2015 Türkiye Pist Şampiyonası, İzmir Park Ülkü Yarış Pisti’nde 12-13 Eylül 2015 tarihlerinde gerçekleşen 6. ayak yarışları ile bu seneyi kapattı.
Şampiyona’da neler yaşandı, kimler kupayı göğüsleme şansına erişti? Şampiyona ile ilgili yazımızda yarış telaşından yakalayabildiğimiz bazı sporcularımız ile söyleşilerimizi de bulacaksınız. 2015 Türkiye Pist Şampiyonası birçok rekabete sahne oldu, yarışçıların kupayı göğüslemek için harcadıkları çaba, gittiğim iki yarışta gördüğüm kadarıyla kayda değer düzeyde idi. Yarış severlerin akın ettiği 6. ayak yarışında, birbirinden çekişmeli mücadeleler gerçekleşti. Mart ayında İzmir’de 1. ayak yarışları ile başlayan mücadelenin, 2. ayak ve 5. ayağı Serez’de gerçekleştirildi. Geriye kalan 3. ,4. ve son olan 6. ayak yarışları ile Şampiyona, İzmir’de noktalanmış oldu. Kıyasıya mücadele, heyecan, dostluk, mutluluk, Down Sendromlu arkadaşlarımızın paha biçilmez yarış izleme sevinci, seyircilerin desteği, fotoğraf çekme telaşı, pistteki inanılmaz rekabet ile akıllarda yer etti. Ve biz de Motoron Dergisi olarak bu heyecana birebir şahit olup kapanan 2015 Türkiye Pist Şampiyonası’nın perdesini biraz aralayıp yarışçılarımızın duygularını sizlerle paylaşmak istedik.
Öncelikle yarışlarda geçen 1000 CC A, 1000 CC B ve 1000 CC C gibi klasmanların açıklamalarından başlayalım ve gelin hep beraber birçok şampiyonluğu bulunan İzmirli tecrübeli yarışçı Barış Tok’un ağzından yarışlar, yarışçılar ve kendisi hakkında bilgiler alalım:
Motoron: Öncelikle yarış boyunca arkadaşlarınıza destekte bulundunuz, geçmiş olsun, telaşınız bitti. Sizden yarışlarla ilgili değerlendirme alabilir miyiz?
Barış Tok: Türkiye Pist Şampiyonası 1000 CC, 600 CC ve 125 CC olarak üç grupta yapılıyor. Bir de bayanlar kategorisi var. 1000 CC; 1000 CC A, 1000 CC B ve 1000 CC C olarak üç ayrı grupta yapılıyor. C grubu amatör, B grubu yarı amatör, A ise profesyonel olanı şeklinde kümeleniyor. Aynı durum 600 CC ve 125 CC kategorilerinde de geçerli. Sezon sonunda C grubunda ilk üçe girip kupa alanlar, B kategorisine geçiyor. Aynı şekilde B grubunda ilk üçe girenler, A kategorisine geçiyor.
Motoron: Kısaca sizden bahsedelim. Başarılı bir yarışçısınız ve pek çok şampiyonluklarınız var. Siz nasıl başladınız? Bu sene destek veriyorsunuz. Neden yarışmadınız?
Barış Tok: 1995 senesinde yarışmaya başladım ve hala yarışıyorum. 1995-1999 arası Türkiye Motocross Şampiyonu, 2 sene Drag Şampiyonu ve 6 kez Türkiye Pist Şampiyonu oldum. Bu sene sponsor, destek problemlerinden ötürü yarışmadım. Bildiğiniz gibi her yarışçı için en zor işlerden birisidir sponsor bulmak. Kendi imkanlarımızla da, ne yazık ki oldukça masraflı bir durum oluyor. Lastik, benzin, bakım derken bir yarışın maliyeti neredeyse minimum 10 bin lirayı buluyor. Bu sene mekanik servis desteği ve arkadaşlara eğitimlerle bir nevi yarış koçluğu yaparak onlara yol göstermeyi tercih ettim. Motosikletlerin modifiye edilmesi, fren sistemlerinin güçlendirilmesi, amortisörlerin değiştirilmesi gibi destekte bulunup yarışçı arkadaşlara destek sağlıyorum. Sponsor olursa seneye yarışabilirim.
