Yazar: Cem Çağlı
Binlerce dolarlık kasklar, vücutlarının her noktasını koruyan hava yastıklı deri tulumları, kendilerine özel stickerlarıyla uzaydan gelmiş birer varlık gibi görünen MotoGP sürücüleri de bizler gibi birer ölümlü canlılardır. Yarış haftasında neler yaptıklarını hep beraber okuyalım…
Onları bizden ayıran yegane özellik muazzam derecede iyi motosiklet sürmeleri ve finiş çizgisini en önde bitirme heyecanıyla doğmuş ve büyümüş olmalarıdır. Çoğu MotoGP hayranı sadece pazar günü öğleden sonra televizyonlarının karşısına geçer ve 45 dakika süren bu mücadeleyi izler. Ancak bu 45 dakikanın yaklaşık bir hafta süren bir hazırlık aşaması vardır. MotoGP sürücülerinin damalı bayrağı görene kadar neler yaşadıklarını ve yarış hafta sonlarında neler yaptıklarını beraber inceleyelim.
Pazartesi: Takımlar bir önceki yarışın hemen ardından garajı ve motosikletleri toparlayıp tırlara yükleyip yarışın yapılacağı piste getirirler. Pazartesi günü tırlar ve takımlar piste giriş yapıp garajı yeniden inşa etmeye başlarlar. Monitörler, teknik ekipmanlar, hidrolik sıvılar, yağlar, lastikler…
Salı: Salı günü mühendisler ve ekip şefleri motosikletleri garajın hemen önünde çalıştırırlar ve teknik bir sorun olup olmadığı kontrol edilir. Aksi durumlarda fabrikaya haber verilerek parça teminatı yapılır.
Çarşamba: MotoGP sürücüsü eğer bir halkla ilişkiler etkinliğine katılacaksa, röportaj verecekse veya kendi evinde yarışıyorsa genelde çarşamba günü pistin bulunduğu ülkeye giriş yapar. Örnek vermek gerekirse Amerika’nın Teksas eyaletinde gerçekleşecek bir yarış öncesi MotoGP halkla ilişkiler birimi Teksas’ın etiyle ünlü olmasından ötürü sürücüleri yerel noktalara götürür ve görüntülerini genellikle sosyal medyada yayınlar. Yarış Fransa’da gerçekleşiyorsa birkaç sürücü motosikletleriyle Eyfel kulesinin etrafında tur atabilirler. Bu tür etkinlikler MotoGP’nin tanıtımı ve halkla inmesi için önem taşır.
Perşembe: Perşembe günü yarış haftasının bir sürücü için resmi olarak başladığı gündür. Sürücüler genellikle Perşembe günü otellerden pistteki tırlarına gelirler. Perşembe öğleden sonra saat altıda bir önceki yarışta podyuma çıkan sürücüler ve varsa kendi evinde yarışacak olan sürücüler basın toplantısında basının karşısına çıkar ve soruları yanıtlar. Yaklaşık bir saat süren basın toplantısında sürücüler hava durumu, geride kalan yarış, şampiyona durumu veya o hafta özel bir olay varsa onları değerlendirirler.
Cuma: Cuma günü motosikletlerin çalışmaya başladığı ve konsantrenin yükselmeye başladığı ilk gündür. Cuma günü 45 dakika süren iki antrenman gerçekleştirilir. İlk antrenman sabah yerel saatle 09:55’te başlar. Sürücüler ve takımlar bu antrenmanda pistin durumunu, lastiklerin durumunu ve motosikletin davranışlarını ölçerler. Antrenmanların asıl amacı motosikletleri yarışa hazırlamak ve yarış için optimum ayarları bulmak. Asfaltın ve hava şartlarının durumuna göre sert, orta veya yumuşak hamurlu lastikler denenir. Sürücüler tur atarak sürelerini geliştirmeye çalışır. Hangi lastiğin kaç tur gittiğini ve pisti ne kadar sürede tamamlayabildiklerini ölçümlerler. Bu verilere göre yarışa hazırlanırlar.
