Yazar: Batuhan Emrem
Bahar aylarının gelmesiyle miskin kış uykusundan uyanan birçok motosiklet tekrardan yollara düşmek için heveslenmiş
durumda. Ancak uzun süredir yatan bir motosikletin bir anda aktif halde kullanılmaya başlanamsı sağlıklı
olmaz.
Elektrik sisteminin kontrolü, gerekiyorsa akünün değişimi, lastiklerin kontrolü, parçaların genel yağlanması gibi bir bakım motosikleti tekrar sürüşe hazır hale getirmek için yapılması gereken bir işlemdir, üstelik uzun süredir ayrı kalınan sevgiliyle yeniden zaman geçirip ilgilenmek çok da keyifli. Motosikletin en titiz şekilde bakım gerektiren parçanın başında ise elbette motoru geliyor, motoru koruyup onu yaşatan öğe ise motor yağı.
Motosikletin bütün bakımları servis kitapçığında belirtilen süreler arasında aksatılmadan yapılmalı ve özellikle motor yağı değişim aralıklarına dikkat edilmeli. Motor yağınını önemi motosikletler için özellikle fazladır. Otomobillere oranla çok daha yüksek devirde çalışan motosiklet motorlarında bundan ötürü daha fazla aşınma ve sonucunda yıpranma meydana gelir. Aynı zamanda ıslak debriyaja sahip çoğu motosiklet özel şanzıman yağı yerine mevcut motor yağını kullanır. Yağ hem piston ve silindir arasındaki sürtünmeyi azaltarak sürtünmeden kaynaklanan güç kaybını minimuma indirir hem de motor sıcaklığını dengeler, bir soğutma elamanıdır. Bunun yanında soğuk havalarda motor kapatıldığında ise motor bloğunun bir anda soğuyarak zaman içinde yıpranmasının önüne geçer, kısacası motor yağı özellikle motosikletler için hayati bir sıvıdır.
Durum böyle olunca doğru motor yağını seçme işi marketten ayçiçek yağı almaktan daha komplike bir hale geliyor. Her motosiklet tarzı ve kullanım alanı için farklı türde motor yağına ihtiyaç duyar. Bu konuda ilk dikkat edilmesi gerek nokta kaç zamanlı motor yağı kullanılacağıdır. Yağ şişeleri üzerinde yazan 2T iki zamanlı motorlar, 4T ise dört zamanlı motorlar için kullanımı belirtmektedir. Daha sonra ise yağın, üretici markanın servis kitapçığında uygun gördüğü API (American Petroleum Institute), JASO gibi bir (Japanese Automotive Standards Organisation) sertifikaya sahip olup olmadığı kontrol edilmeli. Bu iki şartı sağlayan yağlar seçildikten sonra ortaya kafa karıştıran bir başka şey çıkıyor: viskozite. Viskozite kısaca yağın akışkanlık değeridir. Bir yağın viskozite aralığı ne kadar genişse, farklı sıcaklıktaki çalışma ortamlarında o kadar geniş çapta bir koruma sunacaktır. Şişelerin üzerinde yer alan 5W30, 10W30, 15W50 gibi değerler yağın viskozitesini belirtir. Baştaki rakam ne kadar küçükse yağın soğuk havalardaki performansı o kadar iyi demektir, yani yağın kalınlığı az, akışkanlığı fazladır ve soğukta çabuk katılaşmayarak özellikle ilk çalıştırmada motoru korur. Ancak ince-akışkanlığı fazla olan bir yağ, sıcak havalarda çok çabuk incelerek gerekli korumayı sunamayacak ve motorun aşırı ısınmasına sebep olacaktır. Bu sebeple sıcak iklimlerde kullanılacak yağın sağdaki rakamının viskozite değerininkalınlığının yüksek olması gerekir. Ülkemizin iklim şartları düşünüldüğünde sportif amaçlı kullanım haricinde -10°C – 40°C arasında yapısını koruyan 10W40 viskozite değerine sahip yağlar uygundur. Yağın tam sentetik olması ise özelliklerini daha uzun süre muhafaza ederek daha fazla kilometre boyunca kullanılabileceği anlamına gelir.
Yağ seçimindeki bütün küçük hesaplar bir yana, motorunuzu en çok, uygun viskozite aralığı, çeşitli katkı maddeleri ve tam sentetik değerine sahip bir yağ ile ferahlatmak değil, doğru zamanda yağ değişimi yapmak sevindirecektir. Bu sebeple tüm bakımlarda olduğu gibi yağ konusunda da markanın kendi kitapçığına uygun hareket etmek, motosikletin hem performansını koruyacak hem de ömrünü uzatacaktır.
ÖĞRENİYORUM
Yağ Filtresi
Yağ filtresinin görevi motor yağı içinde sürtünme sonucu oluşan çok ufak metal parçalarını ve motora zarar verebilecek toz gibi diğer maddelerini süzmektir. Yağ, içinde oluşan bu maddelerden arındırılmazsa motorun iç elamanlarında zaman içinde ciddi zarar meydana gelir, bu sebeple yağ filtresinin değiştirilmesine de yağ değişimi gibi özen göstermek gerekir.
Yağ Filtreleri için:
http://www.motosikletim.com.tr/Filitreler,LA_308-2.html#labels=5184-2
Yorumlar
Loading…