Yazar: Alişan Fidan
Motoron Riding Academy Eğitmenleri Max ve Dario ile gerçekleştirdiğimiz röportaj, önemli detaylarla dolu…
WSBK ve Avrupa Şampiyonaları’nda boy gösteren iki başarılı Alman yarışçı 16-17 Nisan 2016’da İstanbul Park’ta Motoron Riding Academy adına eğitim vermek için Türkiye’deydi. Biz de bu fırsatı kaçırmayıp Max ve Dario’ya eğitimlerle ilgili bazı sorular sorduk.
Motoron: Türkiye’yi nasıl buldunuz?
Dario Giuseppetti: Dünya Şampiyonası’nda yarışırken 2005 yılında buraya daha önce gelmiştim. İstanbul çok müthiş bir şehir! İnanılmaz derecede çok insan var. 4 milyon civarı insanın yaşadığı Berlin’den geliyorum, fakat burada 20 milyon insanın yaşadığını duydum. Burası gerçekten başka bir evren! Burada olmaktan ve insanlara bir şeyler öğretebilmekten çok mutluyum. Çünkü Türkiye’de bu kadar büyük bir motosiklet camiası olduğunu bilmiyordum. İnsanlar çok kibar ve birbirlerine yardım etmeye çalışıyorlar. Daha fazla kalmak isterdim fakat bu geceki uçağıma yetişmem gerek. Uçakların tarihini değiştirmek için ricada bulunsan mı diye arada kalmadım değil.Motoron Riding Academy maceramız İspanya’da ortak bir arkadaş vasıtası ile başladı. Türkiye’de farklı bir sürüş akademisi geliştirme planlandığını öğrendim, gelip gelemeyeceğim sorulduğunda da bu sıcak teklifi kabul ettim ve buraya geldim. Gördüklerim karşısında cidden şaşırdım, çünkü Avrupa’da uzun süredir sürücü okulu olan bir çok yerden bile daha profesyonel bir organizasyon var. Tabi ki geliştirilmesi gereken şeyler var. Fakat daha emekleme aşamasında olan bir şey için mükemmel bir temel atılmış diyebilirim.
Max Neukirchner: Benim de burada ilk bulunmam 2005 yılına dayanıyor. Şampiyonada Ducati ile yarışırken gelmiştim. Pist çok geniş olduğu için hatalar yapılması çok kolay. Buraya geldiğimde çok şaşırdım, çünkü çok fazla insan geldi. Cumartesi günü İstanbul içinde arabayla biraz gezme şansım oldu ve bu kadar güzel bir şehir beklemiyordum.
M.: İlk öğrencilerinizden bahsedecek olursak?
D.G.: İlk öğrencilerim de Panigale sürücüleri olduğu için anlaşmamız kolay oldu. Her sürücünün kendine ait bir seviyesi ve ulaşmak istediği hedefler mevcut. Bizim öğrencilerimize vermeye çalıştığımız şey daha hızlı giderken aynı zamanda daha güvenli şekilde gitmeleridir. Herkes arkadaşından daha hızlı gitmek için uğraşıyor, buna ben de dahilim. Hobi sürücüleri genellikle ne istediğini bilir, fakat bunu nasıl yapacaklarını bilmezler. Herkesin kendine göre bir teorisi vardır ama daha hızlı ve güvenli nasıl gidebileceğinizi gösteren basit bir program sayesinde buna ulaşabilirsiniz. Daha iyi sürebilmek için daha iyi sürüş çizgisini ve motosikletin üstünde nasıl durmanız gerektiğini insanlara öğretmek benim için çok önemli. İlk günümüzde bile sürücü arkadaşlar mükemmel bir uyum ve gelişme gösterdiler.
Bu sabah ise gerçekten hızlıydılar. Bu ritmi sürdürürsek çok iyi yerlere gelebileceğimizi düşünüyorum. Öğrencilerim mutlu ve onlar mutluysa ben de mutluyum. Benim ne anlattığımı anlamaları ve adapte olmaları gerçekten güzel bir şey. Çünkü gün boyunca şöyle yapın böyle yapın diye konuşabilirim, fakat onlar bunu anlamazlarsa konuşmamın hiçbir yararı yok. Hep beraber oturup kamera görüntülerini izliyoruz ve aramızda neyi nasıl yapması gerektiğini konuşuyoruz. Almanya’da daha önce ders vermeye gittiğim bir yerde bazı insanlar aşırı egoluydu ve size işinizi öğretmeye çalışıyorlardı. Buradaki öğrencilerim ne anlatmak istediğimi gerçekten düşünüp ona göre hareket etmeye çalışıyorlar. Ben de onlara her şeyi daha kolay anlatmaya çalışıyorum. Onlarda ne demek istediğimi anlıyorlar ve konuşmamızın ardından attığımız ilk turda değişim göstermeye başlıyorlar. Viraja nereden girmeleri gerektiğini söylüyorum ve onlar bunu denedikten sonra neşeli biçimde geliyorlar ve nasıl daha iyi döndüklerini anlatıyorlar. Bu benim için büyük bir mutluluk sebebi.
