Yazar: Sanço Panço Fotoğraflar: DM
Motosiklet ile otomobil karışımı acayip aletler olan CANAM’lardan
tanıdığımız dünyaca meşhur üretici BRP (Bombardier Recreational
Products)’nin Türkiye temsilcisi Depar Motor’dan aldığımız davet bizi
oldukça çekici bir aktiviteye çağırıyordu…
Bombardier’nin ürettiği yeni nesil yüksek performanslı Evinrude motorları piyasaya çıkıyordu ve basın lansmanında Marmara Denizi üzerinde bu yeni nesil güçlü motorları deneme şansı bulabilecektik.
BRP dünyada 100’den fazla ülkede, 4.200 bayi ve distribütörü, toplam 168.000 çalışanı ile deniz motoru, deniz motosikleti, motosiklet, ATV, UTV ve Kar motosikleti gibi araçların üretimini yapıyor. Türkiye Distribütörü Depar Motor ise 1968 yılından bu yana faaliyet gösteriyor. Deniz tutkunlarının yakından Evinrude, E-TEC adını verdiği yüksek güçlü motorlarını donatan yeni bir teknolojiyi bizlere tanıttı.
Basın tanıtımı için buluşma yeri Pendik Marina Türk seçilmişti. Buradaki sabah kahvaltısından sonra kıyıda bizleri bekleyen 3×300 ve 2×300’lük çoklu motorların takılı olduğu büyük sürat tekneleri ile Sedef Adası’na doğru yola çıktık. Yola çıkmamızla birlikte, Büyükada’nın karşısındaki Sedef Adası’na varmamız, hayranlık uyandıran güçlere sahip tekneler sayesinde sadece bir kaç dakika sürdü. Öğle yemeği öncesinde bu nefis teknelerle test sürüşü imkanı bulduk.
2×300’lük E-TEC’lerin takılı olduğu 3,5 tonluk şişme bot ile Büyükada’ya kadar performanslı bir sürüş yaptık. Deniz üzerinde 60 deniz mili hıza ulaşabilen bu nefis alet adeta insanın kanını kaynatıyor. Depar’ın harika ekibi dönüşte motorun dümenini bize teslim ederek bu heyecanın bizzat içinde olmamızı sağladı. Özel bir mülk olan ve adeta kapalı bir site yaşantısına sahip küçük Sedef Adası’nın etrafında attığımız tur tahminen 2 dakika civarı sürüyor. Bu turdan sonra deniz ortasında daha lüks ve daha ağır bir tekneye geçtik. Amerikan deniz balıkçılığında kullanılan tipte üstü tenteli ve önü kamaralı, arka kısmı geniş havuzluklu 2×300 motorlu bu teknin son sürati de 50 deniz mili civarındaydı. Teknelerin özellikle çekişi-torku- ara hızlanmaları, büyük dalgaları yenebilecek denli iyi ve heyecan vericiydi. Bu teknede kaptanlığımızı yapan Depar Motor A.Ş. Kurucu Ortağı ve Teknik Servis Müdürü Vidal İtkin, bu teknenin 750 litrelik yakıt deposu ile İzmir-Çeşme arasını alabileceğini söyledi. Harika bir değer!
Test sürüşlerinden sonra motorlar hakkında bilgi almak için Sedef Adası’nda bir öğle yemeği arası verdik. Vidal İtkin’in 2014 modelleri ve teknik özelliklerini anlatan sunumunda kendisinden pek çok bilgi edindik. Yıllar önce Bombardier-Rotax’ın Aprilia ile birlikte ürettiği “DITECH” (direkt enjeksiyonlu, iki zamanlı motor) motorlu 50’lik skuterleri, Türkiye’de az da olsa biliyoruz. Motosiklet dünyasında bu sistem daha büyük hacimlilere yayılmadı. Ancak Bombardier, çok çalışarak Evinrude’un büyük hacimli deniz motorlarında bu teknolojiyi en optimum hale getirmiş.
Evinrude 300HP’nin teknik özelliklerinin anlattığı sunumunda, İtkin; denizin bir tutku olduğuna ve bu tutkuyu perçinlemek için doğru bir motor seçiminin önemli olduğuna dikkat çekti. Evinrude’un deniz motoru camiasında gelinen son nokta olduğunu söyleyen İtkin, motorların teknik özellikleriyle ilgili olarak “barındırdığı elektronik ekipmanlar ve motor yapıları sayesinde E-TEC motorların oldukça dayanıklı olduklarını ve rakiplerine göre oldukça uzun bakım aralıklarına (3 yıl) sahip olduğunu” söyledi. Motorların direkt enjeksiyonlu olmaları sayesinde optimize edilmiş performans ve motor tasarımına sahip oldukları ve bu sayede de az yakıt tükettiği belirtildi. Bakım aralıklarının çok uzun olması sayesinde de, sahiplerinin motor bakımıyla uğraşarak sıkıntı çekmeyecekleri, bu durumun da tekne sahipliği olma konusunda özendirici olacağı belirtildi. Basın mensupları ve Depar Motor Yetkilileri ile denize karşı yenen keyifli bir öğlen yemeği sonrasında yine tekneyle Pendik’e dönüldü.
Evinrude G2 Motorları ile yeni bir çağ başlayacak!
Dünyadaki lansmanı daha geçtiğimiz günlerde yapılan , BRP’nin yenilikçi kültürünü gözler önüne seren Evinrude E-TEC dıştan takma yeni nesil G2 motorları, Eylül ayında Türkiye’de motor ve deniz tutkunları ile buluşacak. Çığır açan cesur tasarımıyla, yüzde 75’e kadar daha az toplam emisyon salımına sahip yeni dıştan takma Evinrude motorlar, yüzde 15 oranında yakıt verimliliği ve önde gelen dört zamanlı motorlara göre yüzde 20-40 oranında daha fazla tork sunuyor.
Yorumlar
Loading…