Arkadaşlarım Neden Benden Daha Hızlı? (Peki Yarın Onları Nasıl Geçerim?)
Bu başlık yıllar evvel Bike Dergisi’nde yayınlanmıştı. Gerçekten de arkadaşlarım nasıl benden daha hızlıydı? Ben İstanbul Park’ta kendimi kasarak Yamaha YZF-R6 ile 2.22 dönerken, başka bir adam, aynı motor ve aynı ayarlar ile nasıl 2:09 dönüyordu?
Motosiklet İle Pist Eğitimi Nasıl Yapılır?
Bana Fotoğrafını Göster…
…sana kim olduğunu söyleyeyim. Pistte fotoğrafçı bir arkadaş var, herkesin fotoğrafını çekiyor. Sonra kafeteryadaki bilgisayarına yüklüyor, oradan fotoğraflarınıza bakıp satın alabiliyosunuz. Armin bize burada daha büyük bir ders veriyor. Fotoğraflara bakarak kahve falı bakar gibi vücut analizi, nasıl durmanız gerektiği, ayağı nereye koyabileceğiniz konusunda dersler veriyor. Bunu sayfadaki fotoğraflara bakarak da anlamanız mümkün. Ders almanın gerekliliği kaçınılmaz. Bunu bir de yetenekli ve iyi anlatan bir adamdan alıyorsanız, keyfi kat kat artıyor. Armin Scherdan’dan alınabilecek özel ders/koçluk hakkında bilgi almak için didem.tufekci@motoron.com.tr mail adresine yazabilirsiniz.
Aramızdan Yiğit’in söylediğine göre, bu iş için öncelikli olarak “niyete” ihtiyaç vardı. Arkadaşımızı geçmek için niyetimiz var diyelim… Peki onu nasıl geçebilirdim? Bu soruya yanıt bulabilmek için Serres’e, Yunanistan’ın o meşhur pistine gittik, BMW Race Camp Eğitmeni Armin Scherdan’dan ders aldık.
Eğitimi pistte aldık, pist öncelikli bir öğretim olsa da bu teorileri bütün hayata yaymak mümkün. Bu eğitim aslında bir virajın nasıl daha güvenli dönülebileceğine dair teorileri içeriyordu. Teoriler yolda da verilebilir ama biz işin daha kolay olduğu kapalı bir pisti tercih ettik. Çocukluğundan beri bu motosikletle haşır neşir olan Armin, İspanya’da yaşayan bir Alman. Eğitim işine yoğunlaştıktan sonra Avrupa’nın her türlü pistini dolaşmış, hem yarışmış, hem de aldığı diğer sertifikasyonlarla kendi eğitim planını oluşturmuş.
Şimdilerde yerel veya profesyonel yarışçıları, kendisini geliştirmek isteyen amatör sürücülere yönelik kurslar veriyor. Biz de bundan faydalanmak için yola koyulduk. 6-7 saatlik bir yolculuktan sonra Selanik ile Kavala arasında yer alan küçük bir şehir olan Serres’e vardık. Serres pisti bizim yarışçılarımızın da çok iyi bildiği, 3,2 kilometre uzunluğunda, hem yarış, hem pist günü deneyimi hem de eğitim için mükemmel özelliklere sahip bir pist. Armin’in gelmesi ile birlikte eğitim başladı.
Motosiklet Pist Eğitim Teori
Bu işin teorisini pistin padok alanında yapıyoruz. Hava çok sıcak, o kadar ki saat 14-17 arasında sıcak sebebiyle pist kapalı. Dolayısıyla hep pit alanında değiliz, zaman zaman pistin klimalı kafeteryasına gidip orada serinliyoruz. Armin bizi etrafına topluyor, yaza çize anlatıyor. Anlatımı çok akıcı ve açık. Bu işi oldukça basit ve herkes tarafından anlaşılabilir bir seviyeye indirmiş.
Bu işin teorisini 3’e ayırmış; birincisi virajın iyi okunması ve neresinde ne yapmak gerektiğini önceden okunması gerekliliği. Sonrasında fren ve gaz kontrolü aşaması var. 3. aşama da vücut pozisyonu. Yani bu üç işi iyi ayarlar ve birbiri ile iyi ilişkilendirirsek arkadaşlarımızdan daha hızlı olabiliyoruz. Bu durum hem pist, hem de yol için aynı.
Armin diyor ki “her virajın ortasında, yolu diklemesine kesen bir maksimum hız çizgisi vardır”. “Bu çizgiden geçilebilecek maksimum hız (bu sürücü ister Moto GP pilotu, isterse en amatör şahıs olsun) aynıdır”. Dolayısıyla bu çizgiye kadar, her sürücü belli işleri yaparak yavaşlar ve o hıza inmeye çalışır.
Virajın başlangıç noktası dediğimiz noktaya kadar yapmamız gereken ödevler var, gerekli hıza inmek, vitesi ayarlamak, vücut pozisyonunu ayarlamak. Bütün bunlar esnasında frenaja da devam edebiliyoruz. Bütün bu teorileri Armin bize yaza çize gösteriyor, telif hakları sebebiyle bunu göstermek çok mümkün değil ama genel teori bu şekilde. Frenajı tamamlamamız gereken nokta; viraj giriş noktası, yani motora manevra komutunu verdiğimiz yer. Viraj başlangıcından bu noktaya kadar gaz kapalı geliyoruz, hatta minimum hız çizgisine kadar da hız kapalı akmaya devam ediyoruz. Virajdan sonra başka bir takım tekniklerle hızlanıp, arkadaşlarımıza viraj başına 15-50 metre fark atmamız mümkünmüş.
Motosiklet ile Pist Eğitimi
Her yol eğitiminde olduğu gibi, bu işin de pratik eğitimi var. Bunun için her teori sohbetinden sonra piste çıkıp öğrendiğimiz teoriyi pratiğe dökmeye çalışıyoruz. Diğer iki akadaşım benden sanırım daha becerikli, har hor sürüyorlar, hava 38 derece, ben de kan ter içinde arkadan yetişiyorum. Pistte pratik eğitimi şöyle yürüyor; 3 öğrenci varsa Armin’in hemen arkasındaki öğrenci onu takip ederek gösterdiklerini uyguluyor, kendi eğitimi o an için bitince grubun en arkasına geçip diğer ikisini takip ediyor. Böylece 25 dakikalık seanslar yapıyoruz.
Serres pisti bu iş için çok uygun. Maliyetler son derece düşük, pitbox kiralamak düşük maliyetli, kafeterya, duş vesaire donanımlar çok kullanışlı. Bu dönem için tek uygunsuz durum hava sıcaklığı ama günler uzun olduğu için sabah erken gelip çok geç çıkarak arada sıcak yüzünden çıkılamayan zamanı telafi ediyoruz.?