Yazar: Ahmet Köseoğlu
Kasklarımızı kaza sonrasında neden tekrar kullanmamalıyız…
Kaza yapılan kasklar tekrar kullanılabilir mi? Aslına bakarsanız sizi bunu yapmaktan zorla vazgeçirecek birşey yok. Bu tamamen kendinizi ne kadar sevdiğinizle ilgili bir durum! Türkiye Pist Şampiyonası’nda meydana gelen kazalar sonrasında aynı kasklarla bir sonraki antrenmanlara, sıralama turlarına hatta yarışa çıkıldığını gördük. Kaza yapılan kaskın kullanılmaya devam etmesi ciddi bir güvenlik riskidir! Her daim mümkün olan en kaliteli ve en yeni kask kullanılmalı gerek yarışlarda gerek yollarda…
“Kasklarımızı kaza sonrasında neden emekli etmeliyiz?”
En önemli korunma ekipmanı olan kasklar olası kazalarda motosiklet kullanıcısının başını asfalta, toprağa, taşa, motosikletin kendisine vb. birçok maddeye direkt temas etmesini engeller. Kask dış kabuğu ile darbeyi mümkün olduğunca dağıtıp etkisizleştirirken; esas işi kaskın içerisinde yer alan köpük benzeri polistiren doku yapar. Bu beyaz köpük benzeri doku ezilmek suretiyle darbe şiddetinin soğurulmasını sağlar böylece darbe sönümlenir ve kafaya yani beyne mümkün olan en düşük sarsıntı iletilmiş olur.
Kaskın şeffaf vizörü-camı ise kaskın içerisine yabancı maddelerin girmesini ve seyir halinde öndeki araçlardan kalkan taşların sürücünün yüzüne-gözüne gelmesini önleyerek ciddi yaralanmaların önüne geçer. Bu taşların motosiklet farlarını ve bazen karenajları delecek kadar tehlikeli olduklarını da hatırlatalım (hatta otomobil camlarını kırabilirler).
En başa dönecek olursak; kaza esnasında ilk darbeyi soğuran kask, kazazede sürüklenmeye başladığında dış kabuğu ile asfalta temas ederek zımparalanır ve incelir. Kaza yapan sürücü takla atıyorsa bu esnada yeni darbelerden de korumaya devam eder. Sürtünme nedeniyle incelen kaskın dış kabuğunun darbeyi dağıtma işlevi zayıflarken, darbe alan tarafın içerisinde bulunan polistiren doku da ezildiğinden darbe şiddeti emiciliğini kaybeder. Ayrıca sert temaslarda kaskın dış kabuğu darbe sonucu ortaya çıkan enerjiyi, oluşan kılcal ya da derin çatlaklar ile bertaraf eder. Kaza nedeniyle iç dokusunda meydana gelen ezilme, dış kabuğunda oluşan kılcal çatlaklar ve sürtünmeler nedeniyle görünen dış yapısı ve görünmeyen iç yapısı bozulan kaskların koruyuculukları ciddi oranlarda azaldığı için bu kasklar emekliye ayırılarak yenisi ile değiştirilmeli tekrar kullanılmamalıdır. gözle bakıldığında birşey yokmuş gibi görünebilir, hatta bir de iyi bir boyacının elinden geçerse yepyeni olabilir fakat ya kaza sırasında?
Kendi can güvenliğiniz için kazalı motosiklet satın alırken gösterdiğiniz özeni kazalı kask kullanmamk için de göstermelisiniz! Kazasız, motosiklet keyfi dolu günler dileklerimizle.
Shoei GT Air iç ped ve korumaları…