Yazar: Motoron
BMW C650 GT, BMW C600 Sport
BMW, geçen sene EICMA 2011 Fuarında da görme fırsatını bulduğumuz C600 Sport ve C650 GT scotterlarının tanıtımını İspanya’da yaptı. Tabii ki biz de Motoron Dergisi olarak Madrid’e kadar gittik ve BMW’nin yeni scooterlarını ilk kez hem güzel dağ yollarında hem de otoyol ve şehir içi trafiğinde test ettik. BMW Motosiklet, yeni girdiği bu segmentte tasarımlarını, şehir içi ulaşımıyla ilgili gelecekte yaşayabileceği belirli sorun ve önlemleri göz önüne alarak yaptığını açıklıyor. Bu sorunları ise kısaca “gelecekte artacak olan şehir içi trafiği, artan enerji maliyetleri ve sıkılaştırılan CO2 kısıtlamaları” olarak listeliyorlar. Tabii her ne kadar yukarıdaki kısıtlamalar göz önüne alındığında 600 ve 650 cc hacimli scooter’lar büyük hacimli kalsa da BMW üst sınıfta kalmayı ve gerçek motosiklet dinamiklerini yansıtan maksi scooterlar üretmeyi tercih etmiş. Üstelik bu modelleri Berlin’de üretecekler; bu da BMW’nin Çinli ve Japon rakiplerinin karşısına yüksek kalite standartlarıyla çıkacağının en belirgin göstergesi. BMW, iki farklı karaktere sahip scooter modeli üreterek müşteri kitlesini genişletmeyi hedeflemiş. Bu yüzden de daha konforlu seyahatler için C650 GT (Grand Turismo adına yaraşır şekilde GT’nin gerçekten büyük bir scooter) ve sportif sürüşlere meraklı olanlar için C600 Sport. C650 GT’nin otoyol kullanımı oldukça rahat; üstelik şehir içi ve virajlı dağ yollarında da büyüklüğünü çok fazla hissettirmiyor. Sport modeline gelince; dar yollarda hızla kullanırken, viraj giriş-çıkışlarında stabilitesi ile kendimizi neredeyse motosiklet kullanıyormuş gibi hissediyoruz.
MOTOR…
800 serisine benzer bir paralel iki silindirli yapıya sahip olsa da her iki motosiklette de kullanılan 647 cc hacmindeki motor, BMW tarafından sıfırdan tasarlanıp üretilmiş. Motor, her iki modelde de 7.500 devir/dk’da 60 bg ve 6.000 devir/dk’da 66 Nm tork üretiyor. Güç aktarımı sürekli değişken bir şanzıman (CVT) aracılığıyla yapılıyor. Motor öne doğru 70 derece eğimli olarak yerleştirilmiş. Krank kolları 90 derece açıyla yerleştirilirken 270 derecelik zamanlama farkı ve iki adet karşı ağırlık şaftı sayesinde titreşim en aza indirilip, karakteristik iki silindirli motor sesi kazandırılmış. BMW, katalitik konvertör, oksijen sensörleri, paslanmaz çelik susturucu, elektronik enjeksiyon gibi modern sistemlerle donattığı scooterların Euro 4 emisyon normlarını yakalamasını sağlamış. Sıvı soğutmalı motor, her şart altında gerekli performansın sağlanması için, soğutma sıvısını motor kapağının içine ters yönden pompalıyor; yani ilk olarak egzoz tarafının soğutulması sağlanarak daha etkili bir soğutma yakalanmaya çalışılmış. Motorun ürettiği güç, bir yağ havuzu içinde yüzen, sürekli değişken şanzıman ve ardından iki dişliyle tahrik devrine indirip, arka salıncakla aynı merkezi kullanan dişliden tahrik alan bir zincirle arka tekerleğe aktarılıyor. Salıncak ve dişli merkezinin aynı olması, zincir üzerindeki gerilimlerin azalmasına, dolayısıyla daha uzun ömürlü olmasına ve yük altına bindiğinde gücü daha yumuşak şekilde aktarmasına olanak tanıyor.
LASTİKLER…
Önde kullanılan 120/70 R15 ve arkada kullanılan 160/60 R15 lastikler, motosikletlerde benzer bir sürüş dinamiğine izin veriyor. Tabii bunda motoru da bir bağlantı elemanı olarak kullanan şasinin, arkadaki tek kollu salıncağın, öndeki 40 mm çapında ters çatalın ve her iki taraftaki 115 mm’lik yaylanma mesafesinin de etkisi büyük. BMW bu teknik altyapıyla yüksek hızlı gidişlerde ve otoyolda düz gidişteki stabiliteyi arttırmayı, aynı zamanda da şehir trafiğinde eğlenceli ve kolay bir sürüş esnasında sürücüye yeterince bilgi sağlamayı amaçlamış.
FRENLER…
Fren sisteminde standart olarak önde çift, arkada ise tek olmak üzere 270 mm çapında diskler ve BMW Motosiklet ABS sistemi olarak kullanılmış. BMW, scooterlarda zorunlu olan el freni niteliğindeki fren tasarımına yaratıcı bir çözüm getirmiş. Bu fren, diğer scooterlarda olduğu gibi elle aktive edilmiyor, aksine C600 Sport ve C650 GT’de, yan ayağın açılmasıyla kendiliğinden aktif hale geliyor. Bu sistem, bir kabloyla bağlı olduğu ve mekanik olarak çalışan ikincil bir arka fren kaliperini harekete geçirerek, motosikletin park halindeyken güvenli bir şekilde yerinde sabit durmasını sağlıyor.