M.N.: Şu an çok öğrencimiz yok fakat öğrencilerimizden biri olan Tolga Uprak gerçekten çok hızlı. Kendisinin Türkiye Pist Şampiyonası’nda yarışan bir şampiyon pilot olduğunu öğrendim. Onunla çalışmak bizim için çok güzel bir olay oldu. Türklerin her şeyi çok hızlı öğrenme özelliğini çok sevdim. Aslında onların bu hızı öğrenme isteklerinden ileri geliyor. Her dediğinizi çok dikkatli biçimde dinliyorlar ve onu büyük bir şevkle uygulamak için uğraşıyorlar. Daha hızlı ve güvenli gitmek için her şeylerini veriyorlar.
M.: Okul ile ilgili daha sonraki planlarınız neler?
D.G.: Ben başlangıçta bu kadar potansiyel olabileceğini düşünmemiştim. Pist günlerinin daha fazla yapılmasıyla daha fazla insanın buraya geleceğinden eminim. İyi bir programla çok daha büyük bir okul haline gelinebilir. Max ile iyi bir bağımız oluştu ve buraya gelen herkese en iyi şekilde yardımcı olacağız.
M.N.: Avrupa’nın başka ülkelerinde de ders verdiğimiz okullar var. Burada Armin Scherdan’ın da oldukça keyifli eğitimler çıkardığını biliyoruz, artık Dario ile biz de burada sürücüleri bir kaç adım daha ileri götürebilmek adına hazır bulunacağız. Şu an iş emekleme aşamasında fakat aldığımız geri dönüşler çok güzel. Çok daha ileriye gideceğimizden kesinlikle eminim.
M.: Okuyucularımıza söylemek istediğiniz şeyler var mı?
D.G.: Burada pist tekniklerinde öğrendiğiniz her şeyi sadece İstanbul Park’ta değil, diğer bir çok pistte uygulayabilirsiniz. Eğer zamanınız var ise motosikletiniz ile daha uyumlu sürmek için buraya gelmenizi öneririm. Sizleri burada görmekten mutluluk duyacağım.
M.N.: Türkiye’de motor sporları ile Dünya Şampiyonaları klasmanında uğraşan çok fazla insan yok. Fakat genç yaştan itibaren pistlerle haşır neşir bir nesil yetişebilirse çok daha iyi bir yerlere gelebileceğinize eminim. Böylece profesyonel bazda yarışan insanların sayısı cidden artar.?
Türkiye Pist Şampiyonası’nda bir çok şampiyonluğu bulunan ve Superbike Dünya Şampiyonası’nda da boy göstermiş olan Tolga Uprak, Max Neukirchner’in İstanbul’daki ilk öğrencilerindendi…
Dario Giuseppetti Kimdir?
1 Mart 1985 Berlin doğumlu Alman motosiklet yarışçısı, 1998 yılında Motocross ile kariyerine başlamış. Neukirchner’in yaptığı gibi 2000 yılında ADAC Junior Cup’a katılmış, 2 sene sonra ise 8 yarışın 3’ünü kazanıp, diğer 5 yarışta da podyuma çıkmayı başararak seri şampiyonluğunu kazanmayı başarmış. 2003 yılında Almanya IDM 125 Şampiyonasından da Şampiyon olarak dönen Giuseppetti, sonrasında MotoGP’nin en alt dalı olan 125cc Dünya Şampiyonasına katılarak 2005 yılına kadar dünya arenasında kendini gösterme fırsatı yakalamış.
Sonrasında Almanya IDM Superbike, şu anda Toprak Razgatlıoğlu’nun da yarışıyor olduğu FIM Superstock 1000 serilerinde yarışan başarılı yarışçı, aynı zamanda kendisinin de pistler ile tanışmasına vesile olan ADAC Junior Cup’ta geleceğin genç yeteneklerine eğitmenlik yapıyor. Kariyerindeki hattrick pol pozisyonları ve arka arkaya aldığı yarış birincilikleri ile Almanya IDM Superbike yarışlarında özellikle sıra lama ve yarış performansıyla şampiyonluk unvanının en yakın takipçilerinden olan Giuseppetti, Motoron Riding Academy ile Türk öğrencilerinin sınırlarını zorlamasında yardımcı olmaya devam edecek.
Max Neukirchner Kimdir?
1983 yılında Stollberg, Almanya’da doğan Max Neukirchner, daha 14 yaşındayken ADAC Juniorcup’da 125cc Aprilia’sı ile yarışmaya başladı. 18 yaşına geldiğinde ise Grand Prix yarışları ile dünya arenasına adım attı. MotoGP’ye geçiş serisi olan 250cc’de kendini geliştiren Neukirchner, 2004 yılında Dünya Supersport serisinde kendini göstermeyi başarınca, 2005-2010 yılları arasında Superbike serisine terfi etti.
Honda, Ducati ve Suzuki takımları ile yarışan Alman pilot, WSBK’da Carlos Checa, Troy Bayliss, Noriyuki Haga gibi efsanelere karşı aldığı birincilikler ve birçok podyum sonucu ile kendini ispatlamayı başardı. 250cc, WSS, WSBK ve Moto2 motorları ile sayısız tecrübesi bulunan yarışçı şuanda Almanya IDM Superbike Şampiyonasında ve FIM Endurance (dayanıklılık) Dünya Şampiyonasında Yamaha YZF-R1 ile yarışıyor… WSBK tarihinin en başarılı Alman yarışçısı kabul edilen Max Neukirchner bundan sonra tüm pist günlerinde deneyimlerini paylaşmak üzere yeniden Intercity İstanbulpark’ta olacak.