Motoron: Teşekkür ediyorum. Sizi de seneye pistlerde görmek umuduyla…
6. ayak yarışlarında TMF 1000 CC birincisi, 1000 CC A üçüncüsü ve aynı zamanda 2015 Türkiye Pist Şampiyonası’nda TMF 1000 CC ile 1000 CC A birinciliğini göğüsleyen AKUT takımından Kawasaki motosikleti ile yarışan başarılı sporcu Sinan Şenel ile yarış sonrası küçük bir röportaj gerçekleştirme şansı bulduk:
Motoron: Öncelikle şampiyonluğunuzdan dolayı tebrik ediyoruz. Sezon bitti, ilk olarak neler söylemek istersiniz?
Sinan Şenel: Teşekkür ediyorum, evet, yarışlar bitti. Sezon ve yorgunluk bitti. Ufak aksilikler çıksa da iki grupta da şampiyon olduk, mutluyuz.
Motoron: Başlamak isteyen genç arkadaşlara tavsiyeleriniz neler? Malum sponsor bulmak zorluğu gündemde.
Sinan Şenel: Şu anda benim sponsorum yok ve şampiyon oldum. Fakat ona rağmen sponsor bulmakta ben bile zorlanıyorum. Normalde bize destek veren firmalar, sponsorluk bedellerinin tamamını vergiden düşebiliyor. Ama bu konuda ne yazık ki farkındalık yok. Bir de medyanın bu şampiyonaya gerekli ilgiyi göstermesi lazım diye düşünüyorum. Gerek gazetede gerekse televizyonda biraz daha ön planda olsak, sponsor bulmamız da kolaylaşacak. İlk başladığımda Tolga Uprak bana çok yardımcı oldu, kendisi için hocam diyebilirim. Ben de elimden geldiğince diğer arkadaşlara yardımcı oluyorum. Herkes birbirine yardımcı oluyor burada, içeride rekabet var, ama dışarıda herkes birbiriyle samimi ve arkadaş, herkes birbirini seviyor. Aynı şekilde pistte de hiçbir yarışçı arkadaşımızda art niyet yok. Hepimiz aynı camiadayız ve güzel bir ortamımız var.
Motoron: Pist haricinde motosiklet kullanıyor musunuz?
Sinan Şenel: Evet, dışarıda geziler için MT09 kullanıyorum. Aslına bakarsanız pistin, dışarıdan çok daha güvenli olduğunu söyleyebilirim. Çünkü bildiğiniz üzere, motosikleti fark etme konusunda trafikte ciddi bir sorun var. Yollarda her an her şey karşımıza çıkabiliyor, çok dikkatli olmak gerekiyor.
Motoron: Biraz da kondisyondan bahsedelim, spor yapıyor musunuz?
Sinan Şenel: Elbette. Bisiklete biniyorum, kondisyon ağırlıklı çalışıyoruz. Ağırlık çalışmıyoruz, vücudumuzda çok kas olmaması gerekiyor. Çünkü hem ağırlık yapıyor hem de çabuk yorulmamıza sebep oluyor. Ne kadar fit olursak o kadar rahat oluyor.
Motoron: Yarışlara hazırlanırken ne kadar antrenman yapıyorsunuz?
Sinan Şenel: Ara ara İzmir Park ve İstanbul Park’ta antrenmanlar düzenleniyor, ayda bir ya da ayda iki kere onlara katılıyoruz. Yarış haftası ise haftanın minimum üç günü hazırlık ve antrenman yapıyoruz. Motosikletlerimizin son ayarlarını yapıyoruz.
Motoron: Yurt dışı dane yarışları konusunda ne düşünüyorsunuz?
