Yazar: Moe
MotoGP’nin 2009’dan beri resmi lastik tedarikçisi olan Japon lastik üreticisi Bridgestone, MotoGP ile yollarını ayıracağını açıkladı. Yeni potansiyel lastik tedarikçilerine gerekli araştırma-geliştirme süreçlerinde zaman tanımak adına Dorna ile 2014’ten sonra 1 yıl daha mutakabata varan Bridgestone, 2015’den sonra kesin olarak premier sınıfı bırakıyor…
Bridgestone’un dünyanın en büyük motosiklet yarış organizasyonu olan MotoGP ile olan geçmişi aslında 2 zamanlıdan 4 zamanlı motor bloklarına geçiş arifesi olarak da tanımlanan 2002 yıllarına dayanıyor. Lastik geliştirme konusunda kendine dünya lideri olma hedefini koyan Japon firma, MotoGP’ye katıldığı ilk yıl pol pozisyonu almayı başarırken, ikinci yılında podyuma çıkıp 2004’te de Brezilya Grand Prix’inde ilk yarışını kazanmasını bilmişti.
2005 ve 2006 sezonları Bridgestone için bol zaferli ve podyumlu geçerken, 2007’de Ducati sürücüsü Casey Stoner ile ilk MotoGP şampiyonluğunu da kazanmış oldu. İkinci şampiyonluğunu da 2008 sezonunda Yamaha ve Valentino Rossi ile elde eden Bridgestone, rakipleri Michelin ve Dunlop’u safdışı bırakarak 2009’da “MotoGP’nin ilk resmi lastik tedarikçisi” unvanını almaya hak kazandı.
Ancak 2009’dan bu yana MotoGP’nin tek lastik üreticisi olan Japon firma ile organizatör Dorna arasında gittikçe büyüyen karşılıklı memnuniyetsizlikler de baş göstermeye başladı. Seriye 20 milyon €’luk yatırım yapan Bridgestone yatırımının karşılığını alamadığından yakınırken; Dorna, lastiklerin MotoGP’deki bu yarış şölenine yeterince katkıda bulunamamasını ve yer yer sürücüleri tehlikeli durumlarla karşı karşıya bırakan lastiğin yarışı çıkaramaması ya da yetersiz kalması gibi sorunları tartışmaya açmaya başlayarak ikilinin arasının aslında pek de güllük gülistanlık olmadığının sinyallerini vermiş oldu.
2014 sezonunun Austin yarışında ise tartışmalar daha sesli hale geldi ve nihayetinde bu süreçte 2014’ün sonunda sözleşmesi biten Bridgestone seriyi bırakma kararı aldığını açıkladı. Ancak yazının başında bahsettiğimiz gibi, yeni lastik tedarikçisinin yeterli ar-ge çalışmalarını yapabilmesi için sözleşmede 1 sezonluk bir uzatmaya gidilmesi konusunda Dorna ile de anlaşmaya varıldı.
Takımların bu zamana kadar yarış başına ortalama 30000 €’luk bir masraf çıkaran lastikler için Bridgestone’a herhangi bir ücret ödemediğini de parantez içinde belirtelim.
Hangi firmanın MotoGP’ye lastik sağlayacağı şuan için belli olmasa da, resmi lastik tedarikçisinin sadece 1 firma olacağı kesin. Dorna, yaptığı açıklamada 2016 sezonu için resmi lastik tedarikçi firma adaylarının başvurularını 1 Mayıs-22Mayıs 2014 tarihleri arasında alacağını belirtti. Ancak şimdiden “MotoGP resmi lastik tedarikçisi” unvanına talip olacak firmaların isimleri padoklarda anılmaya başlandı bile.
Halihazırda Moto2 ve Moto3’teki tek lastik üreticisi olan Dunlop’un en büyük adaylardan biri olacağını kestirmek çok da zor değil. Dunlop eğer MotoGP sınıfının da lastik üreticisi olursa, MotoGP serilerindeki lastik kullanımını tekeline almış olacak.
Pirelli World Superbike serilerinde farklı özelliklerdeki farklı motorlara özel lastikleri zaten üretiyor ve bunda mükemmel de bir iş çıkarıyordu. Dorna, Pirelli’nin bu özelliğini sınırlara kadar zorlamak isteyebilir.
Michelin’in ise MotoGP motosikletlerinin kullandığı 16,5 inçlik slick lastikleri uzun süredir dünyanın farklı pistlerinde test ettiği rivayet ediliyordu.
Dediğimiz gibi, hangi firma MotoGP’ye lastik üreten tek firma olacak bilinmez, ancak firmaların Bridgestone’un yaşadığı problemlerle tekrar karşılaşma ihtimallerini göz önünde bulundurmaları gerektiği çok açık. Çünkü yarışçılar kazanırsa her şey mükemmeldir,kimse lastiklerden bahsetmez ; ama soğuk lastikler kazaya sebep olur veya bir takım lastiklerin dayanıklılığından şikayetçi olursa 2016’daki günah keçisi şimdiden belli: Dunlop-Michelin ya da Pirelli !