Yazar: Özlem Köseoğlu
Katıksız adrenalin, sınırsız heyecan, izlerken tek bir saniyesini bile kaçırmak istemeyeceğiniz dudak uçuklatan bir gösteri ile FMX Blackliner ekibi, 85. İzmir Enternasyonal Fuarı’nda binlerce meraklı izleyicisiyle buluştu.
FMX pilotları, pilotların kaptanı stunt ustası ve organizatör Rom Sunny ve fuarın ana sponsoru Folkart aracılığı ile gösterinin İzmir Enternasyonal Fuarı’nda sergilenmesine ön ayak olan tiyatrocu Volkan Severcan ile kısa söyleşi yapma imkanı yakalamış olduk. Fakat önce ilk olarak karşınızda ölüme meydan okuyan, izleyenlerin gözünü kırpmadan izleyip hayran kaldığı, birbirinden başarılı ve gözü pek sekiz FMX pilotu…
Motoron: Normal bir motocross sürücüsü ya da yarışçısı olmayıp çılgın bir serbest stil motocross sürücüsü olmaya nasıl karar verdiniz? Ve FMX maceranız nasıl başladı?
Gilles Dejong: Aslına bakarsanız şu anda 31 yaşındayım ve 20 senedir motosiklet kullanıyorum. Dünya Şampiyonası ve Belçika Şampiyonası’na katılmadan önce de bir yarışçıydım. Atlamayı çok seviyorum ve pistte iyi atlayış yapmak zor, fakat bu tam bana göre bir şeydi, bunu yapmaya ihtiyacım vardı diyebilirim. FMX4EVER takımında, Belçika’dan arkadaşlarım vardı. İçlerinden yarışlardan önce tanıdığım bir arkadaşım, FMX firmaları için çalışmaya başlamıştı ve bir gün beni arayıp denemek isteyip istemediğimi sordu ve FMX böylece başlamış oldu.
M.: Özellikle, Red Bull X-Fighters ve FMX4EVER ikonu olarak tanınıyorsunuz. Herkes sizi ve yaptığınızmuhteşem FMX hareketlerini çok seviyor. Sizi bu kadar sevdiren özelliğin ne olduğunu düşünüyosunuz?
Gilles Dejong: Her gün görmeye alışkın olduğunuz şeylerden tamamen farklı olduğunu düşünüyorum. Ve evet korkutucu görünüyor. Antrenmanda ya da arkadaşlarımı izlerken, onlar için de korku hissediyorum. Fakat motorumun üzerindeyken, stresimi bir kenara koyup başka hiçbir şey düşünmüyorum. Çünkü stresle sürdüğünüz zaman, bu çok tehlikeli ve daha da korkutucu bir durum oluyor, havadayken bir şeyleri gözden kaçırabilirsiniz. Çok çalışıp kendinize güvenerek, sadece eğlenerek sürmelisiniz. Sanırım işin sırrı bunda yatıyor. Ayrıca iki teker üzerindeki herşeyi seviyorum; bisiklet, motosiklet, sörf, kitesurf, adrenaline ait ne varsa yapıyorum.
M.: Atladığınızda ve havadayken ne düşüyorsunuz? Hiç korku hissetiniz mi?
Yann Le Quelec: Evet, havadayken her zaman korku hissederim. Fakat korkunun yanı sıra bir çeşit adrenalin var ve ben bunu çok seviyorum.
M.: Bir motosiklet sürücüsü ya da yarışçısı olmasaydınız, ne olurdunuz? Şampiyonluklarınızdan bahsedecek olursak, sizin için en önemlisi hangisi?Daniel Bodin: Motosiklet yarışçısı ya da sürücüsü olmasaydım, muhtemelen para kazanan bir Rock Yıldızı olurdum. Gitar çalıyorum ki bunun akıl için iyi olduğuna inanıyorum ve arkadaşlarımla bir grubumuz olması için çalışıyoruz. Amerika’da X Games’te 2011 ve 2013 yılları dahil olmak üzere üç ödülüm bulunuyor. Ocak ayında bu Şampiyona için tekrar gideceğimi ümit ediyorum ve umarım kazanırım.
M.: İzmir Fuarı’nda bulunmak nasıl bir duygu? Sizi izlemeye gelen izleyiciler için neler söylemek istersiniz?
