BMW’nin bitirim ikilisi, yeni C 650 Sport ve C 650 GT’yi Valensiya’da test ettik.
İsmini Latince’de “güç” ve “sağlamlık” anlamına gelen “Valentia”dan alan bir
şehirde bu iki modelin lansmanını yapan Bavyeralılar acaba inceden inceye bir
mesaj mı vermeye çalışıyorlardı? Gelin beraber bakalım.
BMW Motorrad deyince aklınıza ilk gelen ürün bir scooter değil, değil mi? Ancak bu henüz bir S1000 RR veya R1200 GS başarısı yakalayamamış olan scooterlarının başarısız olduğu anlamına da gelmiyor. Aksine, ilk kez piyasaya sürüldüğü 3 sene öncesinden bu yana, toplamda 27.000’in üzerinde bir satış adedi yakalayan BMW C- Serisi scooterlar, bakıldığınıda maxiscooter piyasasında kısa sürede önemli bir pay sahibi olmuş gibi görünüyor. Alman motosiklet üreticisi de paralel düşünce ile satış rakamlarından tatmin olmuş olacak ki, 2016 model yılı için bu iki modelde “makyajdan öte” bir takım önemli değişikliklere gitmiş.
Scooter’ların 647cc’ilk sıvı soğutmalı motor blokları ve tübüler çelik şasi’leri aynı kalsa da; yeni CVT aktarma, çekiş kontrolü, yeni egzoz, yenilenmiş karenajlar, göstergeler ve süspansiyonlarda güncellemelere gidilmiş. İlk bakışta önceden C600 olarak adlandırılan spor model, zaten taşıyor olduğu 647cc’ye atfen C650 Sport olarak yeniden adlandırıldığını; daha tur odaklı bir model olan C650 GT de ise opsiyonel olarak “Side View Assist” yani “Kör Nokta Asistanı” gibi bir takım yenilikçi özelliklerin eklenmiş olduğu dikkatimizi çekiyor. Hem dış görünümüyle hem de içerisinde barındırdığı yeni özellikleri ile daha modern bir çizgiye oturmuş olan C serisini ana hatları ile şu başlıklarda ele alabiliriz:
Motor
Sportif eğilimi olan sürücülere yönelik bir model olan C 650 Sport ile temelde konfora ve touring kapasitesine daha fazla önem veren sürücüleri hedef alan C 650 GT’nin motor bloğuna baktığımızda, iki modelin de motor gücünün 7.500dev/dk’da 60bg’i (44kW) bulduğunu görüyoruz. Tüm Eu4 kısıtlamalarına rağmen önceki modelin de sahip olduğu, bileğinizin altındaki muazzam 60 beygirlik gücün değişmemiş olması oldukça sevindirici. Bununla birlikte yeni susturucu da regülasyonlardan nasibini almış ve ECE R41- 04 gürültü testi düzenlemelerine de uyum sağlamak amacıyla yeniden dizayn edilmiş. 647 cc kapasiteli 2 silindirli sıralı motor ayrıca 6.000 dev/dk’da 63 Nm’lik maksimum bir tork üretiyor.
Bu, 8500 devirde redline’a giren motordan üst bantlarda da bu şekilde ciddi oranda bir çekiş yakalanması anlamına geliyor. Alçak bir montaj konumu elde etmek ve ağırlık merkezini aşağıya çekmek amacıyla motor ileriye doğru 70 derece yatırılmış, bu sayede düşük hız manevralarının oldukça kolay bir şekilde alınmasına da katkıda bulunulmuş. Yeni debriyaj balatalarıyla birlikte sunulan yeni CVT şanzıman ayarı ise, debriyaj kavrama performansını artırarak daha dinamik bir hızlanma tepkisi sağlamış. BMW’nin açıklamasına göre bu durum CVT’nin şanzıman oranı değiştirilerek ve merkezkaç kuvveti ağırlığının optimize edilmesi ile elde edilmiş. Bu sayede son hız da 175 km/sa’ten 180 km/sa değerine çekilmiş.
