Kiralık Vespa LX 125 ile Tatlı Hayat
4 zamanlı, tek silindirli • 124 cc • 11,6 bg – 8.250 devir/dk • 10,7 Nm – 6.500 devir/dk • 3.490 Euro
Aylardan Ağustos… İstanbul acayip sıcak… İnsan kendini Boğaz’a, mavi suların yanına, serin bir ağaç altına atmak istiyor. Bebek’ten geçerken bakıyorum, çoğunluk da öyle düşünmüş olmalı, her köşede bir başka Vespa… Sahipleri kafelere yayılmış. Özeniyorum, hemen Ferco’ya gidip sıfır açtıkları Vespa LX125’lerden bir tane kiralıyorum. Şimdiii, nerede o ağacın altı? Gazlıyor, aramaya çıkıyorum.
Piaggio, uzun süredir üretmekte olduğu Vespa LX150’nin kasasını, bu yılın başında yeniden tasarladı. Adına da eskilerde üretmiş olduğu bir modelin adını verdi; Primavera 150. Motor donanımı hemen hemen aynı olmakla birlikte şasi ve yürür aksamda bazı değişiklikler yapılmış, modelin fiyatı da %10 kadar yükselmişti. Yeni-retro havasını yıllardır koruyan Vespa, kendi sınıfında önemli bir yere sahip… Eskiden gelen “küçük gövde”, “büyük gövde” tasarım biçimi günümüzde de devam ediyor; küçük gövdeyi LX-Primavera serisi oluştururken, büyük gövdeyi GTS devam ettiriyor.
Küçük gövde serisinde 150cc’de LX yerini Primavera’ya bıraktı bırakmasına ama, Piaggio bazı pazarlar için aynı motor donanımına sahip LX’i 3 sübaplı 125’lik versiyon olarak üretmeye devam ediyor. Ferco bu motoru getirme kararı alarak, Türk tüketicisine daha ucuz Vespa edinme şansı sunmuş. 125cc’lik 3 sübaplı yeni nesil motorun 0-60km/s hızlanmaları eski 2 zamanlıları çağrıştırır biçimde oldukça atak… Hava soğutmalı motor 11,6 beygir güç üretiyor. LX 125 kırmızı ve oldukça hoş parlak yeşil renklerde 3.490 Euro’ya satışa sunulmuş bulunuyor.
LX125’in kırmızı rengi göz kamaştırıyor. Bej sele çok yakışmış. Çabuk kirlenebileceği izlenimi uyandırsa da kullandıkları malzeme sayesinde kolay kirlenmiyor. Sele altında da bazı tam kaskları alabilecek boyutta bir bagajı mevcut… Topcase ve yarım ön cam motorun popüler ve tercih edilen aksesuarları arasında olduğundan, bunları distribütörde bulmak mümkün… Motorun elciklerinde, arka stopta, ön çamurluk üzerinde ve sele arkasında görülen krom parçalar oldukça seçkin bir hava katıyor.
Ferco’nun bu motoru edindirme konusunda epeydir sürdürdüğü bir satış politikası var: Motoru kiralama yöntemi ile satmak. Hemen yanda göreceğiniz listede hangi süre için ne kadar kira bedeli ödeyeceğiniz yazılı… Uzun süreli kiralama yaptığınızda, 3 aydan fazla kiralayacaksanız size özel sıfır kilometre bir Vespa açıyorlar. Bu esnada motorun sahibi Ferco oluyor, trafik sigortası, periyodik bakım masraflarını onlar üstleniyor. Bu seneye kadar araçların kaskosu yoktu ama, yeni bir sigorta firması ile de bu konuda anlaşmak üzere olduklarını söylediler. İşin en güzel tarafı, kiralama dönemi bittiğinde, eğer motor size uymadı ise geri verebiliyorsunuz. Şayet beğendiyseniz, kiralama bedelini motorun fiyatından düşüyorlar, motor sizin oluyor.
