Gelecekte Yamaha motorlarında Turbo görmemiz mümkün gözüküyor. Japon firma daha önce 1986 yılında kullandığı bu yöntemle aynı hacimdeki motorlardan daha yüksek bir güç çıkışı elde edebilir.
Turbo Motorlar Nasıl Çalışır?
Turbonun nasıl çalıştığını anlamamız için ilk önce motorun hangi bileşenlere ihtiyaç duyduğunu bilmemiz gerekiyor. Bir motor yakıt, oksijen ve ateşleme üçlemesiyle çalışır. Bu üçlüden herhangi birinin geliştirilmesi sonucunda güç çıkışında bir artış gözlenebilir. Turbolar salyangoz kabuğu benzeri yapılarıyla egzozdan çıkan gazı turbonun orta kısmında bulunan bir pervaneyi çevirmek için kullanır. Pervane çok hızlı dönerek-ki bu zaman zaman 160.000 RPM’i bulabiliyor- motor bloğunun içine daha fazla hava -bununla beraber daha fazla oksijen- girmesini sağlar, bu sayede de motor daha verimli bir şekilde daha fazla güç üretebilir. Bu sistemin bir dezavantajı havanın sıkıştırılması sıcak egzoz gazlarının tekrar kullanılması nedeniyle ortaya çıkan sıcaklık.
Geçmişte Turbo’yu Motosikletlerde Gördü
Bugünlerde Turbo denilince akla ilk olarak Kawasaki H2 geliyor. Yamaha Egzoz gazı ile çalışan daha “geleneksel” bir turbo kullanırken Kawasaki Süperşarjı tercih etmiş. Prensipleri aynı olsa da çalışma yöntemleri biraz daha farklı zira süperşarj pervaneyi kranka bağlayarak veya ayrı bir elektrik motoru ile çalıştırıyor.
Yamaha bundan çok daha önce 80’li yıllarda XJ650 ile kısa süreli de olsa Turbo bir motor bloğunu satışa sunmuştu.
Turbo Ne Gibi Faydalar Sağlayabilir?
Turbonun en belirgin faydası ortaya çıkardığı güç. Normal şartlar altında mor 6-8 psi basınçla çalışırken turbo ile bu basınç 14 psi’lara kadar çıkabiliyor. Bu da %50’den fazla bir artış demek. Gerçek dünyada bu hesap verimsizlikler yüzünden tam olarak tutmasa da %30 ila 40 arası bir güç artışı olağan sınırlarda. 155 beygir üreten MT-10 bu oranda güçlenirse 200 beygir bandına rahatlıkla ulaşabilir, bu da Kawasaki Z H2‘ye kafa tutabileceği anlamına geliyor.
En çok üstünde durduğumuz konu güç olsa da turbo Yamaha’nın maliyetlerini ciddi anlamda düşürebilir. Yeni gelen standartlar ile beraber Yamaha yeni R1 motorunun Katalitik konvertörlerinde oldukça zaman harcadı, turbo ile beraber gelecekte yapılacak Ar-Ge çalışmaları biraz daha ötelenebilir.
Yamaha aynı zamanda bu teknolojiyi diğer spor modellerinde de kullanabilir. Yamaha’nın üç sene önce başvurduğu patent paralel çift silindir bir motor içindi. MT-09’un 847cc’lik motor bloğundan bir silindir eksilterek, 560cc paralel çift silindirli turbo bir motor ile aynı gücü sağlamak mümkün olabilir.
Yamaha henüz konu ile alakalı bir açıklama yapmadı, devam eden Covid-19 salgını ile Euro 5 programında bir değişiklik meydana gelmez ise yıl sonuna doğru Yamaha’dan yeni bir model görmemiz mümkün.
Yorumlar
Loading…