Süspansiyon ve Frenler
Yeni C 650 Sport ve C 650 GT’nin süspansiyon yapısına baktığımızda, arkada çelik borulu köprü şasi ve salıncak yatağı bölümünde dökme alüminyumdan oluşan ve yüksek burulma dayanımına sahip bir hibrit kompozit yapı kullanımı tercih edilmiş. Önde ise büyük boyutlu ters teleskopik çatal kullanılmış. Fren tertibatında ise Bosch’un 9.1MB ABS paketi standart olarak sunulmuş. Önde 270 milimetre çapında ve iki adet 2 pistonlu yüzer kaliperden oluşan çift diskli fren sistemi, arkada ise yine 270 mm çapında ve 2 pistonlu yüzer kaliperli, tek diskli sistem; ve çelik fren hortumları(nefis) yeterli durduruş gücünü sağlıyor. Ayrıca Pirelli Diablo Scooter lastiklerinin müthiş tutuşu, fren ve viraj kabiliyetlerinin hanesine pozitif bir puan daha yazdırıyor.
Elektronik Sistemler
Bunların yanı sıra, ASC (Otomatik Denge Kontrolü) de motosiklet üzerinde fabrika çıkışı gelen özellikler arasında. Özellikle kaygan yol yüzeylerinde ASC; ABS tekerlek sinyallerine göre tahrikteki kayma beyin tarafından algılanıp, gerekirse ateşleme zamanlamasının ayarlanması ve ateşlemenin kısılması ile motor torku azaltarak maksimum tutuşu yakalama prensibine dayanıyor. Yan Görüş Asistanı (SVA)’nın iki tekerlekli araçlar için dünyada ilk kez sunulan bir özellik olduğunu söyleyen Bavyeralılar, C 650 GT modellerinde bu yeni seçeneği opsiyonel hale getirmişler.
Şehir trafiğinde ve özellikle şehir ortamında yoğun trafik, çoğunlukla sürücülerin birbirini görememelerine neden olan kritik koşullarda şüphesiz hayatınızı kolaylaştıracak/koruyacak bir özellik. Sistem şöyle çalışıyor: Ön kaplamaya ve C 650 GT’nin plaka taşıyıcısına monte edilen dört ultrason sezicisi sayesinde konumlandırma gerçekleştiriliyor. SVA, 25 ile 80km/sa hız arasında maksimum 10km/sa hız farkıyla hareket eden ve maksimum beş metre mesafedeki diğer araçlar konusunda sürücüyü uyarıyor. Bilgi veya bildirim C 650 GT’nin ayna tabanında yer alan üniteler üzerinde yan uyarı üçgenleri aracılığıyla gerçekleştiriliyor.
Almanların da açıkladığı üzere sistem yalnızca sürücüye yardımcı olmak üzere tasarlandığından, arka aynaya bakma veya omuz üzerinden bakma gibi eylemlerin yerini almayı amaçlamıyor. Hiçbir şekilde sürücünün sorumluluk ve yükümlülüklerinden feragat etmesine neden olmuyor. Yani nasıl olsa yan görüş asistanı var, ben dokunulmazım diyerek bodoslama şerit değiştirirseniz, hala (en iyi ihtimalle) araba kaportasından motosikletinizi sökmek durumunda kalabilirsiniz. Nitekim kör nokta uyarısını görebilmek için aynalarınızı sık sık kontrol etmeniz gerekiyor. Sistemin ardındaki parlak fikri ve faydalarını tartışmaya gerek bile olmasa da, piyasaya yeni sürülen bu teknolojinin geliştirilmesi için biraz daha bir süreye ihtiyacı olduğunu düşünüyoruz.
