Yazar: Alişan Fidan
Moto2’nin 2010 yılından beri resmi motor tedarikçisi olan Honda, güncel CBR 600RR motorunun üretim hattındaki ömrünü doldurması ile seriye artık bu motoru ve yedek parçalarını tedarik edemeyeceğini bildirdi. Bunun üzerine FIM, 2018’den itibaren klasmana motor sağlayacak yeni üreticilerin teklif verebilmesi için ihale açacağını açıkladı. İşte detaylar…
Honda’nın Moto2 sınıfında kendi kendine at koşturduğu bir devrin sonuna geliyoruz. Bugün FIM(Uluslararası Motosiklet Federasyonu) Moto2 sınıfı için motor sağlamak isteyen üreticilerle görüşmek istediklerini duyurdu. Bu arada bilmeyenler için yeri gelmişken hemen belirtelim ki, Moto2 sınıfı tek bir üreticinin ürettiği tek tip bir motor ile yapılır. Açıklama Moto2 sınıfının doğduğu 2010 yılından beri kullanılan Honda CBR600’ün kalbinin artık kullanma süresinin sonuna geldiğine işaret etmekte. Zaten motorlar tanıtıldıkları 2010 yılından beri çok minimal şekilde güncellendiler ve Honda kontratın biteceği 2018 sezonundan sonra yedek parça sağlama desteğini hiçbir şekilde garanti etmemekteydi. Bu veriler ışığında FIM ister Honda isterse başka bir üreticiden olsun bir değişiklik yapılması gerektiğini düşünerek bu açıklamayı yapma gereği duydu.
FIM için bu yeni adımın ilk işi üreticilerle Moto2 sınıfının artık kuralları olan kolay satın alınabilme, dayanıklılık ve üzerinde yapılabilecek modifiye seviyeleri gibi şeyleri en baştan konuşmaları olacaktır. Fakat Dorna ve IRTA gibi Moto2 takımlarının sunumunu yapan firmaların 6 yıldan daha fazla bir süre için üreticinin motor sağlaması gerektiği şartını kesinlikle isteyeceklerini öngörüyoruz.
2018 sezonunun bitişinden itibaren ani bir şekilde motor sağlayıcı firmayı değiştirmek tüm eski şasilerin çöpe atılması ve yeni motorlar üzerinde neredeyse hiçbir bilgiye sahip olmadan tekrardan çalışmaya başlamak gibi travmatik etkiler yaratabilir.
FIM’in istemediği tek bir şey varsa o da 2018 sezonunun ardından yapılacak değişiklikten 2-3 sezon sonra tekrardan üretici firma değiştirmek ve tüm bu travmayı takımlara yeniden yaşatmak olacak. Motor tedarikçisinin kısa sürede 3. defa değişmesi, maliyetlerin tavan yapmasına bu yüzden de takımların hatta ve hatta Moto2 sınıfının tamamiyle batmasına sebep olabilir. Görüşme aşamaları bittikten sonra anlaşma şartlarının ortaya sürülecek ve bu işle ilgilenen üreticilerden teklifler alınıp klasmana en uygun olanı hayata geçirilecek.
Bizce bu üreticiler kimler olabilir diye düşünmeye fazla gerek yok. Tabii ki zaten halihazırda MotoGP yarışlarında boy gösteren büyük Japon üreticiler bu teklifle ilk ilgilenenler olacaktır. 2010 yılındaki ilk sezon için yapılan ihalede Honda ve Yamaha teklif sunmuşlardı ve ihaleyi Honda kazanmıştı. Fakat bu sefer Suzuki ve hatta Kawasaki de Moto2’ye uygun 600cc spor motosikletleri olduğu için ihaleye girmeye sıcak bakabilirler.
KTM bu işin ilk sezon ihalesine de ilgi göstermişti. Moto3 ve MotoGP motorlarındaki gibi 81mm silindir çapına sahip, ancak 500cc’lik iki silindirli motorları kullanmak istediler . Bu motor, hacmen bir Moto3 motorunun iki katı ve bir MotoGP motorunun yarısı olacaktı. Fakat Avusturyalı üretici , yarışlardda farklı üreticilerin motorları ile de yarışacaklar ise bu teklife sıcak baktıklarını sürekli belirtti ve bu Moto2’nin teme mantığına aykırı olduğu için ne yazık ki hiçbir zaman gerçekleşmeyecek bir hayal olarak kaldı.
Tüm bu gelişmeler yaşanırken Honda’yı kaybetme düşüncesi ise takımları biraz üzmüş gibi görünüyor. Moto2 sınıfı takımlar arasında özellikle ekonomik olması dolayısıyla çok popüler bir sınıf haline geldi. Bir takım 200 bin Euro maliyet ile tüm sezonu geçirebilecekleri şasi, motor, fren ve süspansiyon parçalarını rahatça karşılayabilmekteyken, bu rakamlar Moto3’de sezonluk 300 bin ve 500 bin Euro arasında üreticiye göre farklılık göstermekte.
Eğer Honda Moto2’den çekilirse takımlar şasi ve motor gibi ekipmanlarda bildikleri tüm tecrübeyi ne yazık ki kaybedecekler. Bu da yarışlar içinde şu sıralarda kaybedilmeye başlayan farklılık etkisini tekrardan kazandırabilir. Şu anki motorda en çok başarı yakalanan şasi tipi Kalex şasisi olduğu için piste çıkan motorların çoğu bu şasiyi kullanmakta ve bunun bir sonucu olarak Moto2 sınıfı heyecanını giderek yitirmeye başladı. Tamamiyle sıfırdan şasi üretilmesi gereken bir motor sağlayıcı ile anlaşılırsa bu deneysel çalışmaların başlamasına sebep olabilir ve belki de bu sayede Moto2 tekrardan çok heyecanlı bir sınıf haline gelebilir.
Honda’nın Moto2 ile olan anlaşmasını uzatması ile ilgili daha önceki haberimiz için:
Honda, 2018’e Kadar Moto2’ye Motor Sağlamaya Devam Edecek
MotoGP’nin bir alt klasmanı olan Moto2’nin, 2010’dan beri resmi olarak motor bloklarını temin eden Honda; Moto2 Resmi Motor tedarikçisi rolünü 2018’e kadar sürdüreceğini açıkladı…
http://motoron.com.tr/HaberDetay.aspx?ID=1449