Yazar: Motoron
Otobandan toprak yollara: GS’nin yeni lastikleri
Yeni GS modeli için BMW, lastik kaplamalarında bu motora uygun bir teknoloji geliştirmesi için Metzeler firmasına talepte bulunmuş. Yeni bir nesil söz konusu olacağından önemli bazı talepleri olup olmadığını “Business Unit Moto Deneysel Faaliyetler Direktörü” Salvo Pennisi ile konuştuk.
Pennisi söze şöyle başladı: “BMW mühendisleri nasıl bir yeni lastik istediklerini biliyordu, ama talimatlarda aşırıya kaçmadılar. Felsefi açıdan radikal değişiklikler söz konusu değildi. Bunun anlamı çalışmaları zaten daha önce test ettiğimiz Tourance EXP üzerinde yoğunlaştıracağımız, kullanışlı “touring-adventure” tipolojisini muhafaza edeceğimizdi. Çünkü bu kategori hem otobanda iki kişi tam yüksel yolculuk yapmak, hem de asfalt-toprak oranı %70-30 olarak kabul edebileceğimiz bir arazide sürmek için uygun lastikleri barındıran bir kategori. Next sınıfındaki lastiklerimizin sırtı derin kanallı olmasa da, off-road sürüşlerde de yüksek tutuş kabiliyetine sahipler. Ama zorlayıcı zeminler veya çamur söz konusu olduğunda, daha spesifik bir lastik sınıfı olan Karoo 3 kategorisinden aynı ebatlı lastiklere geçmek lazım. Bunlar asfalt-dönüştürülmüş toprak oranı %30-70 olan zeminler için tasarlanmış lastikler”
Dolayısıyla esaslı teknik değişiklikler yapılmadı.
“Hayır, ama önemli bir yenilik var: Proje, lastikle elektronik kontrol sistemleri, yani ABS, traction control ve riding mode arasında en üst seviyede bir entegrasyona yönelik olmalıydı. Bunu ancak lastiğin reaksiyonları janta, dolayısıyla dişli kasnağa aktarmaktaki hassasiyetini optimize ederek sağlayabilirsiniz. Bu şekilde elektronik ünite lastiğin sırtı ile asfalt zemin arasında ne olup bittiğini açı seçik belirten bir sinyal alır ve en iyi şekilde müdahale eder”.
Kesit ebatlarındaki artış çevikliği biraz cezalandırmayacak mı?
“Özellikle arka lastikte daha geniş kesitlere yapılan geçiş bu motorların önemli yüklere tabi ve bunlara bağlı olarak önemli performans seviyelerine sahip motorlar olması nedeniyle gerekli görüldü. Bunlar için daha fazla destek sağlayan lastikler lazımdı. Motorların kolay kullanışlı olabilmeleri için de bu lastiklerin profilleri ve karkasları üzerinde kafa patlattık. Şimdi ön lastikte çaprazlama kuşaklar var ve daha çelik ve kompakt bir strüktüre sahip. Malzemelerde ve elyaflarda gerçekleştirilen gelişmeler (polyester yerine Rayon kullanımı) sayesinde ön lastikte yeni bir teknoloji kullanıyoruz. Arka lastikte ise sıfır derecede spiralleştirilmiş çelikten klasik Metzeler kuşaklar var”.
Ne kadar kilometre yapabilecekleri konusunda bir veri mevcut mu?
“Hem tutuşu, hem de ıslak asfalt, kaygan ve benzeri zor zeminlerdeki “feeling”i arttırmak için karışımların formülleri yeni baştan hazırlandı, ama bunu aynı zamanda lastiğin ömrünü uzatmak için de yaptık. Tipik testlerde, yani %33 normal asfalt yol, %33 dağ, %33 otoban sürüşünden oluşan ve performanslı sürüş yapılan testlerde, arka lastikle ortalama 12.000, arka lastikle ortalama 20.000 km yaptık”.
YERE DAHA SIKI BASIYOR
Daha fazla stabilite sağlamak için GS’nin lastik kaplamalarının kesiti büyütülmüş ve eskiden 110/80×19” ve 150/70×17” iken şimdi lastik çifti 120/70×19” ve 170/60×17” olmuş. Jant çapı aynı, ama jant kanalı yarım parmak fazla. Zorlu arazi sürüşleri için bu konunun uzmanı Karoo 3 lastikler monte edilebilir.
Yorumlar
Loading…