Enfes görünümlü heykelsi gövde giysileri Dünya Superbike Şampiyonası’nda yarışan RSV4’ten, büyük
yarış motorunu andıran şasinin fikri daha önceki abisinden, artık enjeksiyonlu ve 4 zamanlı olan motoru
Derbi’den alınan güzel bir motor yapmış Aprilia… İki zamanlı efsanevi RS125’in yerine gelen bu alet,
bakalım onun kadar hikayeler yazabilecek miydi? Gittik, Ferco’dan enfes sarı test motorunu teslim aldık,
ilk kilometrelerini sizler için yaptık.
Aprilia RS4 125 İnceleme
Derginin garajında bir tane de RSV4 olduğu için rahatlıkla söyleyebilirim ki, evet, bu motor önden gerçekten de büyük bir motosikleti andırıyor. Hatta genişliği, ölçüleri 1000’lik abisi ile hemen hemen aynı. Motor hacminden anlaşılacağı üzere bu motor yeni başlayanlar ve 1000’liğine şu an sahip olamayacak gençlerin hayallerine hemen kavuşmaları için tasarlanmış. Üzerine ilk oturuş çok keyifli, abisinin aksine bunda rahatlıkla yere basıyorum. Motorun üzerine oturur oturmaz, 125’lik olduğu, ya da şöyle söyleyeyim, 1000’lik olmadığı anlaşılıyor. 820mm’lik sele yüksekliği, kağıt üzerinde biraz fazlaymış gibi duruyorsa da, yere kolay bastım. Eski RS125’i bizim memlekette hatırlayan var mı bilemiyorum, onun oturuş pozisyonu oldukça radikal, ayaklıklar yüksek, sürücü biraz daha yatıktı. Bunun sürüş pozisyonu oldukça rahat görünüyor, özellikle KTM’nin RC serisini çok andırıyor.
Oturduğum anda oldukça geniş ve rahat karenaj beni sarıyor. Bu kısmın tasarımı sayesinde yolda rüzgardan oldukça iyi korunacağım. Motosiklet henüz sıfır kilometrede, plakasının takılmasını bekliyorum. Göstergeler ön kafanın içine oldukça güzel biçimde yerleştirilmiş. Gerçekleri anlayacağımız an gelip çatıyor, plaka çıkmış, Ferco’dan Taner motora takıyor. Aküyü önceden monte etmiş zaten, serin bir İstanbul akşamına doğru sürüyoruz motoru.
RS4 125
Sıfır motora binmek gibisi yok. Marşa basıyorum, yumuşak bir tıkırtı, 125’lik 4 zamanlı motor mırıldayarak çalışıyor. Debriyaj son derece hafif ve yumuşak, telli bağlantı var, yumuşak biçimde bırakıp ilerliyorum. İlk kilometrelerde iki zamanlıdan oldukça farklı olduğu hissediliyor, yumuşak biçimde ilerlemek mümkün. Deponun üzerindeki etikette rodaj için 8 bin devirin geçilmemesi tavsiye edilmiş. Elektronik enjeksiyonla donatılmış, Derbi GPR’den alınmış motoru seçmekle Piaggio doğru bir iş yapmış gibi görünüyor. 4 sübaplı, 4 zamanlı motor kolayca devirleniyor, elbette 125’lik olduğunu unutmamak ve sık sık vites değiştirmek gerekiyor.
