BMW NAYNTİ 90. Yıl Özel Modeli Aslında herşey tanıdık gibi…
Ön çatal S1000RR’dan, motor hava-yağ soğutmalı R1200GS’ten, egzozlar Akrapovic’ten, gösterge hemen hemen R1200R’dan… Çeşitli motorlardan gelen bu parçalar birleştiğinde diğerlerinden çok farklı görünen ve motoru gördüklerinde herkesin kafasını döndüren bir motor ortaya çıkması için uğraşmış BMW’ciler. Motorun en çok vurgulanan özellikleri; basit geometri ve ön düzen sayesinde kolay sürüş yapabilmek; kişiselliştirmeye son derece uygun çıplak bir motosiklet olması ve basitliği.
Aslında herşey son derece basit gibi. Motor, yürüyen aksam, depo, sele ve basit gösterge grubu. Ama harika bir şekilde bir araya getirilmiş. 1200GS’in o kocaman görünen motoru nasıl olmuş da bu küçücük görünen motosiklete sığdırılmış, tasarımcılarının elini sıkmak lazım. 110 beygirlik motorda standart Akrapovic çift çıkışlı son susturucular kullanılmış. Son dönemlerde revaçta olan exup sübabı ile birleştiğinde çıkan ses son derece tok ve tatmin edici.
Borusan’dan motoru teslim aldığımızda, test edip geri getiren herkesin “motoru çok eğlenceli bulduğu”nu öğrendik. Üzerine ilk oturuş şaşırtıcı. Gerçekten; 1200GS veya 1200R’da gördüğümüz ve oldukça heybetli makinenin takıldığı bu oyuncak, nasıl bu kadar alçak ve herkes tarafından erişilebilir hale gelmiş, şaşırdık. Gösterge grubu R1200R’a benziyor, sol ve sağda iki analog gösterge (devir ve hız göstergeleri) ve ortalarında dijital bilgi ekranı. Ekran büyük ama sade, kolay okunuyor. Dijital göstergenin ortasında dev vites konumu oldukça faydalı. Bunun yanında ortalama hız, yakıt tüketimi, saat gibi bilgiler var. Benzin göstergesi konulmamış, bunun yerine rezerv ışığı ve ışık yandıktan sonra ne kadar yol aldığınızı sayan ekstra bir tripmetre ortaya çıkıyor. Gidondaki kontroller de BMW açısından bakıldığında çok zengin değil, ama bu motorun genel mantığına uygun. Genel kontrollerden farklı olarak ekstra olan tek düğme sol tarafta, dijital göstergedeki bilgileri değiştiren “info” düğmesi. Standart donanımdaki ABS kapatılmıyor, kapatılmasını gerektiren bir sebep de yok zaten.
Marş düğmesine basıyoruz, klasik sağa sola sallanarak çalışan boksör motor, gürül gürül egzoz. Debriyaj ve ön fren kolları bir harika, acayip yumuşak. Gaz kolu ayarını beğendik. Depo üzerine oturunca epeyce uzun gibi hissediliyor. Alüminyumdan yapılan bu depo istenirse boyası kazınarak veya başka renklere boyanarak kişiselleştirilebiliyormuş. Şimdiye kadar sürdüğümüz tekno-retro motosikletler arasında bizce sürüş dinamiği en iyi motosiklet bu; çünkü tamamen modern bir yürür aksam kullanılmış. Üzerine takılan ve eskiyi andırır far, depo ve sele grubu ise yeni tasarlanmış parçalar. Standart çift çıkışlı Akrapovic egzozların haricinde istenirse 2 farklı Akrapovic daha opsiyonel olarak seçilebiliyor. Arka sele yerine takılan kapak, bol bol karbon parçalar, çeşitli sele alternatifleri gibi opsiyonlar pek yakında Borusan’da olacakmış.
