TMF (Türkiye Motosiklet Federasyonu) Başkanı Bekir Yunus Uçar ile TMF,
Intercity İstanbul Park ve Pist Yarışçıları arasındaki yaşanan gelişmelerden ve
TMF’nin projelerinden konuştuğumuz röportajımız ile karşınızdayız…
Bekir Bey, ilk olarak okuyucularımız için TMF’nin sorumluluklarından kısaca bahsedebilir misiniz?
B.Y.U.: Türkiye’de motosikletin hem sportif hem de sosyal amaçlı kullanımını yaygınlaştırmayı ve geliştirmeyi hedef edinmiş olan Türkiye Motosiklet Federasyonu, Türk sporu ve sporcularımız için daha iyi şartlarda hizmet verme gayretindedir. Motosiklet yarışlarının her branşında gün geçtikçe daha kaliteli organizasyonlar yapabilmenin çabasında olan Federasyonuz, bu noktada çok genç bir federasyon olmasına karşın önemli mesafeler katetmiştir.
Ülkemizin, motorsporları ile dünyaya açılmasını, Avrupa ve dünya pistlerinde ülkemiz ve gençliğimizin adını duyurmasını sağlayan TMF, ulusal çaptaki çalışmalarına da her gün bir yenisini eklemektedir.
Daha önce motokros yarışları ile birlikte gerçekleştirilen ATV yarışlarına Enduro ATV sınıfını da ekleyip ayırdık, Su Jeti branşında standartları oturtarak yeni sporcular kazanmaya ve ülkemizin farklı il ve ilçelerine bu branşı yaymaya başladık. Enduro’da klasik etapların dışında yeni, heyecan verici, ödüllü etaplar oluşturduk. Doğu Avrupa ile ortak gerçekleştirilen yarışlarımızda sporcularımıza farklı parkurlarda yarışabilme imkanı sunduk. Motokros dalında da yine yeni parkurları şampiyonamıza dahil ettik. Pist yarışlarımız için ise 2016 yılına dair güzel bir yarış ve antrenman programı hazırladık.
Bu branşımızda İstanbul Park Pisti’nde yıllarca ulusal ve uluslararası yarışlar düzenleyerek sporcularımızın kendilerini geliştirmelerini sağladık. Pist Yarışları’nda bu yıl, daha önceki senelerdeki sosyal ve sportif hakları sunma imkanımız ne yazık ki istediğimiz ölçüde gerçekleşmedi. Zira daha önce pistin sahibi olan İstanbul Ticaret Odası’ndan (İTO) pisti kiralamak suretiyle sportif, sosyal, teknik ve malzeme desteği gibi birçok olanak sağlama şansımız oluyordu. Daha sonra bir ihale ile pistin özel bir müteşebbise geçmesi neticesiyle şartlar değişmiş oldu. Önümüzdeki 2016 sezonu için geçmişten çok daha farklı ve kaliteli organizasyonlar ve imkanları sunmayı planlıyoruz.
M: TMF olarak 1 Kasım 2015’te yaptığınız açıklamada Missano, Assen ve Brno pistlerinde ortak pist şampiyonalarının yapılacağı bilgisi bulunuyor. Bu organizasyona ait masraflar (sağlık, kaza anındaki masraflar, ulaşım, konaklama) nasıl ve kim tarafından karşılanacak? Ayrıca 2016 Türkiye Pist Şampiyonası için ülkemizde hangi pistlerin kullanılması düşünülüyor?
B.Y.U.: Bu konuda yönetim kurulumuz, pist komisyonu başkanımız ve üyelerine kadar pist branşının sevk ve idaresi ile sorumlu arkadaşlarımız çalışmaya devam ediyor. 2015 sezonu bitmeden 2016 sezonu için bir planlama yapmıştık. İzmir Pisti’nin zemin bozukluğu, Körfez Pisti’nin motosiklete çokça uygunluğunun olmayışı ve desibel probleminden dolayı Avrupa pistlerinden randevu bekliyorduk. Daha sonra bazı yarışçı arkadaşlarımız ile 4 Kasım 2015 tarihinde bir sohbet toplantısı yaptık. Bizim düşüncelerimiz arasında Hollanda, Çek Cumhuriyeti ve İtalya ile ortak organizasyonlar yapmak vardı.
