Menu
in

BMW Akıllı Çekiş Kontrol Üzerinde Çalışıyor

 Çekiş kontrol sistemleri artık düşük seviye skuterlerin bazıları dahil olmak üzere bir çok motosiklette standart olarak gelmeye başladı. Bu sistemler kaymalara tepki verme konusunda aşırı derecede etkili olsa da hepsinin ortak bir eksikliği var: Motorun kaymasına tepki vermesi. BMW üzerinde çalıştığı aktif-aero ve radar destekli cruise control sistemlerinden sonra bu sefer de yol yüzeyini algılayan çekiş kontrol sistemi geliştirmek için çalışmalara başlamış. 

Yol Yüzeyini Algılayan Çekiş Kontrol İçin Yeni Patent

 BMW’nin yeni patentinde görüldüğü kadarıyla üzerinde çalışılan yeni sistem, kayma olduğu anda tepki vermektense, ilerideki yol yüzeyine bakarak tutuş oranlarını tahmin edip çekiş kontrol ve ABS sistemlerini ona göre önceden ayarlayacak. 

 Patentte bulunan tek fotoğraftan görüldüğü kadarıyla, motorun ön tarafına yerleştirilen kameralar, motorun bir kaç metre önündeki yol yüzeyinin 3 boyutlu bir haritasını çıkarıyor. Sonrasında bu kameraların algıladığı yol yüzeyinin rengi, engebeleri ve benzeri değerler, veri tabanındaki referans yüzeylerle karşılaştırarak bilgisayar tarafından tutuş hakkında bir tahmin elde etmek için kullanılıyor. Bu sayede siz yoldaki belli bir yüzeye yaklaşana dek motor çoktan kontrol sistemlerini ayarlamış oluyor. 

Yeni sistem Sürücünün arazide ayar yapmak yerine tamamen yola odaklanmasını sağlayabilir.

 Dahası, üzerinde çalışılan bu sistem aynı yapay zeka sistemlerinde olduğu gibi kendi kendine öğreniyor. Motor her bir zeminden geçtiğinde, bundan veri toplayarak sistemin bir sonraki sefere daha da doğru tahminler yapmasına olanak sağlıyor. BMW bu konuda olabildiğince veri toplayabilmek için patentte akustik sensörlere yer vermiş. Bu sensörler lastikler zemin üzerinde hareket ettikçe gelen seslerin değişiminden yola çıkarak tutuştaki azalmaları tespit etmeyi hedefliyor. 

 Sistemin çalışma prensipleri o kadar karmaşık ki, akustik sensörlere ek olarak sistem sürekli olarak lastik basınçları, hız, gaz konumu, motor torku, gidon açısı, yatış açısı ve fren gücü gibi parametreleri kontrol ediyor ve veri tabanına ekliyor. 

 Bu günlerde motosikletlerdeki çeşitli elektronik sistemler ne kadar gelişmiş olsa da bunlardan daha da olağanüstü gelişmeler görebilecek olmamız oldukça heyecan verici. Ne yazık ki su sistemi BMW’nin üzerinde çalıştığı diğer sistemler aksine yakın zamanda görmeyi beklemiyoruz.

 

Güncel BMW Modelleri için BMW Motorrad Türkiye Sayfasını ziyaret edebilirisiniz. 

 

Cevap bırakın