in

R6’ya Brembo Ön Kaliperler Taktık M4’ler Orjinal Sumitomo’lardan İyi mi?

Yazar: Sanço Panço

Pistte ve yolda kullandığımız son dönemlerin fiyatı en hızlı artan motosikleti canımız R6’mızı iyileştirmeye devam ediyoruz. Brembo RCS19 fren pompası ve çelik fren hortumu ile ön freni iyileştirmiştik. Bu ay çok daha fazla değişiklik yaptık.

Öncelikle ön fren kaliperlerini Brembo Türkiye temsilcisi Volkan Işık Grup’a ait Limitparts’tan temin ettik. Bunları atölyede taktıktan sonra uzun zaman önce aldığımız Healtech vites göstergesi ve kısa ön dişliyi de monte etme fırsatı bulduk. Aşağıda neyin nasıl değiştiğini okuyabilirsiniz.

Brembo RCS 19 fren pompası ile değişen pist frenajı insanı “ön fren daha da iyi hale gelir mi?” sorusuna yöneltiyor. Fren pompasının getirdiği hissiyat o kadar farklıydı ki, Brembo ön kaliperleri takma konusunda kendimizi tutamadık.

Limitparts’tan bize verilen bilgiye göre üst fren merkezi fren konusunda değişikliği sağlayan ana etken. Gerçekten de bunu takar takmaz fren kolunda hem R6’da hem de MT-09’da önemli ölçüde iyileşmeyi hemen hissediyorsunuz. Öncelikli olarak hissiyat çok artıyor. Diskleri adeta parmaklarınızla istediğiniz kadar tutmaya başlıyorsunuz. Hissederek fren yapmak pistte önemli, freni viraj içine taşıyıp arzu ettiğiniz noktada freni yavaş yavaş sıfırlamak tarifi çok zor bir sürüş keyfini de birlikte getiriyor. Yolda pistte kadar frene basmamakla birlikte özellikle ön frenin nerede ne kadar tutacağını elinizde hissedebilmek önemli bir güvenlik etkeni.

R6’ya Brembo Ön Kaliperler Taktık M4’ler Orjinal Sumitomo’lardan İyi mi? 1. İçerik Fotoğrafı

M4 kaliperlerin dayanılmaz çekiciliği monoblok titanyumdan üretilmesinden mi yoksa üzerinde yazan kırmızı “Brembo” yazısından mı geliyor bilemiyoruz ama mal müthiş. Özellikle yarış motosikletlerinde RCS19 ile birlikte kullanıldığında önemli bir artı getiriyorlar. M4’ün iki çeşidi ve farklı renkleri var. Radyal kaliperlerin takılabildiği hemen hemen bütün maşalara uyabilen özellikteler. Radyal takılma noktasında iki vida aralığı kaliperlerin çeşidini belirliyor. Avrupa üretimi motorlarda vida aralığı 100mm, Japon motorlarında ise 108mm. Brembo da üretimini buna göre yapmış, “2 çeşit” dediğimiz çeşitler bunlar. “Abi pert olmuş Ducati’den çıkma Brembo aldım R1’e” diyen arkadaşınız varsa, Avrupa motorundan çıkma 100mm’lik kaliperin kendi Japon motoruna uymayacağını söylemelisiniz. Renk seçenekleri ise kendi ham rengi gri titanyum, parlatılmış gümüş gri ve siyah olarak sıralanabilir.

R6’ya Brembo Ön Kaliperler Taktık M4’ler Orjinal Sumitomo’lardan İyi mi? 2. İçerik Fotoğrafı

M4 kaliperlerde 34 milimetrelik 4 adet piston bulunuyor ve bunlar hidrolik ile dışarı itilerek Brembo’nun kendi üretimi balatalarla diski tutmaya çalışıyorlar. Her ne kadar ilk R1’lerden gelen radyal orjinal Sumitomo kaliperler süper bir üretim olsa da, 32 milimetrelik pistonlardan daha büyük 4 pistonu, daha uzun balata boyutuyla Brembo’nun üstünlüğü tartışılmaz görünüyor.

Yeni kaliperleri adeta Motoron Garaj’ın resmi servisi haline gelen Vespa Servis’te Abdullah Akış taktı. Brembo’nun verdiği bilgiye göre M4’ler ABS sistemi olan motorlara uygun değil. R6’da hiç bir elektronik sürüş yardımı ve ABS bulunmaması M4’lerin montajını kolaylaştırdı. Üst fren merkezinden direkt olarak kaliperlere inen çelik fren hortumları net bir durdurma kuvveti sağlıyor. Brembo, ABS’si olan motorlar için başka fren kaliperi seçenekleri sunuyor.

Yarış motorlarında bazı atölyelerin ABS sistemini iptal edip Brembo üst merkezini direkt olarak ön tekerleğe bağladıklarını görüyoruz. Çoğu elektronik yardım sistemi ABS beyni ile birlikte çalıştığından bu tür bir değişiklikte sadece ABS değil çekiş kontrol de iptal olabiliyor. Günümüzün 200 beygire yakın yarış motorlarında fren çekiş kontrolden daha önemli değil. Dolayısıyla böylesi değişiklik yerine ABS sisteminden geçen çelik fren hortumları ve bunlara bağlanan Brembo RCS19 üst merkez son derece yeterli sonuçlar veriyor.

