Uçak gemisinde Pirelli Anget GT lastiğini test ettik
Pirelli yeni Angel GT’leri çok özel bir şekilde test etmek için bizi İtalya’nın güneyine davet etti. İlk gün hiç de alışılmadık bir fren testi yapmak üzere bir liman şehri olan Taranto’ya gittik.
Uçak gemisinin uçuş güvertesinde spor motosikletler
Bizi üç adet 2013 Kawasaki Ninja 1000 ülkenin amiral uçak gemisi olan “Cavour”un üzerinde bekliyordu. Evet, bir uçak gemisinin uçuş güvertesinde spor motosikletler! Ertesi gün ise Nardo’da Porshe ait pistte lastikleri test etme imkânı bulduk.
Sport-Touring lastiklerin kullanım alanı yalnızca arka çantalara, ısıtmalı elciklere ve büyük ön cama sahip gezi motosikletleri ile sınırlı olmayıp daha birçok farklı tarzdaki modeli de kapsıyor.
Pirelli yaptığı piyasa araştırmasında satılan lastiklerinin %40’ının bu tür lastikler olduğunu, supersport, naked ve hatta macera motosikletleri için bile sport-touring lastiklerin kullanıldığını tespit etmiş. Bu sebeple Pirelli hem caddelerde, hem uzun yolda, hem de limitlerin zorlandığı performanslı sürüşlerde sürücüsünü tatmin edecek bir lastik olan Pirelli Angel GT’yi piyasaya sürdü.
Yerini aldığı Angel ST’den daha iyi bir performans vermesinin yanı sıra GT’nin asıl amacı daha uzun bir lastik ömrü sunarak, markanın özellikle önem verdiği ıslak zeminde dahi harika yol tutuşunu sağlamak.
Angel GT’nin yola çıkış amacına ulaşmak içinse lastik tasarımı üzerinde büyük değişikliğe gidilmiş.
Desen olarak eski ST’ye çok benzese de önemli farklılıklara sahip. Daha uzun ve derin yivleriyle daha fazla su tahliye ederek ıslak zeminde yol tutuşu artarken yivlerde yapılan küçük değişiklerle daha fazla alanın yere teması sağlanarak kuru zeminde daha iyi tutunma sağlanıyor.
Angel GT’nin yiv tasarımındaki düzenleme ve merkezindeki kauçuk miktarı arttırılarak önde frenleme performansı artarken, arkada ise daha uzun aşınma ömrü elde edilmiş.
Lastiğin omzundaki yiv derinliği azaltılarak virajda yatıldığında lastiğin sıkı formunu koruması ve tutuşun artması amaçlanmış.
Pirelli Angel GT uzun ömür sırlarından biri ise arka lastiğin yerde değen alanının daha da düz bir hale getirilerek yayvanlaştırılması.
Ancak bu şekilde üzerine yük bindikçe lastiğin temas alanının daha da yayılacağından ve bu da performans açısından olumsuz bir etki yaratacağından WSBK yarış lastiklerindeki karkas kullanılarak Angel GT’ye yapısal anlamda destek sağlanarak sportif özelliği korunmuş.
Ön lastiğin tamamı tek bileşim silikadan oluşurken arkada ise lastiğin kenarlarında yol tutuşu ve ıslak zemin performansı adına tamamı %100 silika, yüksek hızda stabilite ve lastik ömrü içinse merkezde %70 silika bileşim tercih edilmiş.
İçerisinde bulunan hibrid polimerler, özel bir reçine ve nano materyaller sayesinde tutuş özellikleri lastik ısınsa da devam ediyor.
Motorrad Testcenter’e gore en uzun ömürlü lastik yeni Pirelli Angel GT
Alman bağımsız kuruluş olan Motorrad Test Center’da yapılan testte Angel GT’lerin ömrü ve yol tutuşu 6 adet Suzuki Bandit 1250 ABS motosiklete rakip lastikler takılıp diğer rakipleriyle karşılaştırılmış, bize yazılı verilen sonuçlara göre testte yer alan lastikler içerisinde en uzun ömre sahip lastikler Angel GT’ler olurken onu sırasıyla Michelin Pilot Road 3, Bridgestone BT023, Dunlop Sportmax 2 ve Continental Road Attack 2 takip ediyor.
