Aşırı beslemeli motorlar uzun süredir arabalarda hem emisyon hem de performans ihtiyaçlarını eşzamanlı olarak tatmin edebilmek adına kullanılıyor. Artık sıkılaşan emisyon standartları motosiklet üreticilerini de ya hacim artışına ya da aşırı beslemeye başvurmaya zorladı. Son bir sene içerisinde hem Yamaha hem Suzuki hem de Kawasaki’nin yeni modellerinde kullanmak üzere aşırı beslemeli motorlar üzerinde çalıştığı duyumlarını alıyorduk. Şimdiyse Honda mühendislerinin süperşarjlı bir Africa Twin için patentler aldığı ortaya çıktı.
Africa Twin Rakiplerine Göre Farklı Bir Sistem Kullanacak
Japon Patent Ofisi’nden ortaya çıkan 3 farklı patent de Africa Twin’in 1084 cc’lik paralel çift silindirli motoru üzerine kurulu. Bunlardan en önemlisi süperşarj sistemi ile ilgili olan. Aslında motorun temellerinde çok büyük bir değişiklik gözükmüyor: Üstten tek eksantrik ve 4 supaplı sistemde bir fark yok. Ancak süperşarj çok daha farklı bir motor ortaya çıkarıyor.
Kullanılan sistem şu anda piyasadaki tek süperşarjlı motor olan Kawasaki’nin H2 ve H2R’ninkinden aslında oldukça farklı. Kawasaki’de kullanılan ‘centrifugal’ süperşarj turbolara çok daha fazla benziyor. Egzoz gazı yerine kam miline bağlı olan bir kayışın döndürdüğü kompresör aynı turbo motorlarda olduğu gibi yüksek devirlerde daha verimli çalışıyor ve daha çok güç üretiyor. Dolayısıyla bu tip süperşarjın H2’de kullanılması oldukça mantıklıydı.
Güncel Honda modelleri Honda Türkiye’nin sayfasını ziyaret edebilirsiniz
Ancak Africa Twin gibi bir ADV motorda düşük devirdeki güç oldukça önemli olduğu için Honda mühendisleri ‘positive displacement’ denen bir süperşarj kullanmayı tercih etmiş. Daha çok drag arabaları gibi her devirde güç üretmeyi hedefleyen araçlarda görülen bu tip süperşarjda bir kompresör bulunmuyor. Onun yerine kam miline bağlı kayış her hızda aynı hacimde havayı sıkıştıran bir ‘twin screw’ dişli seti sayesinde her devirde eşit basınç oluşturuyor. Bu da alt devirlerde çok daha güçlü bir motor anlamına geliyor.
Honda Motor Bloğunda Da Değişikliklere Gidiyor
Motordaki diğer büyük değişim ise enjektörlerde olmuş. Mevcut Africa Twin’de emme manifoldunun içine püskürtme yapan bir enjektör sistemi kullanılıyor ama patentteki motora bunların yanına bir de direkt enjeksiyon eklenmiş. Bu yeni enjektörler direkt olarak yanma odasının içine püskürtme yaptığı için yakıtın yanması çok daha kesin bir şekilde ayarlanabiliyor. Bu hem daha fazla güç üretmeye hem de daha verimli bir yanma sayesinde daha düşük emisyon salınımını sağlamaya yarıyor
Aslında Honda’nın benzer teknolojiler üzerinde çalıştığı yakın geçmişte de biliniyordu. 2017 yılında V2 motorlarda kullanmak için bir süperşarjın patentini alan Japon firma aynı zamanda bir seneye yakın bir süredir direkt enjeksiyonlu motorlar üzerinde çalışıyor. Şimdi alınan 3 farklı patentin detayları ise Honda’nın bu projeye oldukça vakit ve AR-GE gücü ayırdığını gösteriyor. Her ne kadar bu ipuçları süperşarjlı motorun kesin olarak seri üretim bir motorda kullanılacağı anlamına gelmese de yüksek güçlü ADV motorlarına artan ilgi Honda’nın bu motoru kullanma ihtimalini oldukça arttırıyor.