Fakat yaptığımız istişareler neticesinde bazı teknik sorunların olabileceği, start şartları ve derecelendirmede problemler yaşanabileceği hususundaki görüşmeler yaptık. Ayrıca yarışçı arkadaşlarımızın Türkiye Şampiyonası’ndaki rakibiyle yarışma isteği gibi talepler söz konusu oldu. Bu yüzden Avrupa’nın çeşitli pistlerinde sadece Türkiye Motosiklet Federasyonu’nun lisanslı sporcuları ile yarış organize etmekten yana karar aldık. Bu pistler arasında teyit aldığımız Slovakya Ring Pisti, Macaristan Hungaroring Pisti ve Pannonia Ring Pisti bulunuyor. Bunların dışında Yunanistan’da Serez Pisti ile görüşmelerimiz hem yarış hem antrenman programı çerçevesinde devam ediyor. Dolayısıyla Türkiye Pist Şampiyonası’ndaki altı etaplık yarışımızı bu pistlerde gerçekleştirmek üzere 2017 yılına kadar deplasmanda olacağız.
Bu arada, 2017’nin Mayıs ayında kendi pistimizin yarışılabilir vaziyette olacağını planlıyoruz. Öte yandan aldığımız bilgiye göre İzmir Pisti’nin işletmesinin, İzmir Büyükşehir Belediyesi’ne verilme durumu söz konusu. Eğer pistin zemininde ve sosyal imkanlar açısından iyileştirme yapılırsa bir belki iki etabımızı da İzmir Pisti’nde gerçekleştirebiliriz. Gelen cevaplara göre yakın zamanda 2016 Takvimimizi net olarak açıklayacağız. Sporcularımızdan lisans, vize, sigorta ve yarış katılım ücreti almayan bir Federasyonuz. Federasyon kafilesi içerisinde giden hiç kimsenin ne sağlık, ne ulaşım, ne konaklama ne de kaza durumundaki masrafları kendi ödemesi gibi bir durumu olamaz. Ayrıca uygun bir ücretle tüm sezon boyunca antrenmanlar da dahil sporcularımızın her türlü sportif sakatlığını ve yaralanmasını kapsayacak şekilde bir sigorta anlaşması aşamasındayız.
M: 2017’ye yetiştirmeye çalıştığınız pistten söz edebilir miyiz?
B.Y.U.: Bu konuda üzerinde çalışma yürütüüğümüz 5 tane yerimiz mevcut. Tamamı B lisansı alabilecek kalitede olan yerler için bir iki sene işletmeden sonra A lisansı alınarak Superbike organizasyonunun dahi yapılabileceği formatta üzerinde çalıştığımız pist projeleri bulunmakta. Birincisi Burdur’da Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi’nin kampüsü içerisinde, ikincisi Düzce’de, üçüncüsü Ankara’da, diğer ikisi ise İzmir Menemen ile Edirne Havza’da. Kısaca bu beş projeden hangisi önümüzdeki aylarda netleşirse onay alıp temeli atıldıktan sonra bir sene içerisinde yarış yapılabilir hale getirilmesini planlıyoruz.