R6’ya Brembo Ön Kaliperler Taktık M4’ler Orjinal Sumitomo’lardan İyi mi? 3. İçerik Fotoğrafı

Fren sistemimiz henüz çok yeni olduğundan piste çıkıp deneme fırsatımız olmadı ama yoldaki hissiyatın en az %20-30 değiştiğini gönül rahatlığı ile söyleyebiliriz. Limitparts’ın yetkilisi Ünal Tezel’den aldığımız bilgiye göre Brembo fren hissiyatının yüzdesel orana vurulduğunda %60 üst fren merkezi, %30 monoblok kaliperler, %10 daha büyük diskler biçiminde değiştiğini ifade ediyormuş. Kaliperlerin rodajı bittiğinde piste de çıkıp test ettikten sonra yorumları sizlere aktaracağız. Brembo M4 kaliperlerin 2017 Eylül itibarı ile Türkiye resmi satış fiyatı 2.916 lira.

R6’ya Kısa Ön Dişli

R6’nın standart ön dişlisi 16 dişe sahip. Özellikle yokuşlu pistlerde, örneğin İstanbul Park’ta, arka düzlüğe çıkmadan önceki 11. virajdaki yokuşta devir ve hız düşüyor, sonrasında da hızı tekrar yükseltmeye motorun gücü yetmiyordu. “Yapılabilecek en ucuz modifiye” denilen ön dişliyi 15’e düşürme konusunu hayata geçirdik. Standart zinciri olan DID 525’e uygun 15 ön dişliyi KMA Motorlu Araçlar’ın getirdiği Esjot markasında bulduk ve sudan ucuz bir paraya aldık. Montajını Özkan Usta yaptı, dişli çevresinde birikmiş ve üzerindeki kapak yüzünden görünmeyen çamurlaşmış kirleri de bir güzel temizledi.

R6’ya Brembo Ön Kaliperler Taktık M4’ler Orjinal Sumitomo’lardan İyi mi? 4. İçerik Fotoğrafı
R6’ya Brembo Ön Kaliperler Taktık M4’ler Orjinal Sumitomo’lardan İyi mi? 5. İçerik Fotoğrafı

Bu haliyle pistte deneme şansımız oldu. Gerçekten de kısa dişli ile motor epeyce şahlanarak gidiyor. Yolda kullanıyorsanız 100km/s civarında 6. vitese geçip biraz yüksek devirle gidiyorsunuz ancak pistteki kazanımları çok fazla. Özellikle İstanbul Park’ta önceden 232’ye çıkabildiğimiz arka düzlükte 5. vitesi bitirip 255’i görmek “iyiki değiştirmişim şunu” dedirtiyor insana. Dişli fiyatı 80 TL.

Healtech GI Pro Vites Göstergesi

2017 öncesindeki R6’lardaki en büyük eksikliklerden bir tanesi de vites göstergesi. Torkun çok düşük olması ve motorun hızlanabilmek için doğru vites ve doğru devirde olmasının çok önemli olduğu noktalarda, özellikle pistteki yavaş virajlarda vites göstergesi öncelikli bir ihtiyaç durumuna dönüşüyor. Kimi sürücüler içlerinden sayarak bu işi hallediyor olsalar da heyecan ve adrenalin hızlı sürüşlerde insanın aklını başından uçurabiliyor. İçimizden sayma denemelerinden verim alamayınca aklımıza bir vites göstergesi almak geldi.

R6’ya Brembo Ön Kaliperler Taktık M4’ler Orjinal Sumitomo’lardan İyi mi? 6. İçerik Fotoğrafı

Bu konuda çok başarılı bulduğumuz bir firma var; Macaristan’da yıllardır elektronik üzerine geliştirmeler ve üretimler yapan Healtech’ten daha önce de çok ürün almıştık. MT-09’a takmış olduğumuz hız düzeltici ve quickshifter sisteminden çok memnun olduğumuz için yine bu firmanın ürünlerine bakmayı ön plana aldık. R6 ile Misano pistine gittiğimizde, internetten bakındığımızda piste 20 kilometre uzaktaki San Marino’da WRS.SM isimli bir motosiklet modifiye firması olduğunu görünce ziyaret ettik. İnanılmaz bir stoğu olan bu firmada Brembo’dan Akrapovic’e, Healtech’den Termignoni’ye kadar pek çok ürün vardı. Buradan R6’ya uygun kablo sistemi ile bir GI Pro vites göstergesi aldık.

R6’ya Brembo Ön Kaliperler Taktık M4’ler Orjinal Sumitomo’lardan İyi mi? 7. İçerik Fotoğrafı

Bu göstergenin bir kaç rengi var. Temelde hepsi aynı, gösterge renkleri kırmızıdan tutun pavyon mor ışığına kadar değişiyor. WRS’teki satıcı kırmızının en iyi görünme potansiyeline sahip olduğunu söyleyince onu aldık. İstanbul’da montajını Özkan Usta yaptı. Sistem vites kutusu ile değil ateşleme zamanları ve krank pozisyonunu öğrenerek vitesi gösteriyor. Yanında gelen kablolama ile krankın poziyonundan bir yerden by-pass yaparak bilgileri göstergeye taşıyorsunuz. Son işlem ise arka tekerleği kaldırarak sisteme vitesleri öğreterek işletimin tamamlanması. Pistte denedik, çok hafif bir geç gösterme dışında harika çalışıyor. Fiyatı kabloları dahil 100 euro civarında.

Ne düşünüyorsun?

Yorumlar

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Loading…

0

Bir MotoGP Sürücüsünün Yarış Haftası Nasıl Geçer?

Yamaha Tmax 530 2016

REKLAM