TASARIM…
BMW, aynı motora ve aynı yürüyen aksama sahip iki scooterı, farklı karenaj tasarımları uygulayarak birbirinden ayrı iki model haline getirmeyi başarmış. İki model arasında en çok öne çıkan fark, oturma pozisyonlarıyla ilgili. C600 Sport’ta sürücü daha aktif bir sürüş için konumlandırılmış. Ayak platformları, sele ve gidon ergonomik bir tasarıma sahip. Sele yüksekliği 810 mm. C650 GT’de uzun yol sürücülerinin lüks ihtiyaçları ayarlanabilir sürücü sırtlığı, yükseltilmiş gidon ve daha konforlu ayak platformlarıyla sağlanmış, bu kez tek bir farkla: aynı konforlu ayak platformları yolcuya da sunulmuş. Sele yüksekliği bu defa 780 mm’de tutulmuş. Ayrıca C650 GT’de daha büyük ve elektrikli ayarlanabilen bir ön cam kullanılmış. C600 Sport modelinde ise FlexCase adı verilen, park halindeyken arttırılabilir bir bagaj hacmi tasarımı kullanılmış. Bu sayede, park halindeyken sele altına iki kask sığabiliyor. C650 GT’de ise 60 litrelik bir bagaj bölmesi var. Bagaj iki kaskla birlikte bir miktar eşya da barındırabilecek şekilde tasarlanmış. Ayrıca her iki modelde de 16 litrelik yakıt deposu mevcut.
BMW ayrıca bu scooterlarda, yeni nesil motosikletlerinde de kullandığı CAN elektronik bağlantı noktasını kullanmış. Bu elektronik sistem ağı, elektronik gösterge ve düğme birimlerini, ABS ve motor kontrol ünitelerini, immobiliser ve opsiyonel alarm ve lastik basınç kontrol sistemlerini birbirine bağlıyor. Ayrıca bir adet priz de standart donanım listesine dahil. BMW ilk defa elcik ve sele ısıtma sistemlerinde kullandığı iki seviyeli ayarın yanında, otomatik derece ayarını da sağlamış. Bu mod, elciklerin ve sürücü selesinin ısısını aracın hız ve dış ortam sıcaklığına göre otomatik olarak ayarlıyor. Hava +8 derece sıcaklığa düştüğünde ısıtıcı otomatik olarak devreye giriyor ve -15 Santigrad derecede en yüksek ısıtma seviyesine ulaşmış oluyor.
BMW, yine kullanımı kolay ve artık geleneksel olan “sol elcikten tek düğmeyle yönetilen sinyal sistemi”ni kullanmış. Gündüz farları scooter ve motosikletlerde yeni kullanılmaya başlayan gündüz görünümünü arttırmaya yönelik bir güvenlik özelliği. BMW kalitesi, seçilen malzemelere ve tasarıma da yansımış durumda. Rüzgâr koruması, başarılı farlar, ayarlanabilir ön camlar, paslanmaz çelik parçaları olan ayak platformları, mat granit ve magnezyum metalik rengi boyalı paneller, organik tasarımlı çift çıkışlı tek susturucu, isteğe bağlı özellikler listesinde LED gündüz ışıkları, alarm sistemi, ısıtmalı elcikler, ısıtmalı sele, lastik basınç kontrolü, navigasyon sistemi, ekstra çakmak prizi, Akrapovic spor susturucu gibi pek çok cezbedici ek parça da bir BMW satın aldığınızı size hatırlatmak için hazır bekliyor.
TEKNİK ÖZELLİKLER
Fiyat: C600 Sport 14.900 Euro
Fiyat: C650 GT ise 16.000 Euro
Motor: 647 cc, 79×66 mm, sıvı soğutmalı, paralel
iki silindirli, 8 supaplı, 4 zamanlı, üstten çift
eksantrikli (DOHC)
Güç: 60 bg – 7.500 devir/dk
Tork: 66 Nm – 6.000 devir/dk
Sıkıştırma oranı: 11,6:1
Şasi: Alminyum köprü şasi ve ona bağlı alüminyum
ikincil şasi, dökm tek kollu salıncak
Ön süspansiyon: 40 mm ters çatal
Arka süspansiyon: Tek amortisör
Tekerlekler arası mesafe: 1591 mm
Çatal açısı: 25,4 derece
Ön fren: 2 x 270 mm diskler, çift pistonlu hareketli
kaliperler, ABS
Arka fren: 270 mm disk, çift pistonlu hareketli
kaliper, ABS
Lastikler ön / arka: 120/70 R15 / 160/60 R15
Sele yüksekliği: 810 mm / 780 mm
Yola hazır ağırlık: 249 kg /261 kg
Depo hacmi: 16 litre
Açıklanan benzin tüketimi:
90km/s 4,5 l/100km
100 km/s 4,8 l/100km
120 km/s 5,6 l/100km
0-100 km/s: 7,1 sn / 7,5 sn
Son hız: 175 km/s
Distribütör: Borusan – www.bmw-motosiklet.com