Ayrıca bu testte Pirelli’lerin aşınma sürecinde bile en tutarlı his ve performansa sahip olduğu gözlenmiş
Cavour ve Giacomo Agostini
Uçak gemisinde lastikleri deneyecek olmak çok heyecan verici idi, gerçi Cavour’un güvertesindeki zeminin tutuşu ile en iyi asfaltla kaplanmış yol arasında bile oldukça büyük fark var. Zaten Pirelli yetkilileri de geminin zemininde normal bir yola oranla %50 daha fazla sürtünme meydana geldiğini onayladılar.
Amiral uçak gemisi olan “Cavour”un üzerinde, Angel GT’lerin ıslak zemindeki fren performansını ölçmek için 100–130 km/s hızlardan yapılan sert frenlemelerin her birinden önce zemin deniz suyuyla ıslatılıyordu. Fren testinden ziyade uçak gemisinde motosiklet kullanmak çok farklı bir deneyim, ayrıca bu testte bize çok özel bir misafirde eşlik ediyordu;
Giacomo Agustini!
Tüm gemi personelini ve komutanlar bu özel misafire bizimle birlikte yoğun ilgi gösteriyorlardı.
İlk gün oldukça farklı ve heyecanlı geçse de ikinci gün Angel GT’lerin yol tutuşu konusundaki asıl testi oval Nardo pistinin içerisinde Porshe›ye ait 6 km uzunluğundaki özel yol tutuş pistinde yaptık. Pist yarış pisti değil, gerçek hayattaki yol şartlarını barındıran bir pist.
Dalgalanan yüzeyleriyle, farklı tipteki asfaltlarıyla ve yarışmaya elverişli olmayan yapısıyla Nardo kendisinin iyi tur zamanı yapmak için değil, lastikleri test etmek için var olduğunu belli ediyor.
Naked, Sport-Touring ve hatta bir çift Yamaha YZF-R1 gibi lastiğin kullanıldığı her tipten motosiklet pistte hazır bizi bekliyordu, Angel GT’lerden pistte gerçekten etkilendim. Isınma süresi inanılmaz hızlı, optimum tutunmayı sağlamak için yarım tur yeterli oldu.
Pirelli’nin spor odaklı lastiklerine göre daha düz bir tabana sahip arka lastik sebebiyle motosikleti yatırmak için biraz daha çaba gerekiyor ancak bu rahatsızlık veren bir durum değil yalnızca bir gözlem.
Yatma esnasında lastiğin yere değen yüzeyi merkez bölgesinden yanlara doğru geçerken farklı stabilite ve uzun ömrü sağlayan sert bölgeden tutuşu arttıran daha yumuşak bölgeye geçilse de bu süreç oldukça doğrusal bir şekilde ve bu durumu hissettiren herhangi bir geribildirim olmaksızın gerçekleşiyor.
Yol tutuşu ise uzun ömür ve ıslak zeminde performans vaat eden bir lastik için hayranlık verici.
Böyle bir fırsatla Angel GT’ler için yapılan bu testin caddelerde yapılamayacak olmasını hatırlatmak oldukça önemli, hatta pistte bile kimi zaman oldukça gülünç oldu. Bu tip bir lastiğin sınırlarını pist üzerinde zorlamak Pirelli’lerin yalnızca caddelerde ne kadar becerikli olabileceğini gösteriyor.
Elbette Pirelli’nin spor kauçuğunun tutuşuna sahip değiller ancak bir sport-touring lastiğinden beklenen seviyenin oldukça üzerindeler, ayrıca da çok daha uzun ömürlüler.
Giacomo Agostini Kimdir?
16 Haziran 1942 doğumlu Giacomo Agostini, bugünlerde yıldızı sönmeye başlayan Valentino Rossi gibi ünlü ve tarihe “efsane” olarak geçmiş bir motosiklet yarışçısıdır. 122 GP zaferi ve 15 Dünya şampiyonluğu olan İtalyan yarışçı aynı zamanda Isla of Man TT yarışını da 10 kez kazandı.
Agostini 1964 ve 1977 yılları arasında 186 yarışta start aldı ve bunlardan 122 sini birincilikle tamamlamayı başardı. 159 kez podyuma çıkan yarışçı 117 kez yarışın en hızlı turunun sahibi oldu.
Yorumlar
Loading…