in

Brembo RCS14 Fren Gücü!

Yazar: Sanço Panço

Brembo RCS14 ile donatılmış Yamaha X-max’e Volkan Işık pistinde bindik.

Brembo fren sistemleri epeyce bir süredir radyal fren pompaları üzerine çalışıyor. Ürünlerin Türkiye distribütörü Volkan Işık Grup bünyesindeki bir Yamaha X-max’e RCS 14 kodlu fren merkezini takmışlar. Biz de hemen standart bir X-max bulduk, her iki motoru da alıp Davutpaşa’daki Yıldız Teknik Üniversitesi Kampüsü içindeki Volkan Işık Pisti’ne teste gittik.

 

 

Bu sistem nedir, içinde neler var?

Motosikletlerdeki fren merkezleri optimum biçimde üretilir. Skuterlerin fren sistemi hem konfor, hem güvenliğin ön plana alındığı, bunu da mümkün olan en düşük maliyetlerle yapan sistemlerdir. Aslında bu söylemi genele de yaymak mümkün; en yüksek fiyat etiketlileri hariç, bütün motosikletlerde aynı durum söz konusudur. Brembo işi iyice geliştirmiş, yarış pistlerinde edindiği tecrübelerle bu yeni fren pompalarını tasarlamış. Kolun yumuşak olabilmesi için pompaya direkt değil de, dolaylı yollardan bastığı standart X-Max ön fren kolunun yerinde skutere uygun Brembo RCS 14 kiti var. Bu kitin içinde ön fren pompası, hidrolik haznesi, katlanabilir fren kolu var.

 

Brembo RCS14 Fren Gücü! 1. İçerik Fotoğrafı

 

 

RCS 14 ne işe yarar?

Orjinal fren sistemine kıyasla daha keskin ve net fren yapabilmeye yarıyor. İlerleyen satırlarda test sonuçlarını da göreceksiniz. Brembo bu kolu kullananlara da iki kademeli bir fren gücü sunmuş. Yol şartlarına göre daha kontrollü fren yapmak istiyorsanız kolun basınç ayarını öndeki bir vidadan 20’ye, kuru havada hızlı gidiyor veya yarışıyorsanız kol ayarını yine aynı vidadan 18’e ayarlamanız gerekiyor.

 

Brembo RCS14 Fren Gücü! 2. İçerik Fotoğrafı

 

 

RCS (oran ayar sistemi) sürücüye fren sisteminin gücünü kendisine-kullanım stiline göre ayarlamasına izin veren sistemin kısaltılmış adından ortaya çıkmış. 14 milimetre çapındaki fren pistonunun oranını 18 ila 20 arasında öndeki ayar vidası yapıyor. Bu sayede sürücü kendisine uygun güçte bir fren kolunu kendi de ayarlayabiliyor.

 

 

Brembo RCS 14 Fren TestiHız:50-0 km/s

Brembo RCS14 Fren Gücü! 3. İçerik Fotoğrafı

 

Volkan Işık Pisti’nde bu sistemi test ettik. Üzerinde takılı olduğu motor 2015 model bir X-max 250’ydi. RCS 14’ün ABS’li motorda kullanılması mümkün değil. Fren testi esnasında 50 km/s sabit hız kullandık ve iki kuka arasında fren yaparak durma mesafesini ölçtük. İki kuka arasını 6 metre olarak belirledik. Bu test boyunca sadece ön freni kullandık. Motorun tekerleklerini ve fren sistemini yolda normal bir trafik sürüşünde ısınacağı kadar ısıttıktan sonra fren testlerini yaptık. Brembo, işi gerçekten ilerletmiş. Sistemde sürücü tarafından yapılabilecek iki basınç ayarı var. Yarışa yönelik olan daha kuvvetli basınç X-max’in önünü adeta yere yapıştırıyor. Ön lastik ne kadar ısınmış olursa olsun, fren gücü tekerleği kaydırabiliyor. Bu sebeple progresif, yani fren “hart” diye değil, adeta limonu sıkar gibi sıkmanız gerekiyor. Bu sayede X-max 50 kilometre hızla giderken yaklaşık 4 metrede tam duruyor.

 

Brembo RCS14 Fren Gücü! 4. İçerik Fotoğrafı

 

 

Bu sistem her ne kadar motoru vahşi bir şekilde durdursa da, asıl güzelliği hızlı sürüşlerde motoru daha rahat yavaşlatmasında. Bu kadar keskin bir duruş istemeyenler, fren basıncını “insan sürüşüne” alıp devam edebilirler. Bu seçenekte de Brembo’lu X-max 6 metreden daha kısa bir sürede, 5,5 metre gibi bir mesafede durabiliyor. Bu ayardaki fren gücü yola ve şehire daha uygun.

 

Brembo RCS14 Fren Gücü! 5. İçerik Fotoğrafı

 

 

Brembo’lu fren testleri bittikten sonra standart fren donanımına sahip ABS’siz bir X-max 250’yi aynı parkurda test ettik. Hızlı pist sürüşünde Brembo’ya oranla orijinal fren sistemi daha ezik ve bastığınız oranda güç vermiyormuş gibi geliyor. Standart donanımın optimum performanslar için üretildiğini düşündüğümüzde bu durum normal. 50 km/s’den yaptığımız durma testinde standart fren donanımı 6 metreyi geçip 8 metreye doğru giden bir sonuç verdi.

 

 

Bu testleri defalarca deneyip en iyi sonucu buraya aktardık. Brembo RCS’yi Türkiye’ye Volkan Işık Grup getiriyor. Satış fiyatı ise 279 euro+KDV olarak belirlenmiş. Bu fren sistemi sayesinde kazanılan 4 metrelik daha iyi fren mesafesi belki de sizi çok daha fazla masraftan kurtarabilir.

Ne düşünüyorsun?

Yorumlar

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Loading…

0

Vespa GTS 250’ye Polini Evolution Varyatör Uygulaması

Mondial 150 Z-One

REKLAM