Gösterge Paneli
Gösterge panelinde geniş ve okunaklı bir LCD ekran ile beraber yeni tasarlanmış analog bir hız göstergesi sizi karşılıyor. Analog hız göstergesinin ve LCD ekranın aydınlatması kolay okunabilmesi amacıyla turuncu renk tercih edilmiş. Sekiz çubuklu yakıt seviyesi göstergesi tripmetre, 4 litrelik yakıt seviyesine ulaştıktan sonra ek kilometre sayacı, tarih ve saat, ortalama yakıt tüketimi ve hız, dış sıcaklık ve servis bilgileri gibi motosiklet üzerinden alınan verileri de görüntüleyebilmek mümkün.
Diğer Özellikler
Yeni özellikler arasında orta sephanın revize edilen, aracı daha kolay kaldırmanıza yarayan hareket özelliği ve otomatik gündüz farı fonksiyonu da yer alıyor. Gündüz farı ve ön park lambası dahil olmak üzere kısa huzme arasında geçiş yapılması otomatik olarak gerçekleştirilir. Ortamdaki ışık belirli bir seviyenin altına düşerse (örneğin tünellerde) kısa huzme otomatik olarak devreye giriyor. Yeterli ortam ışığı algılandığında ise gündüz farı otomatik olarak yeniden etkinleştiriliyor. Aynı zamanda konum ışıkları ve saklama bölmesi aydınlatması için eve dönüş fonksiyonu da mevcut hale getirlmiş.
Bu özellik, günümüzde arabalarda olduğu gibi motosiklet park edildikten sonra ışıkların bir müddet yanık kalacakları anlamına geliyor. Güzel bir ayrıntı daha; BMW, Scooter motosikletler için zorunlu bir özellik olan park frenine yönelik oldukça yenilikçi bir çözüm geliştirmiş. Normalde sürücü tarafından, (varsa) ayrı bir kol kullanılarak etkinleştirilmek zorunda kaldığımız park freni C 650 Sport ve C 650 GT modellerinde yan ayağın açılmasıyla birlikte, arka fren kaliperlerini etkinleştirmek suretiyle otomatik olarak gerçekleşiyor. Bu şekilde sürüş esnasındaki elektronik önlemlerin yanı sıra, sürüş sonrasında da güvenlik önlemleri artırılmış. Bu ufaklıkların sürprizleri bununla da bitmiyor. Otomatik sinyal kapatma özelliği sayesinde sinyaller en az on saniye sonra veya 210 metrelik bir mesafe içerisinde otomatik olarak devre dışı bırakılıyor.
Bagaj
Stil açısından C 650 Sport modelinin arka bölümünün daha ince ve sportif olmasına rağmen, BMW Motorrad mühendisleri bu modele iki kask için yeterli yer sağlayacak bir saklama bölümü konseptini entegre etmeyi başarmış. BMW patentli Flexcase adı verilen özellik ile, motosiklet durduğu zaman saklama alanına alt kısma doğru bir derinlik kazandırmak üzere açılabilir bir alt taban kapağı konumlandırılmış. Kevlar bazlı son derece sağlam ancak bükülebilir, toz ve su geçirmeyen bir malzemenin kullanımıyla ortaya çıkan bu kapak sayesinde park edildiğinde iki fullface kaskın yerleştirilebilmesini mümkün kılınmış, daha ne olsun!
Yolculuk sırasında ise BMW flexcase tekrar depo içine katlanarak ince, sportif siluetini koruyabiliyor. Önemli bir diğer nokta, BMW Flexcase kapağı açıkken motorun çalışması mümkün olmuyor. Bunun yanı sıra C 650 GT modelinde sele altındaki geniş bölme (yaklaşık 60 litre) dahil olmak üzere büyük saklama alanı motosikletin üst düzeyde Touring özelliğini ve uzun mesafeli sürüşe uygunluğunu öne çıkarmış. C 650 GT modelinin arka kısmındaki saklama bölümü iç aydınlatmaya ve Bavyeralılara göre iki kask için yeterli alana sahip. Ayrıca iki model de açık şasinin ön kısmında, iki adet torpido gözü formunda ek saklama alanına sahip.