5 bin devir civarında 6. viteste 140km/h ile seyrediyor. Vites-hız kombinasyonlarını çok beğendik. Son hız olarak otoban şartlarında rahatlıkla 200-220km/s’ye kadar çıkabiliyor, 130’dan sonra ise İstanbul Lodosu sürücüyü zorluyor. Ancak bizce bu motora cam takmak, hakaret olur. Bu motordan tur motoru olur, ama rüzgar korumalı camlı bir şey isteyen varsa 1200R’a bakabilir. Test boyunca yakıt tüketimi 7,5lt/100km civarında seyretti. Motorun sadece 450kilometrede ve dolayısıyla rodajda olduğu, ayrıca gazladığımız göz önüne alındığında yakıt tüketimi normal gibi. 18 litrelik depo ile 200 kilometrenin üzerinde bir menzile sahip olacağını düşünüyoruz.
Motorun üzerinde gelen Contiattack lastikler fena değil gibi. 180/55’lik arka lastiği virajlarda hem kolaylık sağlıyor, hem de spor motor sürüyormuş hissiyatı veriyor. Ön fren yumuşak ve oldukça iyi, arka frene ise ne kadar bastığınızı pek anlaşılamıyor. Aşırı basıldığında lastik pırıl pırıl, kaygan İstanbul asfaltında kayıyor olmalı ki, ABS devreye giriyor. Motorda çekiş kontrol yok, ama gaz hassasiyeti güzel, dolayısıyla motoru istediğiniz gazda sürebiliyorsunuz. Virajlarda çok kıvrak, özellikle dar virajlardaki “oynaklığı”nı çok beğendik. Şehir içinde zorda kaldığınızda inip geri itmek, durduğunuz yerdeki dar manevralar, motorun alçak ve hafif yapısı sayesinde oldukça kolay. Motorun ıslak ağırlığı oldukça iyi bir değere sahip; tam dolu depo ile 222 kg. Boksör motorlu bir araç için oldukça hafif.
Moto Guzzi V7 Racer
BMW NineT
Motorun 60.532 TL’lik Nisan 2014 fiyatı; gücü ve tipi düşünüldüğünde normal sayılabilir. Hemen kızmayın, tamam; motor 60 bin lira, çok da ucuz sayılmaz. Ama bu sadece bir poz motoru değil, bastığınız zaman deli gibi gidiyor, freni sıktığınızda da zınk diye duruyor. Spor bir motorun şekilli hali diye düşünürsek, fiyatını biraz daha mantıklı bir yere oturtabiliriz. Benzer fiyatlar ve mantıktaki yeni Monster 1200S ile hemen hemen aynı fiyata sahip. Eski dönem retroları Moto-Guzzi V7 veya Triumph Bonneville gibi motorlar, her ne kadar buna göre oldukça ucuz olsalar da, güç ve frenaj olarak BMW ile kıyas kabul etmeleri mümkün değil. Bunların hepsiyle poz vermek ve hava atmak mümkün, ama BMW aynı zamanda sıkı gazlıyor. Kısa sürüşümüzde kendisine bayıldık, biraz daha uzun süre kullanabilmeyi ve tahminen daha da hayran kalmayı istiyoruz.
Fiyatlandırma Hakkında Borusan’da Görüşme
2 sayı evvel Borusan’ın S1000R hakkındaki fiyatlandırması hakkında atıp tutmuş, Avrupa fiyatlarından yola çıkarak motorun daha ucuza satılabileceğini hesaplamıştık. Borusan Motosiklet Departmanı Şefi Başarı Erbaş bizi davet ederek konuya açıklık getirdi. BMW Almanya, motosikletlerin baz fiyatlarını o ülkede kaç tane satıldığına bakarak belirliyormuş. Dolayısıyla belirli modeller, çok satıldığı ülkelerde daha ucuz olabiliyormuş. Borusan Motosiklet Departmanı’nın amiral gemisi GS olduğundan dolayı, S1000R gibi görece az adetli satılan modellerde ne yazık ki baz fiyat Almanya tarafından yüksek tutulduğu, üzerine ÖTV+KDV+Nakliye bindiği için fiyat çok yukarılara geliyormuş. Donanımsız BMW motosikletler Türk piyasasında pek tercih edilmediği için motosikletlere eklenen donanımların fiyatları daha da yukarıya çekmesi, fiyatı ne yazık ki mevcut konuma getiriyormuş. Açıklama için kendisine teşekkür ediyoruz. Bu arada; Borusan’da dikkatimizi çeken bir fiyat oldu; F700GS’in baz versionu olan Advantage paketli versiyonu 12.300 Euro’ya, Dinamik paketlisi de 13.300 Euro’ya satılıyor. Geçen seneye göre oldukça avantajlı olan bu fiyatları incelenmeye değer bulduk. Öğrendiğimiz kadarı ile seneye bu fiyatlar tahminen daha yüksek olacamış.
