Yazar: Sança Panço
Crossplane Krank, Konvansiyonel bir 4 silindirli motosiklet motorunda
pistonlar karşılıklı çalışırlar.
Dıştaki 2 piston tam tepedeyken, içteki 2 piston 180 derece terste, yani en aşağıda dururlar. Ateşleme sırası genelde 1-2-4-3’tür, patlamalar arası 180 derecedir, toplamda 4 zamanlı motorun 2 sefer olan yanma turu yani 720 derece tamamlanır. R1’in krankına Crossplane adı verilmesinin sebebi krankın bir tarafından bakıldığında piston pimlerinin X (cross) şeklinde hareket ediyor olmasıdır. Pistonlar birbirlerine 90 derecelik açıyla durur ve ateşleme düzeni 1-3-2-4’tür. Ateşleme düzensizmiş gibi bir izlenim yaratır. Ateşleme zamanlamaları, konvansiyonel sistemdeki gibi 180 derece aralıklarında değil, 270-180-90 ve 180 derecelerdedir. Yamaha’nın açıklamasına göre bu sistem sayesinde krank üzerindeki aşırı yükler minimuma indirilmiş, ve sürücüye daha iyi cevap veren bir motor çalışması elde edilmiştir. Egzozun tor tor biçiminde ses çıkartması ve R1’in Dodge Charger gibi çalışmasının sebebi, Crossplane krankların başlangıçta V8 silindirli Amerikan arabaları için tasarlanmış olmasıdır.
Yorumlar
Loading…