Aprilia RS4 125 Sürüş izlenimleri
Motorun yürüyen aksamı; şasi ve motor, son nesil Derbi GPR 125’ten alınma. Bu motor Türkiye’ye gelmiyor ama yürür aksamın daha önce denenmiş, kendisini ispatlamış bir alet olduğu, sürüş esnasında verdiği güven sayesinde kendini hemen belli ediyor. Öncelikle dikkat edilmesi gereken şey, doğru viteste olmak. Hızlı kullanmak istiyorsanız, doğru zamanda, doğru viteste olmalısınız. Yani düşürmeniz gerekiyorsa hızlı ve kararlı biçimde yumuşak ve net vites pedalını dürtün. Motor hacmi küçük olduğu için tork da küçük hacmin üretebileceği kadar. Dolayısıyla kısa bir yavaşlamada yüksek viteste kalırsanız çekiş düşük oluyor. Beni şaşırtan bir sürpriz de, her ne kadar motor rodajda da olsa, düşük hızlarda vitesle oynamak gerekirken, aksine hız arttıkça motorun sandığınızdan daha güçlü olduğunun ortaya çıkması oluyor. Bu açıdan harika! Özellikle 100km/s hızdan 120km/s hıza oldukça çabuk tırmanıyor, hatta 120 sonrasında daha da hızlanası varmış gibi yapıyor. Bu durumu çok beğendim, çünkü buralardaki hız seviyelerinde önceki model RS125 oldukça kapris yapıyor ve Exup sübabının açılmasını beklerken insana fenalık gelebiliyordu.
Aprilia RS4 125 Top SpeedAprilia RS4 125 Son HızYüksek devirlerde motor 15 beygirin tamamını hizmete sunuyor gibi geldi bana… 7-10 bin devir/dakika aralığında oldukça çabuk devirleniyor, nefis! 9-11 bin devir arası, bu devirlenme sona ermeye başlıyor, zaten 11 bin devirde devir kesici sisteme müdahale ediyor. Çekiş, dünyanın en iyi motosikleti gibi değil, ama motor hacmine göre yavaş hızlar dışındaki bölgeleri çok beğendim. Şöyle söyleyebilirim, kısıtlanmış motorlu iki zamanlı bir RS125’ten hiç de aşağı kalır yanı yok. Ha, iki zamanlı olan 135-140km/s hıza kadar (uğraştırmakla birlikte) çıksa da, performans ve konfor bunda daha iyi hissediliyor. Son hız olarak üzerine yattığımda gaz kolunu sonuna dayamadan 123-124 km/saat hızları görmek mümkün oldu.
Yürür aksam üzerine notlar
Aprilia RS4 125 Yakıt Tüketimi
Bizim memlektte en çok merak edilen konu, özellikle bu 125’lik sınıfında, motorda vibrasyon olup olmadığıdır. Bu vibrasyonlu olan motor hangisiyse sürücüleri çok yormuş olmalı. Derbi’den alınan motor bloğu oldukça sessiz çalışıyor ve yüksek devirlerde bile dikkat etmeme rağmen “vibrasyon var” diyebileceğim bir durum hissetmedim. Tek silindirli olması sebebiyle uzun süre yüksek devirde kullanırsanız, indikten sonra ayaklarda hafif bir sızıltı hissediliyor, ama ben buna “vibrasyon var” diyemem. Ellerde bu sızıltı olmuyor. Bu durum sanırım motorun alüminyum şasi içine doğru bağlantılarla asılmış olmasından kaynaklanıyor. Bu şasi aynı zamanda motorun stabil gidişine de büyük katkıda bulunuyor. Pistte sürme imkanımız olmadı ama TEM ve benzeri hızlı yollarda ve geniş virajlarda sıfır kilometredeki motoru çok zorlamadan sürdük ve döndük. Sürüş hızları çok yüksek değil ama yol tutuş ve verdiği hissiyat kendi sınıfına göre iyi. Özellikle virajlarda bu sınıfta pek görülmeyen bir sakinliğe sahip. TEM’de 100km/s ve üzeri hızlarda karenajın içine saklanırsanız daha da hızlanabiliyor. RSV4’ten beğendiğimiz bir detay olan deponun iki yanının bacaklar için oyuk biçiminde tasarlanmış olması durumunu bunda da yapmışlar. Bu noktada hem motor inceldiği için dizlerle rahat tutuluyor, hem de bacaklar önden gelen rüzgar ve olası yağmurda daha iyi korunuyor.
