Yazar: Sanço Panço
Çöl Tilkisi ile ilgili gelişmelerden son dönemde haber veremedik. Kendisi fezaya çıktı, biraz seyahat ettikten sonra geri döndü. Neler yaşandı, tekmili birden macerayı aşağıda okuyabilirsiniz.
Nerede kalmıştık? Tilkiye BGM Bigbox egzoz aldıktan sonrasında. Egzozu ve kısa gaz kolumuz İtalyan üretimi Domino’yu taktık. Taktık takmasına da, karbüratör jetlerinde hiçbir büyütme yapmadık. Yani, yakıt girişi az, ancak yanma odasında oluşan çıkış hızı çok yüksekti. Biz bunu tam olarak yorumlayamadığımız için, elimizde de çok büyük jet olmadığından, ana memeyi 135’te bıraktık. Sonucunda ne oldu? Motor gazlayarak eve dönüşümüzün 10. dakikasında canım Polini pistonu deldi.
Hiçbir şey anlamamıştık. Ne olmuştu ki? Hemen Sip Scooter’den yeni bir piston getirdik. Vespa Merkez Servis motoru tamamen yeniledi. Yenilerken de daha önceki hikayede yazdığımız üzere motor bloğu üzerindeki yakıt geçişlerini Polini silindire uygun hale getirdi. Motor pırıl pırıl olmuştu. Yeni pistonu taktık, yine aynı egzozu monte ettik. Elimizde maksimum jet olarak Dell’orto’nun bizim Vespa karbüratörlerine uygun 140’lık jeti vardı onu taktık. Daha önce de 138 takılı idi. Yine çıktık servisten, yine 10. kilometrede piston delindi, kaldık TEM üzerinde. Vespa Merkez Servis hemen yardıma koştu, bizi yoldan topladı.
Aynı anda standart motoruna Sip Road XL(BGM Bigbox benzeri büyük kazanlı egzoz) takan bir başka arkadaşımız Özant aradı. Egzozu taktıktan sonra gazlayarak eve geri dönerken 10. Kilometrede motoru şişmişti. Neler oluyordu bu motorlara? Her ikisinde de benzer problem olunca, açtık interneti ve kitapları, inceledik. Sonunda olay çözüldü.
Sip Scooter sitesinde okuduğumuz kadarıyla, bu tür büyük egzozları taktığınızda ana yakıt jetini, o andaki jetinizin 10-15 derecesine kadar arttırmak gerekliydi. Biz bunu tamamen atlamıştık. Dell’orto karbüratör firmasının ürettiği en büyük jet boyutu 140 idi ve bu da yeni nesil, çıkışı büyük egzozların içini dolduracak kadar zengin patlama yaptıramıyordu. Yani motorun yanma odası kuru kalıyor ve çok ısınıyordu. Peki, neden Özant’ın motoru şişmişti de, bizimki piston delmişti? Onun da cevabını bulduk. Özant’ın motorundaki orijinal silindir dökümdü ve çok iyi soğuyamadığı için kuru kalan pistonun tepesinin delinmesinden daha önce silindir şişmişti. Bizim Tilki’nin bloğu alüminyumdu, dolayısıyla iyi soğuyor ve şişmiyordu. Ancak piston tepesi kuru kalıyor, akkor hale geldiği için deliniyordu. Sip Scooter, Scooter-Center gibi tedarik firmaları, kendileri de uygulama yaptıkları için bu sorunu daha önce görmüş olmalılar. Dell’orto karbüratörlerde en yüksek jet olan 140’lık jet, yeni nesil egzoz, silindir kiti gibi uygulamalarda motoru beslemeye yetmediğinden, daha büyük jetleri kendileri yaptırıp satar hale gelmişlerdi.
Özant’ın 122 meme takılı motoruna 130 taktık, benimkine ise Sip Scooter üretimi 148, 158 ve 165’lik memeler aldık. Artık her şey hazırdı. Vespa Merkez Servis olağanüstü bir çaba göstererek motoru bir kere daha topladı.
Yine, Yeni, Yeniden
Motoru toplarken elbette yine Skuter Servis Davut Temur’dan destek aldık. Skuter Servis bu kış yaklaşık 45 gün kadar kapalı kaldı ve yenilendi. Mart ayı başında yeniden açılan Tünel’deki dükkan, yeni yüzüyle yeniden hizmete girdi. Skuter Servis’ten Tilki’ye uygun bir kesik yarış krankı ve eski stoklardan kalan orijinal paketinde PX aynası satın aldık.
Vespa Merkez Servis Abdullah Akış ve ekibi Tilki’yi yeniden bir araya getirdi. Bu araya getirmelerimizin arasına Yunanistan’daki bir Vespa dükkanını ziyareti girdi. Burada gördüğümüz bir aksesuarın bizim problemlerimizin önüne geçebileceğini düşünüerek hemen satın aldık. Sip Scooter’ın dünyaca ünlü Tayvanlı üretici Koso’ya ürettirdiği elektronik Vespa göstergelerinin bir çok fonksiyonu var. Devir saati, zaman saati, maksimum değerlerin bir yol bilgisayarında tutulması özellikleri çok güzel, bunların yanında bizim işimize en çok yarayacak olan güzel bir özellik de, saatin motor ısısını göstermesi. Bujinin altına takılan bir sensör ile hava soğutmalı olmasına rağmen motor sıcaklığını görebiliyoruz. Tilki’de bu uygulama artık zorunlu hale gelmişti, çünkü artık delinmeye ve motor şişmesine katlanacak durumumuz kalmamıştı. Bütün ayarları yapıyor, Tilki’yi yola hazır hale getiriyoruz. Saat düzgün çalışıyor. Karbüratör ana jetini 158’e yükselttik. Boğulma yok, ısı normal derecelerde (gazlama esnasında 150-160 santigrat derece).
Bundan sonraki projemiz, büyük ihtimalle jet ayarlarının daha rahat yapılacağı büyük bir karbüratör seti takmak olacak. Ancak bu uygulama için otomatik yağlamanın iptal edilmesi gerekiyor, bu konfordan da vazgeçmek istemiyoruz. Bakalım ilerleyen aylar ve uygulamalar Tilki’nin Uzay Macerasını nasıl etkileyecek, göreceğiz.