Çift silindirli 300’lük Ninja’sıyla kategoriyi yaratan ve başı çeken Kawasaki, Tayland üretimi naked CB300F ve grenajlı CBR300 tek silindirlileri ile Honda, onlara yeni katılan 321cc’lik anti-Ninja YZFR3’ üyle Yamaha ve segmentin en şekil görünen Hindistan üretimi KTM 390 ve 390 Duke ile 300-400cc sınıfında işler kızışıyor.
Küçük hacimli motosikletlerin popülerliğinin artmasının birçok sebebi var. İlk olarak kolay ulaşılabilir, kolay sürülebilir ve Marc Marquez’in yeteneklerini sokakta sergilemeye gerek kalmadan eğlenceli olmaları. İkinci olarak küresel anlamda dünyanın her ülkesinde her yaştan sürücüyü kapsayan çok büyük müşteri potansiyellerinin olması. Gelişmekte olan ülkelerde prestijli markaların modelleri olarak görünürken, gelişmiş olanlarda ise uygun fiyatlı seçenekler olarak talep görüyorlar. Hem yeni başlayan sürücülerin hem de tecrübeli olanların temel beklentilerini karşılıyorlar. Sahip olmak ve işletmek için dünya kadar paraya gerek kalmadığı gibi yola çıktığında da sundukları yeterli performans ve heyecanla sahibini tatmin edebiliyorlar, ayrıca basit bir ulaşım aracından daha iyiler. Ve üç; yeni nesil sürücüleri motosiklet dünyasına katmak için hayati rol oynuyorlar. Tıpkı gelecekteki R1200GS veya S1000RR sürücülerini şimdiden kazanmak için gelecek yıl tanıtılacak TVS ile ortaklaşa üretilen BMW’nin 300cc’lik tek silindirlisi gibi.
İlgili Foto / 09 Temmuz 2015 | 16:05
Üstelik sunulan modeller giderek artıyor, her marka küresel piyasadaki savaş alanı için bu segmente uygun motosikletler üreme yoluna gidiyor. Bundan çeyrek asır önce, 1987’de Honda’nın CB600F ile orta siklet Supersport kategorisini buna benzer pek çok sebeple yarattığı gibi, acaba o zamanın 600cc’si şimdinin 300cc’si mi? Muhtemelen. Belki farkına varmamış olsalar da bu klasmanda çekişmekte olan büyük markaları çok zorlayan bir rakip ummadıkları bir yerden geliyor; İtalya’nın en eski motosiklet üreticisinin Çin’de Qianjiang (Çin-jung diye okunuyor, çalışanları basitçe QJ diyor) tarafından üretilen BN302 naked modeli. 2005 yılında Benelli’yi aldıktan sonra QJ’nin İtalyan markayı yeniden diriltmek için yaptığı hırslı girişimi, dönemin küresel ekonomik durgunluğundan ötürü sekteye uğramak zorunda kalmıştı. Ancak Benelli’nin Çin bünyesinde üretilen yeni modeli BN600R Naked iki yıl önce tanıtıldığında Çin’de üretilen ilk dört silindirli motosiklet olarak marka için ticari bir başarı yakaladı. Motorlar üretildikten sonra Benelli’nin Pesaro’daki fabrikasına gidip üst segment marketler için daha özel ekipmanlarla donatılıyorlardı. Bu başarının ardından QJ aynı Benelli logosuyla yeni modeller üretmek için ilham kazanmış oldu. QJ, Şangay’ın 500 km güneyindeki Wenling’deki modern ve güzelce donatılmış 670.000 metrekarelik fabrikasında bulunan 14.000 çalışanının her yıl 1,2 milyon motosiklet ve scooter ürettiğini belirtiyor, ancak diğer birçok Çinli üretici gibi durgunlaşan ve kuralları değişen iç pazar sebebiyle dikkatinin çoğunu ihracata yöneltmiş durumda. Bu konuda da en önemli rakibi tek silindirli motosikletleriyle kaliteye kendilerinden daha çok önem verirken cazip fiyatlarını koruyan Hindistanlı üreticiler. İşte bu tam olarak Avustralya’nın Melbourne sokaklarında ve Victoria’nın kasaba yollarında kullandığım Benelli BN302’nin alakadar olduğu şey.
