Yazar: Sinan Özgen
Herşey 1945 yılında, küçük bir bisiklet atölyesinde başlamış. Ailenin babası Battista Polini, savaşın dağıttığı teknolojik ulaşım üretimine, insanlara bisiklet sağlayarak adım atmış. Geçen zaman içinde 3 oğlunun hem skuterlere, hem de yarışlara merak salması ile performans işine yönelmişler. Polini’nin ana amacı; skuter ağırlıklı bir yelpazeye güvenli bir şekilde maksimum performans kazandırmak olmuş.
1945’de günümüze kadar standart skuterler üzerine yaptıkları milyon çeşit modifikasyon ve performans parçaları ile tanınmaktalar. Bu parçalar arasında varyatörelerden debriyaj balatalarına, fren pabuçlarından skuter motorlarına, aktarma kayışlarından egzozlara kadar ne arasanız bulmanız mümkün.
1990’larda kendi yaptıkları bir tasarım ile yarış dünyasında daha da ilerlemişler. Tamamıyla İtalyan üretimi olan kendi tasarımları “Minibike” (küçük motosikletler) araçları tasarlayıp piyasaya sürmüşler. Normal bir süperspor motosikletin minyatür versiyonları olan bu araçlar dünyaca meşhur yarışçı Valetino Rossi dahi pek çok gencin ve çocuğun bu işin nasıl yapıldığını öğrenmesini sağlamış. 1997’de Minicross’lar yani minik arazi yarışçıları ile de arazi yarışçılarının ilk adımlarına yardımcı olmuşlar.
2009’da Thor adını verdikleri motorları üretmeye başlamışlar. Bu motorlar arkadan pervaneli, 2 zamanlı, bir paraşütün ya da delta kanatın arkasına takılan motorları oluşturuyor. 80cc’den 250cc’ye kadar boyutları var.
2016’daki yeni girişimleri ise elektrikli bisikletler için tasarladıkları elektrik motoru olmuş. Bisikletler için özel üretilen bu motor, pek yayında piyasada yaygınlaşacağa benziyor. Akü ve bisiklete montaj detayları da yine Polini’ye ait. Alzano Lombardo bölgesinde, Bergamo’nun hemen yanıbaşında bulunan “Hız Fabrikası” (Speed Factory) isimli binalarını sizler için, Türkiye Distribütörü “Volkan Işık Şirketler Grubu” Ekibi ile gezdik.
Soldan sağa bugün Polini ailesi:
PieroSaimonFrancoDenisCarloTalinLuri
Fabrika Ana Giriş:
Milano’nun hemen yanındaki tarihi Bergamo’ya komşu bir alanda yeralıyor fabrika. 20.000 metrekare alan üzerinde; 8800 metrekaresi depo ve üretim, 3.000 metrekaresi de ofis olan yeni bir bina bu. Aile tarafından İtalyan mimar Di Pasquale’ye yaptırılmış. Ön bölümde ofis ve yarış teknik geliştirme departmanı, arka bölümde ise üretim ve depolar bulunuyor.
Resepsiyondan bir üst kata ofis holüne, oradan da yarış departmanına geçiyoruz. Burada tasarım, deneme ve testler yapılıyor. Sadece motor kısımlarının test edilebildiği bir oda, egzoz deneme odası ve dinamometrenin olduğu bir üçüncü oda bu bölümde yer alıyor.
Buradan üst kattaki depo alanına geçiliyor. Depo alanının büyük bir kısmı dışarıdan gelen yedek parçaları stoklamak için kullanılıyor. Örneğin PWK karbüratörler Çin’den alınıyor, burada rastlantısal biçimde değil, tek tek kontrol edilip, motoruna göre ana jetleri değiştirilip kutulanıyor. Yani depo bölümü de aslında bir üretim bölümü gibi çalışıyor.
İçeri girip 1. kata çıkıldığında ofisin yanından yarış departmanına giriliyor. Burası Polini’nin araştırma ve geliştirme yaptığı ana tasarım mekanı.
Depo bölümü çatıdan doğal ışık alıyor ve son derece aydınlık. Deponun hemen yanında ise Thor adını verdikleri uçan paramotorların makinelerini birleştirip stokladıkları nokta var. Onun yanı ise Mini Bike ve Mini Cross’ların üretim bandı. Burada motorları üretmek için gerekli her türlü malzeme üretim bandının etrafına stoklanmış. Çıkan motorları ise hemen önlerindeki kapalı bir kutu içindeki test odasında teste sokuyorlar. ?
?Yarış departmanından sonra ana depoya çıkılıyor. Burada dışarıdan gelen yedek parçalar tek tek kontrol edilerek Polini standardında tekrar işleme tabi tutuluyor.
?Valentino Rossi’nin de yarıştığı Polini Mini Bike’lar üst katta kendilerine ayrılan üretim bandında üretiliyorlar. Bu katta aynı zamanda planör motorları da üretiliyor.
Buradan aşağı iniyoruz. Bu bölümün küçük bir bölümünde kalıplama ve üretim köşesi var. Yarış departmanında ürettikleri prototip ürünlerin kalıplarını da yine kendileri bu bölümde yapıyorlar. Kalıplama bittikten sonra üretiliyor, test aşamasından sonra da seri üretime geçiliyor. Fırınlama, döküm ve şekillendirme gibi işlemlerin hepsi bu alanda yapılıyor. Alt katın geri kalan bölümü ise stok alanı olarak kullanılıyor. Yükleme ve gönderimler buradan yapılıyor.
Ortalama 70 kişinin çalıştığı Polini’nin fabrikası çok etkileyici. Vespa PX ve Piaggio Beverly test motorlarımızda kullandığımız parçaların nereden çıktığını gördük. Yarış tutkularını sevdik. 64 ülkede, 3.200’den fazla satış noktasında satılan Polini ürünlerinin Türkiye distribütörü Volkan Işık’a da “yetkili satıcı plaketi” verildi.
?Alt kata inildiğinde kalıplama ve fırınlama odasını bir köşede buluyoruz. Üst katta yarış atölyesinde üretilen prototipler burada seri üretime geçiyor.
?Polini’nin çok önem verdiği son nesil elektrikli bisiklet motoru firmanın gelecek planlarında önemli yer tutuyor.