Pandemi süresince çok fazla haberini gördüğümüz Honda yine bir yenilikle karşımızda. En son sızan bilgilerle elektrikli bir CB125R için patent alan Japon devi görünüşe bakılırsa bir süredir yeni bir şanzıman hazırlığında, patent başvurusuna göre yeni CB1100’de yeni bir yarı otomatik şanzıman görebiliriz.
Honda Uzun Süredir Otomatik Şanzıman Üretiyor
Honda aslında ilk otomatik şanzıman girişimini 1976 yılında CB750A’da kullanılan Hondamatic ile yaptı. Otomatik arabalardan esinlenerek tasarlanan şanzıman, küçük bir tork konvertörü kullanılarak iki vitesli tasarlanmıştı. Yapısı nedeniyle çok fazla güç kaybına neden olarak verimsiz çalışan Hondamatic rafa kaldırıldı.
Yaklaşık 10 sene önce tanıtılan DCT sistemini ise hepimiz biliyoruz. Birçok modelinde bu sistemi kullanan Honda bu sayede otomatik veya yarı otomatik vites geçişlerine olanak sağlıyor. Tek ve çift sayılı vitesler için ayrı iki ayrı debriyaj kullanan DCT bu yöntemle, geçilecek vitesi önceden hazırlayarak vites geçişini daha pürüzsüz hale getiriyor. Bazı kullanıcılar bilgisayarın yanlış vites seçimlerinden yakınsa da DCT global bir başarı yakalayarak yaygın olarak kullanılıyor.
Honda bu iki sistemi de arabalardan esinlenerek motosiklete uyarlamıştı. Yeni sistem ise Motosikletin çalışma prensibine daha uygun olarak tasarlanmış gibi duruyor.
Yeni Şanzıman Düşük Hızlarda Rahatlık Sağlıyor
Patentlerde görülen sistem üretilen ilk iki sistemden daha basit. Yeni sistem geleneksel vites şaftını bilgisayar ile destekleyerek manuel bir şanzımanı taklit ediyor. Sürücü vites değiştirmek istediğinde debriyaj otomatik olarak evreye giriyor. Honda bunu bir aktüatör yardımı ile başarmış. Aktüatör hidrolik basınç ile debriyajın kenetli kalmasını sağlıyor. Debriyajın kenetlenmesini sağlayan bu sisteme bir adet valf yerleştirilerek güç kesildiği anlarda motosikletin debriyajın ayrılması sağlanmış. Bu şanzımanın trafikte daha etkili çalışmasının yanında herhangi bir kaza anında motorun viteste kalmasını engelleyerek güvenliği de arttırıyor. Bu şekilde basit bir sistem kullanılması üretim maliyetlerini de azaltacak.
Yeni şanzıman düğme yerine pedal kullanması ile biraz Quickshifter’ı andırıyor. Fakat Quickshifter yüksek hızlarda gelen komuta göre motoru kısa bir süre için keserken yeni sistemin debriyajı kullanması dur kalk trafikte çalışabilmesi anlamına geliyor. Bu özellik özellikle İstanbul gibi kalabalık şehirlerde çok işe yarayabilir.
Güncel Honda Modelleri için Honda Türkiye’nin sayfasını ziyaret edebilirsiniz