Martin Koren: İnanılmaz iki hafta geçirdik, fuara her zaman çok fazla sayıda insan geliyor ve şovumuzun oldukça ilgi çektiğini görmek gerçekten harika. İzmir Fuarı’nda serbest stil motocross sürücüleri olarak performans sergilemekten dolayı çok mutluyuz. Bazı günler, hava çok rüzgarlı olduğundan, şovumuzu gerçekleştiremedik fakat gelen seyirciler çok anlayışlıydı. Performans yapamadığımızda, ertesi gün tekrar izlemeye geldiler. Bu gerçekten takdire değer bir durum ve bunun için çok mutluyuz. Böylesine muhteşem bir kalabalığa en iyi performansımızı ortaya koymaya çalıştık.
M.: Serbest stil motocross sürücüsü olmak isteyen gençlere ne gibi tavsiyeleriniz olabilir? İlave olarak gerçekleştirilen hareketlerle ilgili neler söylemek istersiniz?
Paul Manesse: Herşeyden önce, en başta olması gereken bildiğiniz gibi daha önce motocross yapmış olmak. Çünkü motosiklet üzerinde yetenek ve tecrübe kazanıyorsunuz, bu önemlidir. Eğer daha önceden kullanmışsanız, sürüş seviyenizi geliştirmeniz kolaylaşacaktır. Daha sonra, rampalar, yapılması gereken doğru hamleler ve kaçınılması gerekenler hakkında tavsiyede bulunabilecek serbest stil profesyonel bir motocross pilotu ile görüşmeniz gerekecektir. Aslında bu kişinin FMX pilotu ve güvenilir bir kişi olması gerekiyor. Çılgın olmanıza gerek yok, buradaki hiçbir arkadaşım çılgın değil ve biz gerçekten sadece neyi nasıl yaptığımızı iyi biliyoruz. Burada yaptığımız gösteri ve hareketler, yıllarca antrenman ve pratik yaptıktan sonra sergilenir, hiçbirimiz daha önce yapılmamış bir hareketi asla denemeyiz. Atlayıp antrenman yaptığımız küçük tepeler, temel olarak baş aşağı ters hareketlerimiz içindir. Dik ve düz taraflı hareketlerde ise küçük küçük başlayıp hareketleri geliştirmeye başlarsınız. Bu hareketleri kazandığınızda ise artık üzerine stil yaratıyorsunuzdur. Ters hareketlerin hepsinden sonra da doğru bir şekilde rampaya ulaşmanız gerekmektedir. Çünkü esas olarak başlangıçta düz hareketleri ve sonra ters (başaşağı) hareketleri yapma eğiliminiz oluyor.
M.: Bu kategori, gelecekte daha fazla nasıl geliştirililebilir, bu konudaki düşünceleriniz nelerdir? Ve Şampiyonluklarınız?
Nick Franklin: Bu kategori, devamlı gelişip değişiyor. Farklı özellikleri ile yeni hareketler ve binlerce farklı şey yapmak için yeni rampalar geliyor. Sporun zirvesine ulaşmak, her zaman daha ileriye gitmeyi gerektirir. Her serbest stil spor dalı bunu yapar, örneğin skateboarding, sizi daha zorlu bir şekilde ilerlemeniz için zorlar, çok çalışmanız gerekir, işte bu serbest stildir. Seneler öncesinde Red Bull X-Fighters’ta üçüncülüğüm bulunuyor.
M.: Dünyada bu kategoride en iyi seviyede olan organizasyon ya da yarışma size göre hangisidir? Ve sizce, onu bu kadar özel yapan nedir?
Julien Vanstippen: Red Bull X-Fighters’ın bu dalda en iyi organizasyon ve yarışma olduğunu düşünüyorum. Çünkü dünyadaki en iyi sürücüler son derece teknik bir şekilde zirvede yarışıyorlar, zirvede ve yükseklerde olmak süper.
M.: FMX sürücüsü olmayı nasıl tanımlarsınız, nasıl bir duygu?