Sol tarafta bulunan saklama alanı, motosiklet park edilip kilitlendiğinde otomatik olarak kilitleniyor. Son tahlilde, 11 kilo fazla ağırlığı ile daha oturaklı hissettiren, daha efektif bir rüzgar korumasına sahip GT’nin ve özellikle virajlı ve ani manevralar gerektiren şehir içi senaryolarında daha kıvrak ve atik olan Sport modelin birbirinden “çok uzak iki akraba” olduğunu söyleyemeyiz. BMW, iki modeli görsel ve bir takım ek fonksiyonlar ile birbirinden ayrıştırmak istese de, temelde aynı motor bloğunu ve şasiyi kullanan “kardeş” C serisi bu iki ufaklığın seçiminde kişisel tercihlerin ve kullanım alanlarının önemli bir rol oynayacağını düşünüyoruz. Ancak tercih hangi yönde olursa olsun keyifli serüvenlerin sizi beklediği kesin!
C 650 Sport ve C 650 GT Modellerindeki Yeni Özellikler
• Revize edilen debriyaj balataları ve CVT
• Süspansiyon ve amortisör seti
• ABS’ye ek olarak, standart olarak sunulan ASC
• C 650 Sport modeli için tamamen yeni, dinamik tasarım
• C 650 GT modeli için tasarıma ince rötuşlar
• Yeni egzoz sistemi
• Yeni gösterge paneli tasarımı
• Krom uygulamalarıyla yeni gidon kaplama elemanları
• Otomatik gündüz farı
• Daha kolay kullanım için revize edilmiş orta sepha hareket özelliği
• C 650 GT için yeni Yan Görüş Asistanı özelliği (SVA)
• C 650 Sport modeli için yeni renkler: Opak Metalik Turuncu, mat Beyaz ve Metalik Siyah
• C 650 GT modeli için yeni renkler: Metalik Siyah, Metalik Donuk Bronz ve mat Beyaz.
Opsiyonel Donanım
Alarm sistemi (DWA)
Güç azaltma 35 kW
Opsiyonel Donanım Paketleri
C 650 Sport modeli için Highline paketi:
• Isıtmalı elcikler
• Sele ısıtma
• Lastik Basınç Göstergesi (RDC)
• LED gündüz farı
• LED sinyaller
C 650 GT modeli için Highline paketi:
• Isıtmalı elcikler
• Sele ısıtma
• Lastik Basınç Göstergesi (RDC)
C 650 GT modeli için Safety paketi:
• Gündüz farı
• Yan Görüş Asistanı (SVA)
İsteğe Bağlı Aksesuarlar
• Depolama programı
• Arka çanta, 35 litre
• Yan çanta bağlantı aparatı
• Arka çanta astarı
• Sele altı bölmesi, 12 litre
• Arka çanta ayırma bölümü
Konfor ve Tasarım
• Ön cam, renkli (sadece C 650 Sport)
• Spor ön cam, şeffaf/renkli (sadece C 650 Sport)
• Isıtma özellikli spor sele (sadece C 650 Sport)
• Isıtma özellikli özel sele (sadece C 650 GT)
• Sele için yağmur örtüsü
• Rüzgâr paneli
• Scooter örtüsü (sürücüyü rüzgara, yağmura ve soğuğa karşı koruyucu kumaş)
• Ayna, asferik (sadece C 650 GT)
• Yolcu için sırt dayama
• Yolcu ayak dayamaları, gidon ağırlıkları, ayak dayama eklerinden oluşan krom öğeler
Navigasyon ve İletişim
• BMW Motorrad Navigator V
• BMW Motorrad Navigator V yuvası
• BMW Motorrad İletişim Sistemi
• Akıllı telefon kızağı
• Saklama bölmesi için cep telefonu ek parçası
• BMW USB şarj cihazı
Güvenlik ve Elektrik Sistemi
• Alarm sistemi (DWA)
• LED sinyaller (sadece C 650 Sport)
• Grenaj korumaları
• Motosiklet kilidi
• Ek elektrik soketi.