Yazar: Alişan Fidan
Husqvarna’nın dört ve iki zamanlı arazi motosikletleri 2017 için yenilenerek daha hafif ve daha güçlü hale geldiler.Ayrıca plaka takılabilen modelleri de Euro 4’den nasibini almış.Türkiye distribütörü Spormoto’nun düzenlediği organizasyonda motorları test etme fırsatı bulduk, sizler için kaleme aldık.
2017 yılında yürürlüğe girecek Euro 4 emisyonları ile beraber enduro klasmanının ne hal alacağını merak etmekteydim. Bir çok motosiklet firması daha da ağırlaşırken Husqvarna, daha da hafiflemiş aynı zamanda motosikletin genel boyutları daha kompakt hale gelirken bu saye de de rijidite artırılmış. Peki bu artan rijidite ne anlama geliyor? Şasinin esneme etkisi azaltıldığı için altında ne yapacağını size daha net olarak söyleyen bir motosiklet oluyor ve bu arazide hızlı şekilde yön değiştirirken sizi motosikletin üstünde daha rahat hissettiriyor. Ayrıca tam gaz giderken de kontrolün elinizde kalmasını sağlıyor.
Arka salıncak ve koltuğu destekleyen şasi kısmı tamamen kompozit malzemeden yapılmış. KTM’de görmeye alışık olduğumuz Xplor 48 maşa kullanılmış. Bu arada şasi geçen yıla göre aşağı yukarı 2,5 kg daha hafiflemiş ve tüm modellerde buna ek olarak ağırlık dengesi aşağı ve motorun orta kısmına toplanmış.
Motorların hepsi daha geniş tork bandı ve yüksek güç amacıyla ayarlanmışlar. Bu da daha yumuşak gaz tepkisine sahip bir motosiklet demek olmuş. KTM ile Husqvarna’nın farkı tam olarak burada ortaya çıkıyor. Husqvarna, KTM’e göre daha yumuşak sürüşe sahip ve daha çok günlük hobi kullanıcısının kullanımına uygun motosikletler yapmakta. Peki bu yumuşak kullanım için neler var? Sol elinizin hemen altında bulunan, yakıt haritası ve çekiş kontrol sistemi seçeneğini değiştirebileceğiniz bir tuş var. Bu çekiş kontrol sistemi, arka tekerin dönüş hızıyla ön tekerin dönüş hızını karşılaştırarak bir patinaj durumunu algılıyor ve arka tekere giden gücü düşürerek kontrolün sizde kalmasını sağlıyor. Seçilebilir durumda olan iki harita durumunun da kendine has çekiş kontrol sistemi seviyesi var.
Tüm 4 zamanlı motorların egzoz sistemleri FIM’in en son gürültü standartlarına uydurulmuş. Ağırlık dengesini daha fazla ortaya almak için bu fırsatta gözden kaçmamış. Daha ortaya alınmış ve daha kısa egzoz susturucusu ve ultra hafif aluminyumdan üretilen header sistemi artık motora 50mm daha yakın.
Yine günlük enduro kullanıcısı düşünülerek üretilmiş uzun oranlı 6 vitesli bir şanzıman kullanılmış. Ayrıca dört zamanlı modellerin ateşleme sistemine konulan bir modül sayesinde sistem sizin kaçıncı viteste olduğunuzu algılayarak tam olarak o vitese uygun yakıt haritasını devreye sokarak maksimum performansı aldığınızdan emin oluyor.
Test Sürüşü
Tüm bu bilgileri aldıktan sonra motorların başına gidiyorum. Lansman öncesi ters bir yerden geldiğim için Jersey ve arazi tipi motosiklet ekipmanlarımı alamamıştım. Sağolsun Süleyman Aydın bana kendi ekipmanlarını ödünç veriyor ve günümü kurtarıyor. İlk olarak patika yollarda bir sürüş gerçekleştireceğimiz söylendi. Yemeği bir anda mideye oturtmak istemediğim için önce gözüme yavru bir ceylanı kestiriyorum. 4 zamanlı FE 250, az olan enduro tecrübemde yapacağım hataları affedebilecek bir motosiklet gibi gözüküyor. Vergi diliminin altında kalması dolayısıyla fiyatı da avantajlı.