RSV4 1000
Süspansiyonlarda herhangi bir ayar bulunmuyor. Öndeki 41 mm’lik ters çatallar değil 125, 250 veya 390’a koysanız iş yapacak denli kaliteli, beğendik. Kar zamanı dökülen tuz sebebiyle delik deşik olmuş yollarda ön süspansiyon kendisini biraz sert hissettiriyorsa da, bu eksinin pozitif yönü olarak yüksek hızda yön değişimlerini çok hızlı gerçekleşitiriyor ve virajlarda kendisini bırakmıyor. Mevcut lastikleri beğendik. Ferco’daki iki farklı modelden birinde Michelin Pilot Sport(test motoru) diğerinde Pilot Street takılıydı. Ben Pilot Sport’u kullanma imkanı buldum ve beğendim. En azından kendi gücü ve hızına göre oldukça iyi performans gösteren lastikler olduğunu düşünüyorum. Hani alır da uzun süre kullanıp sonra lastikleri yenilemek isterseniz, 100/80/17 ölçüsündeki ön lastik 110/70/17 ile 130/70/17 arka lastiği de rahatlıkla 150/60/17 ile değiştirebilirsiniz. Aprilia mühendisleri optimal bir sürüş ve düşük tüketim için mevcut boyutları koyduklarını, ancak diğerlerinin de kullanılabileceğini söylüyorlar. Bu sayede arka lastik yüzünden zayıf gibi görünen motora da bir şekil gelmiş olur.
Fren kullanımını çok beğendim. Şimdilerde pek çok rakibinde benzer donanımlar kullanılsa da (örneğin KTM RC serisi) bundaki fren gücü kendisini hissettiriyor ve herhangi bir heyecan duymadan motoru durduruyor. 300 milimetrelik dev ön disk ve 4 pistonlu radyal kaliper kombinasyonu güzel ve etkili olmuş. KTM’de iki parmakla sıkıldığında zayıf kalan frenin etkisi, bunda iki parmakla bile iyi. Piyasadaki rakiplerle karşılaştıracak olursak, Yamaha YZF-R 125’ten daha rahat bir kullanım pozisyonuna sahip. Honda CBR125R’a göre daha büyük duruyor ve sürücü kısmı daha rahat. Yolcu selesi için aynı karşılaştırmayı yapamayacağım, Aprilia’nınki pek bir ufak. Bir de menzile bakacak olursak, çok gazlamazsanız 2,5-3 litre arasında yakıt tüketimi var, oldukça iyi. Bu bağlamda bir depo ile tahminen 350-450 kilometre gitmek mümkün görünüyor.
Aprilia RS4 125 Nasıl?
Bazen yazdığımız yazılar için gelen Türkçe eleştirileri görüyorum. Bu dergide muhakkak pozitif şeyler yazar, negatifler yer almazmış. Motorlar övülür de övülürmüş. Kısmen herkes haklı, motorları sahipleri kadar kullanacak vaktimiz olmuyor. Elbette çok daha fazla kilometre yapan arkadaşlar, motora daha hakim olabilirler. Bu tür durumlarda çekinmeden bize yazabilirseniz, biz de sizin deneyimlerinizden yararlanabiliriz.
Motorları test ederken, bulunduğu sınıfa göre değerlendirmek önemli. Şimdi, bu motor için düşündüklerimi yazacağım. Ancak bunu yazarken, örneğin ‘iyi bir motor’ olduğunu söylerken, ‘125’lik rakipleri arasında bazı özellikleri daha iyi’ olduğu fikrinin ön planda olduğu unutulmamalı. Mesela, hızlanması MT-07’ye göre iyi değil tabii. RSV4’e benziyor, işçiliği çok iyi bir motosiklet. Ancak doğruya doğru, 1000’lik bir motor değil. Görünüş haricinde güç de istiyorsanız, o zaman 23 bin euroyu verip RSV4 alacaksınız.
