Yazar: İlker Genç
BMW Motorrad’dan dünyada ilk elektrik motorlu hibrit iki çeker motosiklet BMW R 1200 GS xDrive Hybrid geliyor…
BMW GS modelleri, senelerdir pek çok gezginle birlikte Himalaya Dağları’ndan Sahra Çöllerine kadar, Dünya’nın pek çok yerini görmüştür ve gezmiştir. BMW Motorrad, GS tarihinde yeni bir sayfa açarak R 1200 GS xDrive Hybrid ile Dünya’da ilk elektrik motorlu hibrit iki çeker motosikletini ortaya çıkarmış oldu.
R 1200 GS Adventure modeli temel alınarak geliştirilen Hava/Sıvı Soğutmalı R 1200 GS xDrive Hybrid, 6500 devirde 125 Nm tork ile 7500 devirde 92 kW yani 125 beygir güç üretebiliyor.
Hybrid Drive, 125 kW (170 hp) ile tüm sürüş koşullarında üstün performans sağlıyor. Yeni R 1200 GS xDrive Hybrid’in ön tekerinin eşsiz all-wheel drive (AWD-çeker sistemi), kaygan yol koşullarda, derin kumda ya da çamurda daha iyi çekiş sunuyor. Bu teknolojik marifet, BMW otomobillerinden geliştirilen sistem kullanılarak başarılmış. Bu AWD, otomatik olarak ya da gidonun sol kısmında yer alan 2WD (Two-Wheel Drive-iki çeker sistemi) tuşu ile sürücü tarafından manuel olarak çalıştırılabiliyor. Bu, hem elektrikli motor olarak hem de şarj dinamosu olarak görev yapan tekerlek göbeğindeki e-Drive sistemini aktive ediyor. Böylece 33 kW (45 beygir gücü) ilave olarak toplamda 125 kW (170 hp) sistem performansı ile yenilikçi AWD sistemi, performans ve off-road uygunluğu anlamında yeni bir boyut kazanmış oluyor.
BMW i batarya teknolojisinden elde edilen yeni nesil şarj, fren esnasında geri kazanılan enerjiyi depoluyor. Ön tekerdeki e-Drive sistemi, onun enerjisinden sağlanıyor ve R 1200 GS xDrive Hybrid’in sürücüsü, motorun yanmasından sağlanan güce ilave olarak bunu ivmelenme için kullanabiliyor. İleri yönetim teknolojisi sayesinde, güç; sürüş durumuna bağlı olarak doğru oranda ve uygun bir şekilde her zaman ön tekerleğe sunuluyor. Bu da, ön tekerin, yalnızca çekiş koşulları izin verdiği ölçüde güç alabileceği anlamına geliyor. (Örneğin ıslak ya da yoğun karlı koşullar gibi). Sürücü, AWD sistemin nasıl çalışacağını kişiselleştirmek için ve hibrit sistemin iyileştirme stratejilerini ayarlamak için ihtiyaçlarını karşılayacak birkaç sürüş modu kullanabiliyor. Her şey, yenilikçi LCD göstergeyi kullanarak kontrol edilebiliyor.
Akıllı geri kazanım ve tek disk freni sayesinde geliştirilmiş fren performansı ve dengeli ağırlık oranı Sürüş performansı ile ilgili başarılan önemli avantajlardan ayrı olarak, xDrive Hybrid AWD, aynı zamanda fren sisteminden de yaralanıyor. BMW Motorrad ABS sistemine entegre edilmiş geri kazanım (iyileştirme) işlemi sayesinde, fren performansı daha da fazla geliştirilmiş.
Bu akıllı kombine çözüm, geleneksel çift hidrolik disk fren sisteminin tek disk sistemine indirgenmesini mümkün kılmış. Bu da, dolayısıyla yaklaşık 2.8 kilo bir ağırlıktan tasarruf olmuş. Sadece 880 gram gelen teker göbeği ile etkileşim halinde, motorun çevikliği de iyileştirilmiş.
Kuzey Kutbu da dahil olmak üzere, R 1200 GS xDrive Hybrid sizi dilediğiniz yol yüzeyine götürebilirGeçtiğimiz aylarda, yeni R 1200 GS xDrive Hybrid’in test versiyonu, zorlu sürüş koşullarında binlerce kilometre yol almıştı. En zorlu aşamalar, geçen sene BMW Motorrad’ın kış testi sorumlusu Reiner Scherbeck’in, ilk etap olarak North Cape (Kuzey Burnu) ‘e sürdüğünde ve oradan donmuş Barents Denizi üzerinden Kuzey Kutbu’na ve oradan geriye sürdüğünde gerçekleşmiş.
Scherbeck: “Eksi 56 derecelerde, AWD’nin nasıl problemsiz ve güvenilir çalıştığını görünce, tamamıyla büyülendik. Fonksiyonel BMW sürücü ekipmanları sayesinde, soğuk dereceler sürücü için asla problem olmuyor. Test sürüşlerinden alabildiğimiz muhtemelen en heyecan verici sonuç, yeni R 1200 GS xDrive Hybrid ile 1.25 metre gibi derin karda ve sert kış koşullarında sürüş keyfi sunan bir motosiklet ortaya çıkarmak oldu. Yüksek hızlara uygun M+S tüm sezon lastikleri yanı sıra özel ön kısım parçaları da bu amaçla geliştirildi. Bu aynı zamanda, kış operasyonlarında yüksek hızlar için gerekli talepleri karşılamak için gerekli oldu.”
Yeni R 1200 GS xDrive Hybrid’in, çok yakında BMW Motorrad tarafından lansmanı gerçekleştirilecek ve 2017’nin ikinci yarısından sonra piyasalarda bulunabilecek. BMW Motorrad’ın, daha ilerideki bir tarihte resmi satış fiyatının yanı sıra özel lastik kombinasyonlarını ve opsiyonel ekipman özelliklerini duyurması bekleniyor.
Son olarak 1 Nisan’da duyurulan yeni modelin açıklanma tarihine dikkat çekeriz …