Sinan Şenel: Yurt dışı yarışlar; konaklama, ulaşım gibi maliyetlerden dolayı biraz daha masraflı oluyor. Bu sene yurt dışına iki defa çıkabildim. Seneye sponsor bulursak, yurt dışına çıkmayı da düşünüyoruz.
Motoron: Sinan Bey, verdiğiniz bilgiler ve kısa söyleşimiz için çok teşekkür ediyorum, sizi yorduk yarış sonrası, tekrar tebrik ediyoruz ve başarılarınızın devamını diliyoruz.
Sinan Şenel: Rica ederim, ben teşekkür ediyorum.
Sırada bayanlarımız var. 6.ayak yarışında birinci olan 19 yaşında AKUT takımından Bener Gülşah Yeğin ile beraber gerçekleştirdiğimiz kısa sohbetimize göz atalım:
Motoron: Öncelikle tebriklerimizi sunuyoruz. Bayanların yarışlara katılması konusunda neler düşünüyorsunuz? Ve sponsor bulma konusunda neler diyebilirsiniz?
Bener Gülşah Yeğin: Gerçekten büyük cesaret isteyen bir şey, bayanların bu işle kesinlikle uğraşmalarını isterim. Sponsor olayına gelince, Türkiye için çok çok zor bir durum. Ülkemizin bu spora alışmış bir bünyesinin olmadığını üzülerek söylemeliyim. Birincilikler gelmeye başlıyor, eşim Ali Efe Yeğin, 2015 Türkiye Pist Şampiyonası’nda 600 CC C sınıfında şampiyon oldu, ben de Şampiyona’da ikinci oldum. Şu an bence artık önümüzün açılması gerek. Sponsor olan firmaların, vergiden yüzde yüz muaf olma gibi bir durumları var. Özel şirket, belediyeler bu işe katkıda bulunabilirler diye düşünüyorum.
Motoron: Umarım dediğiniz gibi destekler artar. Başarılarınızın devamını diliyoruz ve tekrar tebrik ediyoruz.
Bener Gülşah Yeğin: Ben teşekkür ediyorum.
Ayrıca ENDO takımından Şampiyona’da üçüncülüğe ulaşan Funda Batay’ın da yarışmak isteyen bayanlara mesajı var! “Kesinlikle durmasınlar, Federasyon’a bayanlar kategorisi için dilekçe verdik ve açıldı. Bu işi bayanlar için yaptık, ama katılım çok fazla olmuyor ne yazık ki, tabii ki biraz maddi destek ve sponsor gerekiyor. Sponsor sorununu biliyorsunuz malum. Hiç zor bir şey değil aslında, herkesi bekliyoruz.
2015 Türkiye Pist Şampiyonası’nda 600 CC A sınıfında birinciliğe sahip olan AKUT takımından başarılı genç yarışçılar Aras Özkaçar ve yine AKUT takımından ikinciliği elde eden Furkan Eryılmaz ile kısa söyleşilerimize göz atalım:
Motoron: Kaç yaşındasınız, ne zamandan beri bu iş ile uğraşıyorsunuz? Şampiyonluklarınız var mı?
Furkan Eryılmaz: 19 yaşındayım ve 10 senedir bu işi yapıyorum ve pistlerdeyim. 2013’te Doğu Avrupa ve Türkiye Şampiyonu, Bulgaristan Genel Klasman ikincisi oldum. 2014 senesinde sponsor bulamadığım için bir sene ara vermek zorunda kaldım. Bu sene sponsorlarım sayesinde yarışabiliyorum ve Türkiye ikincisi oldum. Bu işte en önemli şey hem ailemizin desteği hem de sponsorluk meselesi. Babam Zeki Eryılmaz eski yarışçı olduğu için bana her zaman destekte bulundu.
Tam bu sırada 600 CC A birincisi genç ve başarılı yarışçı Aras Özkaçar geliyor.
Motoron: Kaç sezondur yarışıyorsunuz?
Aras Özkaçar: Dört sezondur yarışıyorum. Bu sene 600 CC A ve TMF 600 CC grubunda şampiyon oldum. Ayrıca Alpe Adria Avrupa Şampiyonası’nda yarışıyorum.
