Motosiklet Amortisör ayarı bazılarının söylediği gibi karanlık bir bilim dalı değil. Tamam, eğer pul yığınları ve geçiş valfları gibi işin ince noktalarına girerseniz durum karışık bir hal alabilir. Ama takip edilmesi kolay bir iki adım içerisinde motorunuzun tepkilerini daha iyi hale getirebilirsiniz. Aslına bakarsanız teknikerlerin tarifleriyle amortisör ayarlamak için tek gereken şey iki göz, iki el ve bir iki tane alet.
Motosikletin amortisör ayarı için hedefimiz ön tarafıyla arka tarafını kabaca aynı oranda çalışacak hale getirmek.
Amortisörleri bastıracak bir arkadaş bulun böylece motosikletin her iki tarafının da sıkışıp uzamasını sağlayın.
Motosikletin hem ön hem de arka tarafının aynı anda kalkıp aynı anda alçalmasını sağlayacak benzer bir sıkışma ve açılma oranı bulmaya çalışacaksınız. Bu benzer orandaki sıkışma ve açılmayı elde edebilmek için sönümleme ayarlarını kullanın.
Ayarı pist kullanımı için yapıyorsanız daha zor inmeli ve yavaşça geri gelmesini istersiniz. Ama yolda bu ayarla selenin üzerinde zıplarsınız. Unutmayın amacımız amortisörlerin aynı anda açılıp kapanması sağlamak.
SAG AYARI – ÖN YÜKLEME/STATİK ÇÖKME
Bu, motorun sizin ağırlığınız altında amortisörün ezilmesiyle amortisörün tam açık halinin arasındaki fark. Söz konusu yarış motoruysa bakmanız gereken birkaç ölçü var. Çatallarda 25-30 mm, arka amortisörde ise 10-15 mm civarı çökme olmalı. Bu çökme ayarı, lastiklerin yerle temasının kesilmesindense çukurları ve kasisleri takip etmesini sağlar.
SIKIŞTIRMA SÖNÜMLEME – Compression Damping
Bazı amortisörlerde hem yavaş hem de hızlı sıkıştırma sönümleme ayarı var. Hızlı sıkıştırma sönümlemeyi konforunuzu sağlayan kısım olarak düşünün. Kasisler amortisörün hızla kapanmasına sebep oluyorlar ve kapanma direncini arttırarak konfor elde ediyorsunuz. Yavaş sıkıştırma sönümleme ise motosikletin ivmelenirken ve yavaşlarken ki tutumunu etkiliyor.
GERİ SEKME SÖNÜMLEME – Rebound Damping
Bu ayar çatalların ve amortisörün sıkıştıktan sonra tekrar açılma oranını belirliyor. Yavaş veya hızlı geri sekme sönümleme diye bir şey yoktur. Bunun olduğunu iddia edenlere kulak asmayın. Pist için geri sekme dikkatli şekilde kontrol edilmeli ki yavaşça açılsın. Yol sürüşü için ise hızlandırılmalı. Böylece amortisör çabucak bir sonraki çukur için hazır hale gelebilir. Eğer geri sekme sönümleme çok az olursa motosiklet virajlarda zıplıyormuş gibi ve huzursuz bir his verir.
GELENEKSEL ÖN AMORTİSÖRLER NASIL ÇALIŞIYOR?
Geleneksel bir ters çatalın kartuşunun içinde, sönümlemeyi sağlamak için hem sıkıştırma hem de geri sekme pistonları vardır. Yağ, haznenin, ayar iğnesinin ucundan ve yağ ağzından geçerek pul yığınlarından (geçen yağın miktarı arttıkça direnci de arttıran pullar) akmaya zorlanır. Normal şartlar altında, ayar iğnesi tam ortada olduğunda pul yığını ideal sönümlemeyi sağlıyor olmalıdır.
BÜYÜK PİSTON ÇATALLAR NASIL ÇALIŞIYOR?
Bu sistemde, ayrı kartuşlar yerine amortisör tüpünün içinde çalışan bir tane büyük piston oluyor. Pistonun üzerinde hem sıkıştırma hem de geri sekme valfları oluyor. Bu tasarım amortisörün yapısını sadeleştirdiği gibi daha fazla yağın akmasını da sağlıyor. Ve ne kadar çok yağın hareket etmesini sağlayabilirseniz ince ayar yapmak o kadar kolaylaşıyor. Bu sistemde ayar düğmeleri; yağın pullara ulaşmasından önce yağ ağzından geçmesini sağlamaktansa doğrudan pul yığınlarının üzerindeki yükü ayarlıyor.
Sizinde aklınıza takılan sorular varsa soru cevap bölümümüze bakabilir, alta bulunan yorum bölümüne veya sosyal medya hesaplarımız Instagram, Facebook ve Twitter üzerinden sorabilirsiniz.
Yorumlar
Loading…