Bu aletin hedefi genç sürücüler. Büyük motor görünümlü, uygun fiyatlı spor motor istiyorsanız, RS4 125 muhteşem bir alet. Fiyatı, Japon rakiplerine göre yüksek; 4.500 euro. Gerçi euro şu ara 2,69 lira ile son dönemlerin en alt seviyesinde gidiyorsa da, motorun fiyatı yine de 12.000 lira civarında seyrediyor. KTM, giysisiz 125’liği Duke 125’in ABS’lisini yine bu fiyattan satıyor, ama bunun giysili hali bence daha çekici. RC125 gelmeyeceğinden RC200’e bakalım, o da 13.850 liradan satılıyor. Bu konuda en ucuzu japonlar; Yamaha YZF-R125 aynı güce, ancak daha rahatsız oturuş pozisyonu ile 10.250 liradan satılıyor. Bu sınıfta fiyat bakımından en can alıcı alet Honda’nın CBR 125R’ı, 8.650 liradan satılıyor, ancak gücü rakiplerine göre yaklaşık 1,5-2 beygir düşük.
Bu durumda, size düşen nasıl bir aleti kaça almak istediğiniz… 3 güçlü fara sahip yüzü, 120’yi rahatça geçen son hızı, sarı ve mat siyah renkleri ile Aprilia rolünü oldukça güçlü oynuyor. Fiyat bakımından da Avrupalı rakipleri ile Japonların tam ortasında kalıyor. Sportif ters ön çatalı, virajlarda büyük motor havası hissettiren iyi yürüyen aksamı ile güç haricinde büyüklerin herşeyine sahip görünen RS4’ün Ferco’da bir test motoru mevcut. Deneyin ve kendi kararınızı daha net biçimde oluşturun.?
Aprilia RS4 125 Motoru Nasıl?
Euro bilmem kaç egzoz kirlilik normları zorladığı için Aprilia gençlerin sevgilisi iki zamanlı RS125’i 4 zamanlı motorlarla değiştirmek zorunda kaldı. Yeni kullanılan 4 zamanlı, 4 sübaplı su soğutmalı motor teknik özellikler bakımından kendi sınıfındaki bütün rakiplerin bir benzeri haline gelmiş. Elektronik enjeksiyon sistemi Magneti Marelli tarafından tasarlanmış ve 32 mm çapında bir emiş boğazına sahip. Kick sistemi falan yok, bir elektrik marşına basarak tek marşta çalıştırabiliyorsunuz. Yeni moda olarak da sürücünün altına takılan bir susturucuyu en alt kısma yerleştirmişler, karenajla birleşiyor gibi yaparak adeta egzozu ortadan kaldırmışlar. Motor asıl performansını 9-11 bin devir/ dakika arasında gösteriyor. Debriyaj çok yumuşak ve tel kumandalı, aksesuarlar arasında bir quickshift çubuğu mevcut. Bunun da mevcut sisteme çok kolay takılabildiği söyleniyor.
Şasi
Daha önce de söylediğim gibi bu motorun yürür aksamı ve motoru son nesil Derbi GPR 125’ten alınma. Son derece rijit ve sağlam bir alüminyum şasi, muz şeklinde -japonlarda çok da görülmeyen- arka maşa, küçük sportifler arasında uzaktan kendisini hemen belli ediyor. Yürür aksamın verdiği hissiyat o kadar güvenilir ki, insan istemeden de olsa daha hızlı olmasını istiyor. Çünkü bu alet, bu şasi ile daha iyi şeyleri de başarabilir. Kendi rakipleri arasında örnek gösterilebilecek yürür özelliklere sahip motorun ön takımında ters çatal kullanılmış, bunun çapı 41 milimetre. Muz şeklindeki arka maşanın üzerinde süspansiyon da işini oldukça iyi yapıyor. Bütün bu süspansiyonlar, sınıfında genelde görüldüğü üzere ayarsız olanlardan seçilmiş.
Önde kullanılan oldukça büyük 300 mm disk ve çatala radyal bağlanmış 4 pistonlu fren kaliperi teknik bakımdan büyük motorlar kadar kaliteli. Fren hissiyatı oldukça yumuşak. Gözleri yerinden çıkarmadan acemilerin de seveceği ayarda bir set ile donatmışlar. Arkadaki fren de görevini yapıyor, 218 mm’lik diski tek pistonlu basit bir kaliper durduruyor. Test motorunun üzerindeki Michelin Pilot Sporty lastikleri, ilk bir kaç yüz kilometre kullanmama ve rodajda olmalarına rağmen ben çok beğendim. 100/80/17 ön, 130/70/17 olarak seçilmiş olan lastiklerin performansı bence oldukça yeterli. Ancak görünüm olarak biraz zayıf duruyorlar. Lastik değiştirme döneminde; 110/70/17 ön ve 150/60/17 arka seçilerek motor daha büyük hacimliymiş gibi de gösterilebilir.
