in

Başarılı Yarışçı İzmir’li Barış Tok ve Mototech!

Motosiklet yarışlarında sayısız başarılar ve şampiyonluklar kazanmış, bu işe küçük yaşlarda başlamış, pek çok yarışçının hocası tecrübeli Barış Tok ile konuştuk. Teknik servis, bakım, onarım için profesyonel olarak hizmet veren Mototech’ten bahsettik.

Yine güzel bir İzmir günü, bu kez istikamet Barış Tok ve Mototech. Yarışları takip eden okuyucularımız Barış Tok’u yakinen bilirler. Ama bilmeyen okuyucularımız ve motosiklet sevdalıları için motosiklete gönül vermiş Barış Tok’u yakından tanıyalım ve tanıtalım istedik.

 

M: Barış Tok kimdir ve kısaca sizden bahsedelim.

 

B.T.: 1978 yılında Antalya’da doğdum ama İstanbul’da yaşadım. İstanbul’da motosikletle hiç bir ilgim yokken bir anda motosikletle tanıştım.

 

1994 yılında arkadaşlarım sayesinde Motocross yarışlarına ve 1995 yılında Süleyman Memnun ile Castrol ve Kawasaki sponsorluğunda profesyonel yarış hayatına başladım. Başladığım ilk sene 1995’te ve sonrasında 1996’da 125cc Türkiye Motocross şampiyonu, 1997’de ve 1998’de 250cc Türkiye Motocross şampiyonu oldum. Daha sonra Motocross yarışlarından sıkılınca pist yarışlarına merak sarmaya başladım.

 

1999’da İzmir’e taşındım. Bu sırada İzmir Yamaha Bayisi Türkay Çatıkkaş bana sponsor oldu. O zamanlar Türkiye Şampiyonası A ve B grubunda sadece 600cc olarak yapılıyordu. Ben de 600B de yarışmaya başladım ve başladığım sene pist şampiyonasında da şampiyon oldum. 2000 yılında A grubuna çıktım, orda beşinci olduktan sonra askere gittim. Sonrasında da 6 kez Türkiye Pist Şampiyonu oldum.

 

Başarılı Yarışçı İzmir'li Barış Tok ve Mototech! 1. İçerik Fotoğrafı

 

M.: Aileniz bu konuda size destekte bulundu mu?

B.T.: Annem ilk başladığımda yarışmamı hiç istemedi, eski bir otomobil yarışçısı olan babam başlarken annemden daha çok destek oldu. Ama artık annem de benim en büyük destekçim ve yarışlarda her zaman birinci olmamı istiyor.

 

 

M.: Yarışlara nasıl hazırlandığınızdan bahsedebilir misiniz?Antrenman ve kondisyon için neler yapıyorsunuz?

B.T.: Bu iş ne yazık ki sadece motosiklet kullanmakla olmuyor, düzgün beslenmeniz gerekiyor. Her şeyin öncesinde çok fazla ağırlık çalışmamak kaydıyla sporcu olmak lazım, bisiklete binip spor yapıyor olmanızda da fayda var.

 

 

Başarılı Yarışçı İzmir'li Barış Tok ve Mototech! 2. İçerik Fotoğrafı

 

 

M.: Mototech’i açmaya nasıl karar verdiniz? Hangi hizmetleri sunuyorsunuz?

 

B.T.: Yarış motosikletlerimi yaptırmak istediğim bir servis ya da atölye ararken, baktım ki kendi motosikletimin ayarlarını kendime göre yapabiliyorum. Bu işleri yapabilmek için yurt dışında çeşitli eğitimler aldım. Ayrıca kendi motorumun bakımlarını ve hazırlıklarını yapabileceğim bir garaj tutmuştum. Daha sonrasında bir kaç arkadaşım kendi motosikletlerini aynı garaja koyup benim yaptığım motosiklet bakımlarını ve iyileştirmelerini benden istemeye başladılar. Servis hizmetleri artmaya başlayınca bu benim hobim iken işim olmaya başladı.

 

Sadece yarış motosikletleri değil yol motosikletlerinin de servislerini yapmaya başladık. Yaptığımız işin en iyisini yapmaya çalıştığımız için yarışlarda kullandığımız ürünü test edip iyi olduğuna inandığımız ürünleri her zaman aynı şekilde müşterilerimiz için kullandık. Mototech’i, pist şampiyonası ve offroad için hazırlayıp modifiye ettiğimiz motosikletlerin yanında, müşterilerimizin de faydalanacağı bir servis haline getirdik. Tüm bunları, ortağım Türkiye Otomobil Pist Şampiyonları’ndan Hakan Kopan ile birlikte yapıyoruz. Sonrasında ilerleyerek Mototech haline geldik.