Sürüş Özellikleri
Scooter’in orta bölümündeki mesafeler ve boşluklar insanı şaşırtacak derecede geniş ve rahat. Şimdi Türk scooter’cisi ayak uzatılıp uzatılamayacağını sorar. Hayır, ayak uzatılamıyor. Ama manevralar da dahil omak üzere, her türlü hareket kolayca yapılıyor. Bilindiği üzere, bu motorların gövdesi aynı zamanda şasiyi oluşturuyor. Bu da motora oldukça rijit bir sürüş sağlıyor. 785 mm’lik sele yüksekliği hemen herkese uygun… Kısa veya uzun boylu olunması gerekmiyor, ayak koyma yerleri o denli rahat ayarlanmış ki, motora binmek ve inmek çok kolay… Ayak bölmesi dümdüz değil, ortasında Vespa yazısının olduğu bir tünel geçiyor. Motorun sürüşü, ilk hızlanmaların oldukça güçlü olması sayesinde oldukça şenlikli… 0-60km/s hızlanmalar süper! Akşamları zorlu trafikte aralardan sıyrılması oldukça kolay… Bu motorun sihrinin anahtarı; dar ve yüksek gidon. Gidon yüksekte olduğu için, oldukça ergonomik ve dik bir oturuş tarzı var. Gidon dar olduğu için, Bebek’ten çıktıktan sonra girdiğim köprü yolundaki acayip trafikte çok rahat aralardan geçebildim. Gidon kolllarının yüksekliği sayesinde, araba aynalarından kolayca sıyrılıyor. Maksimum hız konusuna gelince, düz yoldaki 90km/s hız, özellikle otoban benzeri yollarda oldukça yavaş kalıyor. Ancak şunu kabul etmek gerekir ki, Avrupa yollarında bu alet zaten otobana çıkamıyor. Burada serbest olduğu için kendimizi yola atıyoruz. Bu arada, yüksek hızda dahi stabilitesini koruduğunu notlara eklemek isterim. Motorun üzerine kapanıp yokuş aşağı gazlarsanız 112km/s’ye kadar hızlanıyor ve ondan sonra devir kesici hızlanmayı engelliyor. Motor sürücünün belden altını iyi koruyor, ama üst gövde dış etkenlere oldukça açık kalıyor. Yaz mevsiminde hiç problem yok, kış mevsimi içinse yarım bir cam taktırılabilir. Süspansiyon konforu kendisine özgü… Arkada klasik tek taraflı bir süspansiyon, önde ise çift çatal yerine tekli bir kol maşa görevi görüyor.
Diğer bütün motorlardan farklı olarak, önde de arkadakinin benzeri bir süspansiyon mevcut… Kısa olan her türlü iki tekerlekli gibi, aşırı çukurlarda hoplayıp zıplıyor. Ama biraz düzgün bir yolda çok konforlu… Şehir içindeki tüketim, bu tip motorların en çok sorulan özelliklerinden biri: 3 sübaplı bu yeni nesil motorlarda Piaggio 1 litre ile 40-45 kilometre gidilebildiğini söylüyor. Bu da yaklaşık 2,3litre/100km yapıyor. Bizim tükettiğimiz yakıt miktarı sürekli gazlamaktan 2,7 litreleri buldu, bu da 8 litrelik yakıt deposu ile 200 kilometre menzili rahat geçersiniz anlamına geliyor. Motorun frenleri son derece yeterli… Hatta ön oldukça iyi tutuyor ve ayarı, en acemiyi dahi korkutmayacak kadar iyi yapılmış. Arkadaki tambur fren biraz daha vahşi, biraz fazla sıkıldığında güzel ve kontrollü biçimde tekerleği kaydırıyor. Motorun geniş virajlardaki hissiyatı ve dengesi fena değil, ancak yoldaki bozukluklara denk gelirse biraz dikleştirip zıplamaları kontrollü yapmaya çalışmak iyi oluyor. Ön farın üstte oluşu, görünürlük açısından çok çok iyi… Üstelik farın büyüklüğü de adeta projektör misali, gece karanlığında oldukça iyi aydınlatıyor.
Sonuç
Her ne kadar LX’in stili artık biraz yaşlanmış da olsa, Vespa, Vespa’dır. Hem kadınlar, hem de erkekler tarafından tercih edilen bu model, Vespa markasına giriş noktası olması sebebiyle güncelliğini halen koruyor. Oldukça hafif olması ve alçak selesi sayesinde her boydan insana hizmet veriyor.
125cc’lik rakipleri ile karşılaştırdığınızda, karşısına kim çıkarsa çıksın, daha pahalı durumda… Türk Lirası ile yazı yazıldığı tarihte 10 bin lira civarındaki scooter’in Japon rakipleri bu modele göre oldukça ucuzlar. Gelgelelim bunun da; arkasındaki tarihi, püfür püfür havada yayıla yayıla gezinmesi, güzelliği ve de alçak sele-ayak kısmı gibi kriterler Vespa’yı çok kullanışlı ve tercih edilebilir hale getiriyor. 3.490 Euro’yu hemen veremem derseniz, istediğinizde kiralama seçeneği ile Vespa LX125 kolayca sizin olabilir.?
TEKNİK ÖZELLİKLER
Motor: 4 zamanlı tek silindirli elektronik enjeksiyonlu
Silindir hacmi: 124 cc
Max güç: 8,5 kW (11,6 hp) at 8.250 rpm
Max tork: 6.500 rpm’de 10,7 Nm
Besleme: Kurşunsuz benzin
Soğutma: Basınçlı hava
Debriyaj: Titreşim amortisörlü otomatik kuru santrifüj kavrama
Vites: Tork sunuculu “twist-and-go” CVT
Arka fren: Mekanik olarak çalışan 110 mm ø silindir
Ön fren: Hidrolik olarak çalışan 200 mm ø paslanmaz çelik disk
Ön lastik: İç lastiksiz 110/70-11”
Arka lastik: İç lastiksiz 120/70-10”
Uzunluk: 1770 mm
Genişlik (en geniş yer): 740 mm
Aks aralığı: 1,280 mm
Sele yüksekliği: 785 mm
Yakıt deposu: 8,2 litre
Egzost çıkışı: Euro 3
Fiyat: 3.490 Euro
Distribütör: www.fercomotor.com.tr
Yorumlar
Loading…