TEKNİK ÖZELLİKLER
Motor: Hava/yağ soğutmalı çift silindirli yatık 4 zamanlı motor (‘Boxer’), çift eksantrik ve her bir silindir başına dört supap, merkezi dengeleme mili Çap x strok: 101 mm x 73 mm
Silindir Hacmi: 1.170 cc
Motor gücü: 7.750 dev/dak’da 110 bg
Azami tork: 6.000 dev/dak’da 119 Nm
Kompresyon oranı: 12.0 : 1
Yakıt hazırlanması/Motor kontrolü: Emme manifoldundan elektronik enjeksiyon
Emisyon kontrolü: Kapalı çevrim 3 yollu katalitik konvertör, EU-3 emisyon standardı
Azami hız: 200 km/sa’in üzerinde
90 km/sa sabit hızla 100 km’de yakıt tüketimi: 4,5 lt
120 km/sa sabit hızla 100 km’de yakıt tüketimi: 5,8 lt
Yakıt tipi: Kurşunsuz benzin
Alternatör: Üç fazlı 600 W alternatör
Akü: 12 V / 14 Ah, bakım gerektirmez
Debriyaj: Hidrolik tahrikli tek diskli kuru debriyaj
Şanzıman: Helisel dişli takımlı, daimi senkromeçli 6 ileri vitesli şanzıman
Aktarma: Şaft tahrikli
Yürüyen aksam: Bir ön ve üç arka bölmeden oluşan dört bölmeli yürüyen aksam, yük taşıyan motor-şanzıman ünitesi ile birlikte, sökülebilir artçı sele
Ön çatal / süspansiyon: Ters teleskopik çatal, 46 mm
Arka çatal / süspansiyon: Alüminyum döküm tek taraflı salıncak, BMW Motorrad Paralever ile birlikte; merkezi yaylı bağlantı, yay ön yükü el çarkı ile hidrolik olarak ayarlanabilir (sürekli değiştirilebilir), geri tepme sönümlemesi ayarlanabilir.
Süspansiyon mesafesi ön/arka: 120 mm/120 mm
Tekerlekler arası mesafe: 1.476 mm
Kaster: 102,5 mm
Gidon açısı: 64,5 °
Jantlar: Tel jantlar
Ön jant: 3.50 x 17″
Arka jant: 5.50 x 17″
Ön-arka lastik: 120/70 ZR 17 – 180/55 ZR 17
Ön fren: Çift disk fren, yüzer tip fren diskleri, 320 mm çap, dört pistonlu sabit kaliperler
Arka fren: Tek disk fren, 265 mm çap, çift pistonlu yüzer tip kaliper
ABS: BMW Motorrad ABS
Toplam uzunluk: 2.220 mm
Genişlik (aynalar dahil): 890 mm
Yükseklik (aynalar hariç): 1.265 mm
Sele yüksekliği, yüksüz durumda: 785 mm
Bacak içi bombesi, yüksüz durumda: 1.760 mm
Boş ağırlık, yola çıkmaya hazır, tam dolu yakıt deposuyla 1): 222 kg
İzin verilen toplam ağırlık: 430 kg
Yük kapasitesi (standart donanımla): 208 kg
Kullanılabilen depo kapasitesi: 18 lt
Yedek depo: yaklaşık 3,0 lt