Motoron: En büyük hedefiniz nedir?
Aras Özkaçar: İmkan olursa, Kenan abi gibi ülkemizi yurt dışında temsil etmeyi çok istiyorum.
Motoron: Sizin gibi yetişen genç nesiller için neler önerirsiniz?
Aras Özkaçar: Örneğin şimdiden Avrupa Şampiyonlukları bulunan Öncü Kardeşler (Can ve Deniz Öncü) ve Bahattin Sofuoğlu gerçekten çok başarılılar. En büyük faktör aile, küçük yaşlarda ailenin çocuklarını başlatması, destek olmaları ve eğitim aldırmaları çok önemli. Destek erken yaşlarda başlarsa, çocukta da o bilinç gelişsin. Bu işe eğitimle beraber ne kadar küçük yaşlarda başlanırsa, ileride başarılı olma şansı da o kadar artar. Çünkü başarı, hem yetenekle hem de çalışmakla ilgili olan bir şey.
Motoron: Tekrar tebrik ediyorum, başarılarınızın devamını diliyorum.
Aras Özkaçar: Ben teşekkür ediyorum.
2015 Türkiye Pist Şampiyonası’nda 6. ve son ayak sonunda; 1000 CC A’da Sinan Şenel, 1000 CC B’de Özgür Çiçek, 1000 CC C’de Fatih Türüdü, 600 CC A’da Aras Özkaçar, 600 CC B’de Tolga Dede, 600 CC C’de Ali Efe Yeğin, 125 CC’de ise Can Öncü birinciliğe ulaştı. Bayanlar Kupası’nda Ayşe Aydoğan’ın birinciliği elde ettiği Şampiyona’da TMF 1000 CC Kupası’nda Sinan Şenel, TMF 600 CC Kupası’nda ise Aras Özkaçar ilk sırada yer aldı. Ayrıca Serez’de 5. ayak yarışlarında, antrenmanlar esnasında geçirdiği talihsiz bir kaza sonucu ayak bileğini kıran şampiyon yarışçı Tolga Uprak’a geçmiş olsun diyoruz.
Bir kez daha katılan, emek sarf eden ve kazanan tüm hırslı yarışçılarımızı gönülden tebrik ediyoruz. Tanışmak isteyip iki satır da olsa konuşamadığım çok yarışçı oldu, ama yarış ve kupa heyecanından kendilerini yakalayamadım. Spor demek dostluk demek ve ne mutlu ki motosiklet yarışlarında bu dostluğu en üst seviyelerde görebiliyoruz. Çoğu sporcumuzun bahsettiği gibi, umarız yetenekli yarışçılar için sponsor destekleri artar ve genç yetenekler de hak ettiği yerlere gelebilme şansına sahip olurlar. Ayrıca umarız motosiklet yarışları da medya tarafından gerekli ilgiyi görüp futbol maçları gibi geniş bir izleyici kitlesine ulaşır. 2016 Türkiye Pist Şampiyonası’nda görüşmek üzere.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
1. 6. Ayak 1000 CC A Burak Albayrak – Altuğ İnan – Sinan Şenel
2. TMF 600 CC-600 CC A Aras Özkaçar – Furkan Eryılmaz – Muammer Karakaya
3. 6. Ayak 600 CC B Tolga Dede – Altuğ Eker – Adil İnanlı
4. 6. Ayak 600 CC C Ali Efe Yeğin – A. Aykut Eker – M.Samet Sönmez
5. 6. Ayak 1000 CC B Fatih Ahi – Cüneyt Atlı – Ali Durmaz
6. 6. Ayak 1000 CC C Fatih Şahin – Erdoğan Özbek – Mehmet Genç
7. 6. Ayak – Bayanlar Bener Gülşah Yeğin – Funda Batay – Ayşe Aydoğan
8. TMF 1000 CC Sinan Şenel – Burak Albayrak – Süleyman Yıldız