Yazar: Alişan Fidan
Honda arka frenin aniden sıkılmasıyla beraber muhtemelen yangın çıkartabilecek bir arızadan dolayı Haziran 2000 ile Eylül 2015 arasında üretilmiş GL1800 Goldwing ve GL1800 F6B Bagger modellerinin 2,222 adetini geri çağıracak.
Sistemde bulunan bir valfin tıkanması sonucu oluşabilecek arka
frenin kitlenme ihtimali bulunuyor. Bu problem frenin kitlenmesinden doğan sürtünmeden
dolayı artan sıcaklıkla beraber yangın çıkartabilir ve aynı zamanda sürücünün
kaza yaparak yaralanmasına da sebep olabilir.
Verilen bilgiye göre geri çağırılan motosikletlerin ana fren
müşürü ve arka fren müşürü güncellenmiş bir model ile değiştirilecek.
Honda sözcüsünün sözleri ise şöyle: “Tüm GL1800 ve GL1800B kullanıcıları
resmi olarak geri çağırma mesajını bugünden itibaren alacaklar. Geri çağırmaya
tabi olan 2000 ve 2015 yılları arasında ürettiğimiz modellerdir. Bu araştırma güvenlik
düşünülerek sürdürüldü. Elimizde sadece birkaç motosikletin arka freninin
kitlendiği ile ilgili veri mevcut ve bunun başka kullanıcıların başına
gelmesini engellemek için tüm parçaları değiştirme kararı aldık.”
Bagger’ın İngiltere’de satışının durdurulduğunu da ekstra bir
bilgi olarak belirtmek isteriz.
Son iki aydır Bmw ve Aprilia’dan sonra potansiyel bir fren
arızasından dolayı bazı modellerini geri çağıran üreticiler furyasına Honda da
katıldı.
Bmw Eylül 2011 ve geçen yılın Haziran ayına kadar üretilmiş 281
adet C600 Sport ve C650 GT maxi scooterlarını geri çağırırken Aprilia ise geçen
Kasım ayına kadar üretilmiş 19 RSV4 RF ve RSV4 RR modelini geri çağırdı. İki
üreticinin de geri çağırma sebepları potansiyel bir problemden dolayı durma
süresinin uzayabileceği ihtimali.
BMW yaptığı açıklamada “Fren performansı bu problemden
etkilenebilir. Ön fren hortumu sürtünme koruyucusunun
pozisyonundan dolayı olması gerektiği esnekliğe sahip değil. Bu zaman içinde
sürtünmelere sebep olabilir ve bunun yüzünden fren hortumu aşınarak sızdırma
yapabilir. Eğer fren hortumu basınç altında sızdırma yaparsa bu fren
mesafesinin çok uzamasına sebep olur ve kaza riskini büyük oranda artırır.”
dedi.
Bu problemden etkilenen scooterların ön fren hortumları
değiştirildi.
Aprilia’da yapılan geri çağırmada ise hidrolik şemasının hatalı
olabileceği ve bazı durumlarda daha uzun durma mesafesine yol açabileceği söyleniyor.
Potansiyel arıza taşıyan ana fren müşürünün değiştirileceği bilgisi
kullanıcılara gönderilmiş durumda.
2015 yılının Kasım ayından beri geri çağırılan motorlar ise yan
ayaklığın kırılabilmesinden dolayı Ducati Multistrada 1200 ve 1200s ve motorun
stop etmesi riskinden dolayı Kawasaki J300 oldu.Yamaha ise YZF R1 ve R1M modellerini bu sefer potansiyel bir
şanzıman arızasından dolayı geri çağırdı. Japon üretici yaptığı açıklamada “Bazı
zor şartlarda şu an kullandığımız şanzıman elemanları kırılabilir veya formu
bozulabilir. Bu da sürücüye kaza yaptırabilir.” dedi.
624 adet motosikletin şanzımanları çoktan düzeltilmiş. Aralık
ayında R1 ve R1M yangın riskinden dolayı geri çağırılmıştı. Bunu 23 adet R1M’in
potansiyel bir arka süspansiyon arızasından dolayı geri çağırılması izlemişti.
Bu gelen haberle beraber R1 ve R1M için çıkmış geri çağırma haberi üçe çıkmış
oldu.