Cumartesi: Sıralama turlarının olduğu gün Cumartesi günüdür. MotoGP sürücülerinin en yoğun oldukları gün cumartesi günüdür. Tam 4 kez piste çıkabilirler. Sabah 09:55’te üçüncü antrenman seansı gerçekleştirilir. Bu antrenman seansı sürücülerin sıralama turlarına katılması açısından önem taşır. MotoGP sıralama seansı iki aşamadan oluşur. Üçüncü antrenmanda yaptıkları derecelerle ilk ona girebilen sürücüler doğrudan ikinci sıralama seansına katılırlar. İlk onun dışında kalan sürücüler ise birinci sıralama seansına katılarak en iyi iki dereceyi yapmaya çalışırlar. Birinci sıralama seansında en iyi iki dereceyi yapan sürücüler ikinci sıralama seansına katılarak ilk sıralar için mücadele verebilirler.
İkinci antrenman seansı öğleden sonra 13:30’da gerçekleştirilir. Bu seansta sürücüler en hızlı turu atabilecek ayarları bulmaya çalışırlar. Lastik ömrü veya yakıt seviyesi önemli değildir. Çünkü sıralama turu seansı yalnızca 15 dakika sürer ve sürücüler ortalama 5 tur atarlar. Bu ayarları doğru bulmak sürücüleri yarışa en önden başlama fırsatı sunar.
Son antrenman seansından hemen sonra ilk sıralama seansı gerçekleştirilir. Sürücülerin amacı en iyi ilk iki dereceyi yapmak ve diğer sıralama seansına geçmektir. En iyi ilk iki dereceyi yapan sürücüler ve antrenman seansında yaptıkları derecelerle doğrudan ikinci sıralama seansına katılmayı garantileyen sürücüler ikinci sıralama seansına çıkarlar. İkinci antrenman seansı sürücülerin yarışa başlayacağı sıralamayı belirlemek için vardır. Sıralama seansı bittikten sonra ilk üç sırayı elde eden sürücüler motosikletlerini padok alanına park ederler ve basın toplantısına katılmak üzere medya odasına yol alırlar. Basın toplantısından sonra sürücüler pazar gününü beklemeye koyulurlar.
Pazar: Bir GP sürücüsü için haftanın en kutsal günüdür pazar günü. Sabahın erken saatlerinde güvenlik komisyonu tüm sürücüleri güvenlik toplantısına davet edip güvenlikle ilgili brif verir. Saat sabah 11:00’da yirmi dakikalık bir ısınma seansı gerçekleştirilir. Bu seansta sürücüler yarış simülasyonlarını gerçekleştirirler. Yani bütün hafta boyunca topladıkları veriler sonucunda optimum ayarları motosikletler üzerinde ayarlarlar ve son ayarları yapmak üzere piste çıkarlar. Yarışa çıkılacak ayarların denendiği bir seanstır ısınma seansı.
Yirmi dakikalık ısınma seansının ardından sürücüler tırlarına çekilirler ve saat 14:00’ı beklemeye başlarlar. Tırların içinde motivasyon için çalışmalarına başlarlar. Zaman yaklaştıkça ısınma hareketlerini yaparlar ve tulumlarını giymeye başlarlar. 13:40’ta garaja inerler ve motosikletle hafif ve yavaş bir tur atıp start finiş çizgisindeki kalkış yerlerindeki yerlerini alırlar. Bu sırada etraflarında mühendisleri son verileri değerlendirirler. Son dakika lastik seçimleri yapıldıktan sonra formasyon turunun ardından bir haftadır beklenen an gelir ve yarış başlar.
Yarışın ardından ilk üç basamağı elde eden sürücüler podyuma çıkar ve kupalarını alırlar. Daha sonra haftanın son basın toplantısı için medya mensuplarının karşısına çıkmak üzere konferans odasına giderler. Basın toplantısı bittikten sonra ise tırlarına gidip duş alır ve akşam otele gitmek üzere pistten ayrılırlar. Bir MotoGP sürücüsünün yarış haftası işte böyle geçer. Dinlen, piste çık, antrenman yap, yarış ve eve dön. Bir yıl boyunca bu süreci 18 kez tekrarlar ve bu mücadelenin sonuda yalnızca bir kazanan çıkar.