M: Birazda bu işe gönül veren pist yarışçılarımızdan bahsedelim. Türkiye Pist yarışçılarının “Intercity İstanbul Park, Türkiye Pist Şampiyonası için açılsın” konulu bir imza kampanyası ile ve bir yarışçı arkadaşımızın BİMER’e (Başbakanlık İletişim Merkezi), Cumhurbaşkanlığı’na, TMF’ye ve T.C. Gençlik ve Spor Bakanlığı’na, İstanbul Park’ta yarışma dileklerinin de içinde bulunduğu ve TMF ile ilgili sorunlarını anlatan bir dilekçe göndermesi ile başlayan gelişmeler, bu dilekçeye istinaden diğer yarışçıların da görüşlerini iletmesiyle devam etti. Sonrasını sizden dinleyelim…
B.Y.U.: 4 Kasım 2015’teki toplantımızda arkadaşlarımızla bu konuyu da görüştük. Yarışçılarımızın ağabeyleri konumunda olan arkadaşlarımızın bizden bu konuda bazı ricaları oldu. Taleplerini çeşitli mecralarda sportif amaçla dile getiren, eleştirilerini yapıcı tarzda ortaya koyan arkadaşlarımıza, bizim her zaman kapımız ve gönlümüz açıktır. Bunu dile getirdik ve hakaret, aşağılama, tahkir ve benzeri durumları ve söylemleri içermeyen sözleri paylaşan sporcularımızı ayrı tutma kararı aldık. Sadece sitemini, eleştirisini, haklı gördüğü talebini dile getiren arkadaşlarla ilgili bizden ricacı olan bu spora emek vermiş arkadaşlarımızın talebi üzerine disiplin işlemlerini askıya aldık.
Unutulmamalı ki Federasyonun tüzel kişiliğini tahkir edici herhangi bir söz, fiil ve paylaşım olduğunda, genel sekreterliğimiz bu noktada işlem yapmak zorunda. Bahsetmiş olduğum üzere Türk Ceza Kanunu’nda karşılığı olan bir suçu yok sayamayacağımız gibi bu durumların dışındaki arkadaşlarımızın evraklarını Genel Sekreterliğimizce tedavülden kaldırdık. Burada hiç şüphe yok ki cezayı müeyyideyi hak etmeyen bir sporcunun hak etmediği bir durumla karşı karşıya kalması gibi bir şey asla söz konusu olamaz. Bu konuda ülkemizdeki tüm spor federasyonları arasında Disiplin Kurulu’na sporcu sevk etme sayısı itibariyle TMF son sıradadır.
M: Yarışların medyada daha çok yer alması için yapılabilecekler nelerdir?
B.Y.U.: Önümüzdeki sezon için altı branştan en az ikişer yarışın naklen yayınlanacağı şekilde bir bütçe ayırdık. Tek bir kanal ile anlaşma yapma durumumuz var. Bu sayede medya görünürlüğünün sporcularımıza sponsor desteği ile geri döneceğini de düşünüyoruz.
M: Yarışçılarımızın sponsor bulma zorlukları var bildiğiniz gibi. Bu konuda neler söylemek istersiniz? Ve gelecek planlarınız?
B.Y.U.: Ulusal, uluslar arası sponsorluklar ya da devlet desteği imkanı ile yürüme imkanı var. Kenan Sofuoğlu, Toprak Razgatlıoğlu’nun yarışabiliyor olması tamamen devlet desteği ile yürüttüğümüz organizasyonlar. Bu desteği de şampiyon sporcu yetiştirdiğimiz sürece almaya devam edeceğimizi umuyorum. Pist Şampiyonası başta olmak üzere Motokros, Drag, Supermoto, Enduro ATV, Sujeti Şampiyonalarını da geliştirmek için elimizden geleni yapıyoruz.
Veteranlar Kupası, Hobi Kupası, Marka Kupası şeklinde farklı organizasyonlarla bu işi hobi olarak yapan arkadaşlarımızın karşısına çıkacağız. Bütün bunlarla Türk insanının motosiklete olan ilgi ve alakasının arttıracağını düşünüyoruz. Size de motorsporlarına verdiğiniz destek ve ilginizden dolayı çok teşekkür ediyorum. Umarım önümüzdeki sezon hem tüm camiamız için çok daha keyifli ve verimli geçecektir.