Martin Koren: Profesyonel olarak bu işi 13 senedir yapıyorum, şu anda 33 yaşındayım ve 4 yaşımdan beri motosiklet kullanıyorum. Bu da, 13 sene profesyonel serbest stil motocross sürücüsü olarak toplam 29 senelik bir motosiklet geçmişi anlamına geliyor. Bu hem size çok şey katıyor hem de bir o kadar sizden alıp götürüyor. Çok fazla seyahat ediyoruz, çok fazla stresle baş etmemiz gerekiyor. Eğer bu sporda daha da ilerlemek istiyorsanız, stresi aklınızdan çıkarmanız şart. Eğer çok büyük hedefleriniz varsa, bir an önce toparlanıp kendinize dönmeniz gerekiyor. Biliyorsunuz çoğumuzun bizi evde bekleyen aileleri var ve ailelerimizle ilgili birçok etkinliği kaçırabiliyoruz. Serbest stil bir sürücü olmak, kendinizi tamamen o işe adamanız demek ve bu her zaman kolay olmuyor.Julien Vanstippen: Benim için bu en iyi duygu çünkü içinde heyecan var. Sürmek biraz da olsa korkutucu, içerisinde bolca adrenalin ve heyecan bulunuyor ki bu da motor üzerindeyken benim için en iyi duygudur. Henüz herhangi bir şampiyonada değilim sadece serbest stilde sürüş yapmaktayım.
M.: FMX’teki en zor hareket sizce hangisi? Ve bir pilotun bu hareketleri başarabilmesi için neye ihtiyacı var?
Radek Bilek: “Body Varial” yani motosikletin etrafında vücudu döndürme hareketi, double flip (çift dönüş) ve triple flip (üçlü dönüş) hareketlerinin en zorlu hareketlerden olduklarını söyleyebilirim. Bir sürücünün bu hareketleri başarabilmesi için hemen hemen her gün pratik yapması gerekiyor ve bizler güçlü performans için her gün antrenman yaparız. Küçük tepe şeklindeki pistlerde, backflip, bahsettiğim bu vücut dönüşleri ve çılgın numaraların antrenmanlarını yaparız. İlk motosiklet sürmeye başladığım sene, Avrupa Şampiyonası’na gitmiştim ve orada sıralamaya girdim. O zamandan beri de şovlar ve organizasyonlar için sürüyorum.Gilles Dejong: “Whips” yani dönme hareketleri. Motosiklet ile beraber dönme hareketi, havaya normal bir şekilde atlıyor gibi yapıp motosikleti döndürme hareketi yani motorun yan tarafa doğru dönmesi, “Three Sixty” yaparmış gibi, bence bu hareketler FMX’teki en zorlu hareketlerden.
Paul Manesse:5 yaşında iki teker ile tanışan 22 yaşındaki Fransız pilot, eğitimin ve çalışmanın önemine inanarak pek çok FMX yarışmasına katılmış.
Julien Vanstippen:21 yaşındaki başarılı genç pilot, MX Belçika Şampiyonu ve prestijli bir organizasyon olan Coupe de l’Avenir (Cup of the Future) ödülüne sahip.
Gilles Dejong:32 yaşındaki deneyimli Belçikalı FMX pilotu, bir çok şampiyonada ödül sahibi. Son derece mütevazi, çok sevilen gerçek bir Red Bull X-Fighters ve FMX4EVER ikonu!
Nick Franklin:35 yaşındaki Yeni Zelanda doğumlu tecrübeli pilotun Red Bull X-Fighters üçüncülüğü dahil pek çok ödülü ve şampiyonluğu bulunuyor.
Yann Le Quelec:Fransa Şampiyonası ikinciliğine sahip Fransız pilot, pek çok organizasyonda boy gösteren başarılı sürücülerden birisi.
Daniel Bodin:32 yaşında X-Games altın madalyalı İsveçli yarışçı, Snowmobile (kar motoru) kategorisinde en uzun backflip atlayışı ile dünya rekoru kıran isim yapmış ünlü bir pilot.
Radek Bilek:Hong Kong, Abu Dabi ve çeşitli Avrupa ülkelerinde pek çok yarışmada yer alan 25 yaşındaki Çek pilot, Avrupa Şampiyonası’nda sıralamada yer almış.
Martin Koren:Avrupa ve FIM Dünya Şampiyonluğu gibi kariyerinde pek çok başarıya ve şampiyonluğa imza atan 34 yaşındaki Çek yarışçı, FMX4Ever’ın Pazarlama ve Koordinasyon Sorumlusu ve 2011 yılında en yüksek back-flip dünya rekoru sahibi.
Yorumlar
Loading…