Avustralyalı ihracatçı Urban Moto Imports çift fren diskli, çift silindirli BN302’nin fiyatını %10 vergi ve iki yıl limitsiz kilometre garantisi dahil, tek silindirli ve tek fren diskli rakibi CBR300F’in 5,699AUD ve bir diğer rakibi grenajlı, çift silindirli ve tek fren diskli Kawasaki Ninja’nın 6,119AUD’lik fiyatına rağmen 5,590AUD olarak belirledi. Benelli 2016 yılında ABS’nin Avrupa pazarına sunulan modellerde standart olacağını diğer ülkelerde ise opsiyon olarak seçmenin mümkün olacağını söylüyor. BN302’nin Avustralya için dört rengi var, Benelli’nin ayırıcı marka rengi olan ve test motorunu da kaplayan yeşil, turuncu, beyaz veya siyah. Beyaz ve siyah modellerin şasileri ise standart olarak kırmızı geliyor. Bu vurucu fiyatın BN302’yi verilen para karşılığında korkunç derecede az kaldığını onu sürdükten sonra anladım. En yakın rakibi Honda CB300F tek silindirlisi ile kıyaslayacak olursak Benelli’nin yeni çift silindirli modeli daha az fiyata daha doyurucu bir motosiklet. Yalnızca iki katı daha fazla pistonu olduğu için değil, aynı zamanda daha geniş ve daha şık bir görünüşe sahip. 795mm’lik sele yüksekliği 1.80m boyundaki bir sürücünün iki büklüm oturmayacağı anlamına geliyor ve yeniden tasarlanan kımızı dikişli selesi, tüm gün süren sürüşlerde bile yeterince konforlu. Bununla birlikte yeterli genişlik sunan yolcu selesinin yanlarında güzelce tasarlanmış geriye doğru uzanan tutamaklar da bulunuyor. Kenarları daralan sele kısa boylu sürücülerin de yere kolayca ulaşabilmesini sağlayacak şekilde düşünülmüş. 16 litrelik metal depoyu bacaklarınızla sararken, geriye doğru uzanan gidonla dik ve rahat bir oturuş pozisyonuna sahipsiniz. Aynalar arkanızda olup biteni göstermede gayet başarılı. Fren maneti 5 farklı ayara sahipken kablo tipli debriyaj maneti bu özellikten yoksun kalmış. Üretim kalitesi BN600R’ye göre oldukça iyi, boya, vites geçişleri, şasi kaynakları, metal ve plastik parçalar çok daha gelişmiş ve Avrupa’da üretilen herhangi bir şeyle aynı seviyeye gelmiş.
Bu motosikletin 300cc’lik sıvı-soğutmalı sekiz supaplı paralel ikiz motoru temelinde BN600R’nin dört silindirlisinin ikiye bölünmüş halinden oluşuyor. 12:1 sıkıştırma oranına sahip kompakt tasarımın altı vitesli bir şanzımanı ve yağ banyolu bir debriyajı bulunuyor. Benelli’nin Ar-Ge takım şefi, mühendis Stefano Michelotti tarafından geliştirilen paralel ikiz motorun Amerikan üretimi Delphi ECU’su var. Dört silindirli kardeşiyle aynı olarak 65 x 45.2 ölçüleriyle tam 300cc ve 180 derecelik krank miline sahip – yani biri aşağıdayken diğeri yukarıda, klasik dönem Triumph’ları veya Norton’lar gibi ikisi de yukarıda değil.) Marşa basınca 1,600devir/ dk rölanti hızında çalışırken Euro 3’e uygun ayağınızın altından uzanan 2-1 egzoz siteminden sessiz ama tehditkar bir ses geliyor. Ne selede ne gidonda ne de ayaklıklarda vibrasyon hissedilmiyor. Bunun sebebiyle Benelli’nin üzerinde zaman geçirmek çok keyifli, kontrollerin hafifliği ve hissiyatı harika, vites geçişleri Japon kalitesinde ve debriyajın kullanımı oldukça hafif ki bu da onu yeni sürücüler için uygun hale getiriyor. Yine de 38 beygir gücü ve 9,000 devir/dk’da ürettiği 27Nm torkuyla bir başlangıç motoru olmaktan çok daha fazlası. Gaz tepkisi harika, iki yıl önce kullandığım BN600R’nin düzensiz halinden sonra çok başarılı bir gelişme. BN302 son viteste rölanti devrinin biraz üzerinde tam gaz verildiğinde sorun yaşamadan çekiş sağlıyor. Son viteste 6.500 devir/dk’da 100km/s hızla gidiyor. Bu da demek oluyor ki son hızı 175km/s olmalı, gerçi böyle bir motosiklette bunun pek bir önemi yok. Benelli gerçek hayat hızlarında harika bir performans sunuyor, tehditkar olmadan sportif ve işi eğlenceli hale getirmek için yeterli coşkusu var.