FE250
Marşa basıyorum ve motosiklet ısınırken ben de kaskımı ve eldivenlerimi giyip son kontrolleri yapıyorum. İlk olarak çekiş kontrol sistemini 2. seçeneğe alıyorum. Bu seçenekte çekiş kontrol biraz daha fazla devreye giriyor ve kaymalara fazla izin vermiyor. Grup sürüşünde büyük cc ağabeylerinden hiçte geri kalmayan FE 250 ile gayet rahat bir şekilde ormanın içinden ilerliyordum. Sürüşün ilk 15 dakikasının ardından kendisi ile gayet bütünleşmiştik diyebilirim. Biraz alıştığımı fark ettikten sonra eğlencenin dozunu biraz daha yükseltmek için çekiş kontrol sistemini birinci seçeneğe alıyorum. Özellikle dar dönüşlerde motosikletin hafifliği benim kullanımımı büyük oranda etkiledi. Çekiş kontrolün de daha az devreye girmesi ile yüzünüzde gülücükler açtırtan dakikaları yaşamak çok normal. Hatta bir ara iyice moda girip “Ya aslında ortalama bir yol motosikleti parasına alınabiliyor yani ufak ufak buraya mı yönelsem?” diye düşünceler aklıma gelmedi değil hani. Yani motosiklet size olduğunuzdan daha iyiymişsiniz hissini çok güzel bir şekilde veriyor. Bu da tam olarak Husqvarna’nın amaçladığı kullanıcı dostu kolay sürüş hissi sayesinde oluyor. Nasıl bittiğini anlamadığım 40 dakikalık orman sürüşünün ardından parkura geçiyoruz ve eğlenceye kaldığı yerden devam ediyorum. Özellikle su geçişlerinde çekiş kontrol sisteminin devreye girdiğini net bir şekilde hissedebiliyorum ve bu geçişlerden neredeyse tam gaz geçmekten biraz da bu kontrolün yardımıyla hiç çekinmiyorum. Yani günlük kullanıcı burada yine mutlu oluyor.
FE350 FE
350’ye geçtiğimde FE 250’ye göre daha torklu yapısı hemen fark ediliyor. Bu sayede düşük hızda engellerin üstünden geçerken debriyajla daha az oynuyorum ve alt devirde çok net gelen torkla beraber gazı açtığınızda tekere gelmeniz FE 250’ye kıyasla çok daha rahat. Ara hızlanmalarını da gayet başarılı bulduğumu söylemeliyim. Yaklaşık 30-35 dakikalık parkur eğlencesinin ardından poz vermek için kısa yol olsun diye parkurun dışından hemencecik döneyim diyorum fakat parkuru belirleyen plastik çitler zincire dolanıyor. Bunları zincirden ayırdıktan sonra iyice yorulduğumu ve acıktığımı hissettiğim için zorlamayıp günü sonlandırıyorum.
Sonuç
Husqvarna, özellikle günlük hobi kullanıcısını hedef alarak yaptığı iyileştirmeler ile gerçekten yol kat etmiş gözüküyor. Gerek iki kademeli çekiş kontrol sistemi, gerek hafifliği ile kolay kullanıldığından amatör bir endurocuya anksiyete krizi değil zevkli anlar yaşatacağından eminiz. KTM’in motosikletlerinin “Ready to Race” felsefesi sebebiyle sert olduğunu düşünüyorsanız Husqvarna sizin için biçilmiş kaftan diyebiliriz. Motosiklet keyfinizin hep on olması dileği ile…
Teknik Özellikler
Husqvarna FE250/350
Motor: Tek silindir, 4 zamanlı,
ÇapxStrok: 78 x 52.3 mm/88 x 57.5 mm
Çalıştırma: Elektrikli marş
Aktarma: 6 vites
Ateşleme: Keihin EMS
Kavrama: Islak debriyaj, DDS çoklu disk kavrama, Magura hidrolik aktarma
Şasi: 25CrMo4 çelik tüp şasi
Ön süspansiyon: WP-USD Xplor 48 ön yükleme ayarlı
Arka süspansiyon: WP süspansiyon
Ön yay çalışma aralığı: 300 mm
Arka yay çalışma aralığı: 330 mm
Ön fren: Brembo çift piston yüzer kaliperli disk fren
Arka fren: Brembo tek piston yüzer kaliperli disk fren
Ön/arka fren disk çapı: 260/220 mm
Yerden yükseklik: 370 mm
Sele yüksekliği: 970 mm
Yakıt tankı: 8.5 l
Yakıtsız ağırlık: 105.8 kg/106.8 kg
Distribütör: Spormoto
www.spormoto.com
Fiyat: 11.999 Euro / 13.999 Euro