Yazar: Erkin Yeşil
Motosiklete sadece güneşli havalarda binilir, kışın motorumu kapalı garaja çekerim, hele uzun yola çıkmak deliliktir diyenlerden misiniz? O zaman bu yazı sizin için…
Doğru ekipman ve tecrübeye sahipseniz yağışlı havalarda da motosiklete binilir, hatta kışın da uzun yola çıkılabilir bence. Tabi ki risk mevcut, en azından gerekli tedbirleri almak gerekiyor.
Bu kış oldukça sert geçmesine rağmen ocak sonunda Gürcistan’a doğru sürmeye karar verdim.Kamp yaparak ilerleyeceğim bu yolculuğun hazırlık süresini, yanıma aldığım ekipmanları derledim.Umarım kazasız belasız, güzel fotoğraflarla döner ve mart sayısında yazıma kaldığım yerden devam ederim.
Ekipman Seçiminde Dikkat Ettiklerim
1 Test edilmemiş yeni alınmış ekipmanla yola çıkmamanız gerekir.Gerekirse yola 1-2 gün geç çıkın ama tüm ekipmanları kısa bir sürüş yaparak deneyin.
2 Yağışlı havalarda iyi bir kask çok önemlidir. Kaskınız buğu yapmamalı, su geçirmemeli ve uzun süre kullanımda kafanızı sıkıp dikkatinizi dağıtmamalıdır. Kaskınızın buğu problemi çıkarmaması için pinlock takın ya da antifog sprey türevlerini vizörünüze uygulayın. Görüş her şeydir.
3 Motorunuzda elcik ısıtma ve rüzgarlık olsa bile su geçirmez kışlık bir eldiveniniz olmalı.Hatta bir iç eldiven de bulundurun. Eldivene geçirilen yağmur sileceği de iş görecektir.Yedek motosiklet eldiveni bulundurun.Daha çok kurye motosikletlerin de gördüğümüz elcik rüzgarlıkları soğuğa karşı çok işinize yarayacaktır.Çirkin görüntüye bakmayın.Mutlaka takın.
4 Soğuk havalarda en alt katman olarak kaliteli bir alt-üst termal içlik kullanmalısınız. Hatta yolculuğun süresine göre yanınıza bir çift yedek alın.
5 İçlik üzerine ya polar ya da ısıtmalı yelek giyin. Ben Oxford marka ısıtmalı yelek aldım ve keşke daha önce de kullansaymışım dedim. Hem motorda hem de gece uyku tulumuna girdiğim ilk anda çok faydasını gördüm.
6 Motosiklet ceketi ve pantolonun eğer yağmura dayanıklı değilse, alt üst yağmurluk taşı ve bunu motorda kolay ulaşabileceğin yere bağla. Malzemelerin kuru kalması çok önemlidir.
7 Aynı şekilde motosiklet botun da yağmura karşı dayanıksızsa, bot kılıfı kullan. Hatta su geçirmez çoraplar bile mevcut
8 Kışın hiç beklemediğiniz bir anda yollar kapanabilir. Bu yüzden yanınızda su ve yiyecek bulundurun.
9 Cep sobası olarak adlandırılan kimyasal ısıtıcılar hem çok ucuz hem çok pratiktir. Yola çıkmadan mutlaka edinin.
Kışın Motosiklet Kullanımı
1) Motorunuzun bakımlarını, özellikle akü ve lastik ömrünü iyi düşünerek yola çıkın.Soğutma sıvısını kontrol ettirin (seviye ve değer)
2) Kışın lastikler daha geç ısınır ve soğuk havalarda yol tutuşu azalır.Lastik hava basınçlarını mutlaka her gün yola çıkarken kontrol edin.
3) Özellikle kış sürüş koşullarında fren mesafesinin soğuk ve ıslak zemin nedeniyle artacağını göz önünde bulundurun.Takip mesafesini arttırın.
4) Hava durumunu günlük hatta saatlik takip edip rotamızı ona göre belirleyin.Yoğun sis, kar ve buzlanma sürüş güvenliğinizi tehdit eder. Yola çıkmadan önce planlama yapın.Mecbur değilseniz devam etmeyin.
5) Kış koşullarında yamaçlarda birikmiş kar yada aşırı yağıştan doymuş toprak çığ yada heyelan riski barındırır. Bu tarz bölgelerden geçerken şartları iyi değerlendirin.Mümkünse kuru şartları bekleyin yada bu bölgelerden geçmeyin.
6) Sabah erken ve akşam geç saatlerde gizli buzlanma riskini göze almayın.Sadece sabah 10 ile akşamüstü 5 saatleri arası sürün. Bu saatler bölge şartlarına göre değişir. Koşulları analiz ederek karar verin.
7) Soğuk hava koşullarında ne kadar donanımlı olursanız olun mola sayınızı arttırın.Vücut ısınız düşerse, hipotermitehlikesi oluşmasa bile dikkat dağınıklığı reflekslerde yavaşlama ve karar verme sorunları yaratacaktır.Molalarda bol sıcak sıvı tüketmeyi ihmal etmeyin.Kış koşullarında vücudun sıvı ihtiyacı artar!