Yazar: Moe
Tecrübeli İngiliz test sürücüsü Steve Farrel’ın 25 yıldır virajlar hakkında nasıl her şeyi yanlış uyguladığını keşfetmesinin ayrıntılarını gelin hepberaber kendi ağzından dinleyelim…
“25 yıldır bir işle uğraşınca artık “bu işin piri benim arkadaş!” moduna girmek kaçınılmaz olur değil mi? Değilmiş… Görünen o ki 25 yıldır virajları yanlış alıyormuşum ! Yeni şeyler öğrenmeye kapalı bir insan olduğum söylenemez, motosiklete başlayalı yaklaşık 25 sene oldu ve daha kısa bir süre önce virajları tamamen yanlış döndüğümün ve algıladığımın farkına vardım.
Çok alelade bir şey … Dar slalomlar veya sekiz çizmeler değil… Bildiğimiz virajlar… Bildiğimiz… Şu her düzlüğün sonunda karşımıza çıkan meret… Virajlar…25 sene… HEPSİ YANLIŞ!
Bunu fark etmem aslında tam olarak California Superbike School’un Level 1 eğitimini aldığım güne tekabül ediyor. İlk 5 teorik ders ve pist antrenmanında çok basit talimatlar aldık: Pisti sadece 1 vites kullanarak tamamla, fren kullanma ve virajı alırken akıcı ve tutarlı bir ritimde hızlan.
Basit görünüyor değil mi? Ama ben yapamadım, en azından her virajda yapamadım. Bir bakmışım viraj içerisinde açılmaya başlamışım. Ve hemen ardından gaz kolunu kapatmaya …
Viraja girerken gaz kolunu sabit tutmayı başardım, ancak eğitmenim için bu yeterli değildi. Beni pist kenarına çekti ve bir basit hatırlatma yaptı: Akıcı sürüş!
Sonra ikinci kez sınıfa geçtik, bu teorik kısımda bize viraja giriş noktalarının artık bir “X” işareti ile zemine işaretlendiği söylendi. Ve hocamız bize –evet bana da biraz ilkokula dönmüşüm gibi hissettirmişti- bu işaretlerin nerede olması gerektiği hakkında bilgi verdi.
Bu kesinlikle interaktif bir eğitim… Yani bir kural söylenip ezberlemenizi ve sonra uygulamanızı kimse beklemiyor! Daha ziyade sizin soru sorup, merak edip sonuca kendinizin ulaşması sağlanıyor. Nihayetinde kendi keşfettiğiniz bilgi kadar kalıcısı yoktur!
Şu gibi sorular örneğin; Gazı açtığımızda motosikletin süspansiyonlarında ne gibi değişiklikler olur?
Ben ön süspansiyonun yükseleceğini ancak arka amortisörün sıkışacağını düşündüm… Görünen o ki ikisi de yükseliyormuş! Sınıftakiler çok fazla ikna olmamış olsa gerekti ki hocamız bir 899 Panigale’nin üzerine çıkıp biraz gaz verince haklı olduğunu gördük ve hepimiz o zaman fazlasıyla ikna olduk. 25 yıl harcayıp yanlış öğrenmiş olduğum bir şey daha…
Gömleğinizin ilk düğmesini yanlış delikten geçirirseniz sonrakiler de peşi sıra yanlış gider ya… Virajlar da aynen öyle. “Yanlış bilgi” ile virajları yanlış almaya, ve bir şeyleri bu bilginin üzerine inşa ederek her şeyi toptan yanlış yapmaya devam edersiniz. California Superbike School, viraj girişlerine çarpı (X) çizerek işte bu ilk düğmeyi doğru delikten geçirmenizi garanti altına alıyor. Meğersem bu zamana kadar 5 yaşındaki çocuk için bir gömlek iliklemek neyse virajlar da benim için oymuş, bunu anladım. Her şeyi en baştan yanlış uyguluyormuşum. CSS’yi şuna benzetebilirim; sanki gömleğimi ters giymişim, düğmeleri yamuk yumuk iliklemişim de bir yetişkin gelip her şeyi benim adıma düzeltmiş gibi…
Şunu da fark ettim, virajlara önceden çok erken girme eğilimi gösteriyormuşum… Bu yüzden viraj içinde akıcı olamıyordum. Artık virajları açılmaktan ziyade zevkle daralan bir hisle alır oldum.
Kısa bir süre içerisinde çok büyük bir adım atmışım gibi geldi, artık virajda pürüzsüz bir şekilde gaz açabiliyor hatta korkusuz bir şekilde viraj içerisindeki yatış açımı artırabiliyordum. Süper!
Her teorik sınıf dersinin sonunda bir sonraki pist turu için bir görev veriliyor. Ve bu görevi defterinize yazmanız bekleniyor (biraz ilkokula dönmek gibi demiştim).
Bir sonraki görev: Viraja doğru girip mümkün olduğunca hızlı bir şekilde işaretlenen çizgiyi (apeksi) yakalayabilmek… Tabi ki Counter-steering ile (Türkçe meali: Kontra)…
Bu piste çıkışım bir önceki gibi devrim niteliğinde olmadı, kontrayı daha önceden uyguladığımdan olsa gerek. Ancak sınıftaki bir çok sürücü bu konsepte pek alışkın değil gibi görünüyordu.
Teorik sınıf dersleri ve pist turları birbirini yeni görevler ve derslerle izlerken, bir günde almak istediğimden çok daha fazla bilgiyi zaten almış olduğumun ayırdına vardım. Ancak şunu açık bir şekilde söyleyebilirim, piste çıkan her bir sürücü CSS eğitiminde öğrenebileceği her şeyi öğrenmek için can atıyor. Sanırım bir okul bu kadar zevkli ve öğretici olamazdı.
Gün ilerledikçe motosikletin tüm viteslerini ve frenlerini kullanmaya izin veriliyor. Gün başına göre kat ettiğiniz yolu, tüm ilerlemeleri işte bu anda görünce tekrar bir an önce piste çıkmak için sabırsızlanır hale geliyorsunuz.
Kendi motosikletiniz ile katılamıyorsanız, veya katılmak istemiyorsanız pistte kiralık olan motosikletlerden de (benim yaptığım gibi) faydalanabiliyorsunuz.
Artık aynaya baktığımda kendi viraj giriş noktamı seçebilen, kendine biraz daha güvenen, daha hızlı,akıcı ve en önemlisi güvenli süren bir ben görüyorum. Sıradaki 25 yılda da apeksi daha viraja girmeden saptamak var… Ya da kısa yoldan California Superbike School Level 2 kursu ! “
İntercity İstanbulpark’ın 29-30 Mayıs, 9-10 Eylül ve 11-12 Kasım’da ev sahipliğini yapacağı California Superbike School’un detayları ve diğer pist günleri için aşağıdaki linke tıklamanız ise yeterli:
http://www.superbikeschool.com.tr/#!takvim/ch9c
Yorumlar
Loading…