Teknoloji ilerledikçe araçların daha da hızlanıyor, ekipmanların önemi de bununla orantılı olarak artıyor.Kask koruma sistemleri de zamanla farklı özellikler kazanıyor. Artık hiçbir kask bir kabuğa yerleştirilmiş bir miktar köpük ve süngerden ibaret değil.
Özellikle son yıllarda geliştirilen yeni kasklar gelişen teknolojinin biz kullanıcılara nasıl sunulduğuna dair güzel bir örnek teşkil ediyor. Şimdi bu kask koruma yeni teknolojilere yakından bakalım.
MIPS Kask Koruma Sistemi
Bir düşme veya çarpa anında başımız dursa bile beyin kafatası içinde hareket etmeye devam eder. Bu nedenle kafatasımızın içinde beynimizi saran ve gelen darbelerde beynin hareketini azaltan bir sıvı bulunur.
MIPS’nin amacı da aslında bu sıvıyı taklit etmek. Kaskın dış kabuğu ve başımız arasında kalan bölgenin sabit olmaması, kaza anında kaskın ani hareketlerini daha yumuşak ve pürüzsüz şekilde iletilmesine olanak sağlıyor.
Bu nedenle alınan hasar oldukça azalıyor. Bu sistem aslında 1990lı yılların sonundan beri birçok alanda kullanılsa da yüksek maliyetler nedeni ile motosiklet piyasasına tam anlamıyla girememişti. Bell 2016 yılından beri bu teknolojiyi kullanıyor.
Şu anda Bell Qualifier ve Qualifier MIPS arasında 100 dolarlık bir fark bulunuyor.
Fluid Inside Koruma Sistemi
Aynı MIPS gibi Fluid Inside da Beynin içindeki sıvıdan yola çıkarak kendi sistemini üretmiş. MIPS’den farklı Fluid Inside’ın yaklaşımı tam anlamıyla (isimden de anlaşılacağı üzere) sıvı kullanmak olmuş. Kask içerisindeki potlarda bulunan bu sıvı kaza anında aynı MIPS gibi kask içindeki hareketi sınırlandırıyor. MIPS de bu fikri beğenmiş olmalı ki 2019 yılında Fluid Inside’ı 3.3 Milyon dolara satın aldılar.
Koroyd Plastik Tüpler
Koroyd’un çözümü ise ilk ikiden biraz daha farklı. Kaskın içine hareketli bir sistem koymak yerine, geleneksel köpük ve süngeri küçük plastik tüpler ile değiştirmişler.
Altıgen olup arıların peteklerini örnek alan bu tasarım hem daha havadar bir yalıtım sağlarken aynı zamanda kaskın daha hafif olmasını sağlıyor. Bunların yanında terden veya uzun zaman içinde özelliğini kaybeden herhangi bir yapışkan madde kullanılmadığından dolayı kaskların daha uzun ömürlü olması bekleniyor.
Darbe anında kırılmak yerine büzülen bu yapı darbe anında içeride hava kalmasını sağlıyor. Kalan hava ile beraber darbe kuvvetinin içeriye daha çok daha az ve istikrarlı bir şekilde iletilmesi sağlanıyor.
Tüplerin yapısı gereği, düşük hızda gelen darbelerde kırılmak yerine geri esneyebiliyorlar. Bu da yaşanan bir düşük hız kazası sonrasında kaskı değiştirme gereğini ortada kaldırabilir. Ülkemizde bu sistemi kullanan Klim Motomax’da Krios 5600 liradan satılıyor.
Aşağıda Klim Koroyd teknolojisini anlatan bir video.
Yorumlar
Loading…