 

 

Başarılı Yarışçı İzmir'li Barış Tok ve Mototech! 3. İçerik Fotoğrafı

 

 

M.: Eğitmenlik anlamında motosiklet kullanıcılarına ya da yarışçılara nasıl yardımcı oluyorsunuz.

 

B.T.: Yaklaşık 25 senedir yarışıyorum. Bu yarışlarda edindiğim bilgi ve tecrübelerimi profesyonel eğitimler de alarak ilerlettim. Örneğin Yamaha Safety Riding School’dan Japon eğitmenlerden “Eğitmen Yetiştirebilir” sertifikası almıştım. Bunların ötesinde kendi bilgi ve tecrübelerimi de bu işe katarak çok yönlü bir eğitim programı oluşturdum. Yarışmak isteyen arkadaşlara, motosikletin neresinde nasıl oturulur, vücut pozisyonu nasıl alınır, gidonlar nasıl tutulur, bakış nereye, kafa nasıl çevrilir gibi başlangıç bilgileri ile başlayan eğitimler veriyoruz.

 

Başlangıç seviyesinden sonra yarış pistinde, pistte yapılması ve yapılmaması gerekenleri anlattığım ikinci bir programımız da var. Bir de pistte yarışan kişilerin daha doğru çizgilerde nasıl gidebileceklerine yönelik pist yarış eğitimlerimiz var. Bunun haricinde patikada, çamurda, topraktayken kullanmaya yönelik Offroad ve Soft Enduro (BMW GS, Yamaha Tenere vs gibi motosiklet kullanıcılarına yönelik) eğitimlerimiz var. Yeni başlayan arkadaşlarımıza yönelik temel sürüş ve ileri sürüş eğitim programları da mevcut.

 

 

Başarılı Yarışçı İzmir'li Barış Tok ve Mototech! 4. İçerik Fotoğrafı

 

 

M.: Sizce, motosikletin performansını iyileştirebilecek yaptığınız en iyi güncelleme nedir?

B.T.: İlk olarak hava, yakıt, ateşleme ve egzozda düzenlemeler yapıyoruz. Farklı hava filtreleri ile daha fazla havanın girmesini, power commender yakıt modulü ile daha fazla yakıt almasını sağlıyoruz. Daha fazla hava ve yakıt elde ettikten sonra standart bujilerin yerine daha fazla ateşleme elde edebileceğimiz farklı bujileri monte ediyoruz. Sonrasında daha büyük çaplı ve egzoz gazının daha kolay dışarıya çıkabileceği bir sistem yapıyoruz. Bu dört sistemi doğru ayarlarla motosiklete yüklediğimiz zaman %10’luk bir performans artışı elde ediyoruz. Yarış motosikletlerinde farklı, pist motosikletlerinde farklı modifikasyonlar yapıyoruz.

 

Örneğin offroad motosikletlerde hiç patlamayan Mousee lastikler, fren ve debriyaj kolunun kırılmasını önleyen hand guard (el korumaları) denilen korumaları yapıyoruz. Yolda kullanılan motosikletlerin replikaları olan pist motosikletlerine ise daha hafif grenajlar, farklı farlar, daha iyi yağlar ve fren hortumlarıyla modifikasyonlar yapıyoruz ve sonuçta motosiklet daha da hafifliyor. Kısaca motosikleti yarıştığı şampiyonanın yönetmeliğine uygun hale getiriyoruz.

 

 

M.: Sizi eskiden olduğu gibi pistlerde görmek istiyoruz.

B.T.: Yarışmayı tabii ki çok istiyorum, yarışmak benim ruhumda var. Fakat bu iş ciddi maliyetli. Örneğin lastikler, yedek parçalar, servis, ekip dersek yarış başına 10 bin liradan, antrenmanlar da dahil bir sezon yarışmak için yaklaşık 100 bin lira gibi bir maliyetten bahsediyoruz. Biraz profesyonel bir gözle baktığım için sponsorlara ihtiyaç olduğunu düşünüyorum. Eğer sponsorum olursa her zaman yarışırım ve yarışmak isterim.