Ekipmanlar ve aksesuarlar
Büyük abi RSV4’te olduğu gibi dijital ve analog karışımı gösterge motorun havasını değiştiriyor. Göstergelerin tasarımı oldukça sportif; solda analog ve 13.000’e kadar rakamların sıralandığı dairesel bir devir göstergesi, sağda ise total göstergenin ve büyük dijitlerle tasarlanmış bir gösterge grubu var. Dijital göstergelerin içinde bir tripmetre (bir genel ve sıfırlanabilen bir başka kilometre göstergesi), büyük dijitli rakamlara sahip anlık hız göstergesi ve hararet bölümü yer alıyor. Benzin göstergesi yok, onun yerine 14 litrelik depo sona yaklaştığında yanan rezerv ışığı koymuşlar. Işıklandırmanın havası da yine RSV4’ünkünü andırıyor. Sürücü selesinin hemen üstüne bir kilit koymuşlar, merak etmeyin oturduğunuzda rahatınızı bozmuyor. Kontak anahtarı ile bunu açtığınızda sürücü selesi yerinden çıkıyor ve altında epeyce genişçe, en azından bir disk kilidi veya iyice katlanabilen bir yağmurluk ve ruhsatı koyabileceğiniz bir torpido gözü çıkıyor. Aletin yolcu selesi oldukça küçük. RSV4’ten gelen muhteşem kuyruk çok sivri ve dar olduğundan, buraya takılan selenin de küçük olması normal. Biz yolculu seyahati test edemedik ama gerektiğinde kısa mesafeler için sele var mı, var.
Opsiyon olarak RS4 için bir hızlı vites arttırıcı (quickshifter) alabiliyorsunuz. Şaşırtıcı değil mi? Genellikle büyük motorlarda yer alan ve hızlanmalarda seri vites yükseltmeye yarayan bu sistemin verdiği hızlanma hissiyatını ve çıkarttığı sesleri, Aprilia gençler de yaşayabilsin diye yurtdışında 120 euro civarında fiyatlarla satışa sunmuş. İsteyen olursa Türkiye’den de Ferco üzerinden direkt sipariş edilebilir. Ben sistemin fotoğrafını gördüm, fişi vites kolunun orada bir yerlerde hazır. Şayet istiyorsanız satın alıyor ve vites pedalı ile kutuya giren çubuğu bağlayan ‘elektrikli bir kol’dan oluşan bu sistemi alıp kolayca takabiliyorsunuz. Rüzgarlı memleketlerde kullanmak üzere yüksek veya yarış tipi cam seçenekleri de mevcut.
Aprilia RS4 125 Teknik Özellikleri
Motor: 1 silindirli 4 zamanlı benzinli motor, sıvı soğutmalı, 4 sübaplı
Hacim: 124,8 cc
Güç: 15 bg
Vites kutusu: 6 vitesli, ıslak tip, çok diskli
Soğutma: Sıvı soğutma, devirdaim pompası üzerinden soğutma sıvısının sürekli devirdaimi
Şasi: Alüminyum
Çatal: Up Side Down
Arka amortisör: Monoshock
Fren tertibatı önde: Disk, 300 mm, 4 pistonlu kaliper
Fren tertibatı Arkada: Disk, 218 mm
Ön Lastik: 110/80-17
Arka Lastik: 130/70-17
Uzunluk: 1953 mm
Genişlik: 740 mm
Aks Aralığı: 1138 mm
Sele yüksekliği: 820 mm
Yakıt deposu: 14,5 l (3,5 l yedek içinde)
Kuru Ağırlık: 135 kg
Distribütör: Ferco Motor – www.fercomotor.com.tr
Aprilia RS4 125 Fiyatı
4.500 Euro
Yorumlar
Loading…