Ama aynı zamanda motorun yumuşak şekilde kontrol edilebilir oluşuyla yeni sürücüler için de uygun. Tahmin edebileceğiniz gibi onu kullanmaktan çok keyif aldım, sandığımdan çok daha fazla. BN302’nin sürüşünden bu denli keyif almamın başlıca sebeplerinde biri, yine beklenmedik şekilde etkileyici olan yol tutuşuydu, bu hafif ve kıvrak bir motosiklet. Öyle ki tecrübeli bir sürücünün kontrolünde çok daha fazla beygir gücüne sahip diğerlerini virajlı yollarda yakalayacaktır. Benelli bu modelinde motor bloğunu ana sıkıştırılmış eleman olarak kullanan günümüzün alışıldık alaşım şasilerinden kullanmış. Ucuz fiyatına rağmen hiç de maliyetten kısılmış bir görüntü vermiyor. Ters çevrilmiş ön süspansiyon 135mm’lik sönümleme sağlarken ayarlanabilir geri sekme özelliğini de sunuyor. 260mm’lik çift papatya fren diskleri dört pistonlu kaliperler tarafından ısırılıyor, arkada ise 240mm’lik tek disk ve çift pistonlu kaliper var. Üzerinde Benelli yazıyor olsa da hepsi Çin üretimi. 12 kollu alüminyum jantlar 110/70ZR17 ve 140/70ZR17 ölçülerinde Pirelli Sport Angel lastikleri ile kuşatılmış. Tasarımı İtalya’da yapılan bu hoş motosikletin kuru ağırlığıysa 180 kilo. Geleneksel yönlendirme geometrisine rağmen bu keskin dönüşler yapabilen bir motosiklet. BN302 oturaklı olduğu kadar kıvrak da. Arka monoşok amortisör böylesine uygun fiyatlı bir modelden bekleyeceğim ekipmana göre oldukça iyiydi. Yalnızca frenler biraz hayal kırıklığı yarattı. Durabilmek için ayarlanabilen fren manetini, özellikle de yüksek hızlarda epey sıkmak gerekiyor. Yine de bununla ilgili yorumlarımı belki biraz zaman geçtikten sonra yeniden yapsam iyi olur, çünkü kullandığım motosiklet henüz 50 kilometredeydi. Pirelli lastikler motosikletin sunduğu güvende temel rol oynuyor, çünkü çabuk ısınıp harika tutuş sunuyorlar, onları tercih ettiği için QJ’ye tebrikler. Analog devir sayacı, dijital hız göstergesi, su sıcaklığı göstergesi, yakıt göstergesi, saat ve tripmetresi bulunan okunaklı gösterge paneliyle ilgili tek eleştirim vites göstergesi olmaması. 6 vitesli şanzımanıyla epey oynayacağınız böyle bir motosiklette bu bir gereklilik, üstelik nerelerde gezindiklerini unutan acemi sürücüler için de yardımcı olurdu.
Oldukça kullanıcı dostu bir motosiklet olan Benelli BN302, kendisini eğlenceli yapmaya yetecek seviyenin üzerinde bir performansa sahip. Yine de hala grenajlı bir yarışçı modelinin Ninja 300’e rakip olarak gelip gelmeyeceği belli değil. Ancak şimdiden Urban Moto BN302’lerden oluşan bir yarış serisi hazırlamayı düşünüyor. QJ yönetiminin Benelli’yi satın almadaki stratejisi, firmalarının var olan batılı bir markanın görünümünde küresel pazarda yer almasını sağlamaktı. BN302 Çin’e üretim için gönderilmeden önce İtalya’da QJ mühendislerinin de işbirliğiyle tasarlandı ve geliştirildi. İtalyan kabiliyetinin Çin’in üretim maliyetleriyle birleşmesiyle üretimlerini Malezya ve Tayland’da yapmaya başlayan bizim eski Japonların başına büyük bir sorun doğuyor. Benelli BN302 küçük hacimli spor motosiklet mücadelesinde çok ciddi bir katılımcı ancak her şeyden öte Çin’in sonunda küresel pazarda uygun fiyatlı olduğu kadar iyi tasarlanmış ve iyi üretilmiş ürünler çıkarttığı yönünde önemli bir işaret. Er ya da geç olması gerekiyordu.?