 

 

Başarılı Yarışçı İzmir'li Barış Tok ve Mototech! 5. İçerik Fotoğrafı

 

 

M: Son zamanlarda Enduro yaptığınızı duyuyoruz, pist mi doğa mı?

 

B.T.: Son dönemlerde Enduro yapıyorum, ormanda, doğada, asfalta değmeden gidilen bir yoldan bahsediyoruz. Pistte yarışmak ise bir nevi dans etmek gibi, çok narin, ince hesaplarla dolu bir atmosfer. Ama Enduro ya da Motocross yapmakta karate yapmak gibi bir savaş edası var. İkisi birbirinden çok farklı ve ikisinden de vazgeçemiyorum. Hepsinde yarışmış bir yarışçı olarak piste de offroad’a da aşığım, hepsinin verdiği zevk farklı.

 

 

M.: Motosiklet sektöründe ya da yarışlarda herhangi favori markanız var mı? Neden?

 

B.T.: Herkesin zevki çok farklı, kimi çok teknoloji sever, kimi renginden dolayı o markayı sever, kimi o markayla kendisini özleştirir, kimi ise yarışçılara bakarak o markayı seçer. Bu işte iyi marka, kötü marka diye bir şey yok artık, ben çoğu markayı kullandım. Gönlüm biraz Kawasaki’ye kaysa da, kendimi özleştirdiğim marka pist yarışlarında Yamaha’dır, ama offroad ise İtalyanlar benim favorim özellikle TM Racing.

 

Başarılı Yarışçı İzmir'li Barış Tok ve Mototech! 6. İçerik Fotoğrafı

 

 

M.: Yarışmak isteyen genç arkadaşlarımıza ne gibi tavsiyelerde bulunabilirsiniz?

 

B.T.: Türkiye’de bu iş gerçekten çok emek isteyen, oldukça maliyetli, vakit isteyen ve özveri gerektiren bir iş. Çok fazla çalışma, antrenman yapmak gerekiyor. Yarışmak rekabet ve cesaret ister, ama inanın ne kadar ürkütücü gelse de yollarda motosiklet kullanmaktan çok daha az tehlikelidir. Yetenek ve profesyonelliğin birleştiği zorlu bir uğraş olduğunu söyleyebilirim. Türkiye Pist Şampiyonası’nda benim yetiştirdiğim birçok şampiyon isim var. Örneğin Pist Şampiyonası’nda 1000cc pist şampiyonu olan Tolga Uprak’a çok yetenekli olduğunu ve yarışlara katılması gerektiğini çok söylemiştim. Sonra da bu işlere başarılı bir şekilde girişti.

 

Yine şampiyonlardan Fatih Ahi, Tolga Dede gibi daha birçok isimle birlikte çalıştık. Yarış camiasında herkese bir şekilde faydam dokunduğuna inanıyorum. Ayrıca kıyafetlerin ve motosikletlerin daha uygun fiyatlı olmasından ve piste ihtiyaç duyulmamasından dolayı yarışmak isteyen arkadaşlara, bu işe offroad ile başlamalarını tavsiye ediyorum. Kısaca offroad yapmak isteyen, pistlerde yarışmak isteyen ve bu işe başlamak isteyen kişilere her şekilde yardımcı olmak isterim. Bu çok zevkli bir spor ve kendi adıma gelişmesi için elimden geleni yaparım. Yarışmak isteyen arkadaşlara daha önce yarışmış olan tecrübeli kişilerden mutlaka bilgi ve yardım almalarını da tavsiye edebilirim.

 

 

Başarılı Yarışçı İzmir'li Barış Tok ve Mototech! 7. İçerik Fotoğrafı

 

 

M: Okuyucularımıza mesajınızı alabilir miyiz?

 

B.T.: Motosiklet kullanan arkadaşlarımız her zaman ekipmanlarını giysinler ve trafik kurallarına mutlaka uysunlar. Başlamadan önce eğitim alsınlar. Motosiklete gönül vermiş yetenekli yarışçılarımızın Avrupa ülkelerinde olduğu gibi değer görmesini tüm kalbimizle diliyoruz. Umarız sponsorlar, yarışçılarımızın emek verip hak ettikleri zaferleri kazanmalarına yardımcı olacak şekilde onların yanında yer alırlar.

Ne düşünüyorsun?

Yorumlar

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Loading…

0

Niyazi Esen, Nam-ı Diğer Niyazi Dede!

Scrambler Ducati’nin Türk Yolları İle İmtihanı!

REKLAM