunuz?
Dıral Dede: Konu seçerken genellikle motosiklet tecrübelerimi dikkate alıp güncel konulardan seçim yapıyorum. Konu seçimi aslında büyük sıkıntı, çünkü konuşarak bu işi yaptığım için videoların belli bir konusu olması gerekiyor ve konuları yavaş yavaş harcıyorum. Bu sebeple her daim takipçilerimden konu önerisi bekliyorum.
Takip ettiğiniz yabancı motovlogger’lar var mı?
Dıral Dede: Benim için şu anda bir numara Schaaf. Motosiklet kullanışı, video kurgulaması, bence harika ötesi! Bunun dışında Vecci87, RJ, Baron, Seifee07 dikkatle takip ettiğim motovlogger’lar.
Çekim sonrası video düzenleme işleri ne kadar vaktinizi alıyor?
Dıral Dede: Bu iş baya zaman alıyor hele ki kurgusu olan bir video olduğunda bir gecemi videoya verebiliyorum. Oldukça mesai harcanıyor.
Son olarak anlatmak istediğiniz ilginç bir anınız ya da söylemek istediğiniz bir şey var mı?
Dıral Dede: Öncelikle beni takip eden ilk 301 kişiye teşekkür etmek istiyorum. Çünkü 301 kişi olduğumuzda onlara, bu kanala “dutluktu” deme hakkı vermiştim. Buradan da onların hakkını teslim ediyorum. İlgiyle takip ettiğim Motoron dergisi okuyucularına selamlarımı gönderiyorum. Türkiye’de yeni oturmaya başlayan motovlog kültürünün ilk temsilcilerine teşekkür ediyoruz.
İlerleyen yıllarda güzel motosiklet sürenlerin arttığını gördüğümüzde, onların hakkını teslim etmeyi unutmayacağız. Sizler de onlar gibi motovlog yapma niyetindeyseniz, ihtiyacınız olan ekipmanların bir aksiyon kamera ve mikrofon olduğunu belirtelim. Ancak motovlogger’ların hemen hepsi motosiklet hakimiyetini tam olarak sağlamadan bu işe başlamanın pek hayırlı olmayacağı konusunda hemfikir. Son olarak Speetfire’ın güzel uyarısını hatırlayalım: ‘’Ekipmanın en iyisini alın, ekipmansız bakkala dahi gitmeyin!
Yorumlar
Loading…