Yazar: Ahmet TEZCAN
Motosiklet yarışı, Formula 1, otomobil tasarımı, havacılık ve askeri araştırma gibi alanlarda geçmişleri olan bir ekibin geliştirdiği elektrikli superbike Saietta NGS’i inceledik.
Saietta’nın “NGS” adlı İngiliz tasarımı elektrikli superbike’ına ait ilk görseller yayınlandı. NGS, radikal mühendisliği ve tasarımı ile muazzam bir performansa sunmakta.
Elektrik enerjisi ile çalışmakta olan NGS, karbon fiberden üretilmiş batarya kompartımanına ve çift salıncanlı ön süspansiyona sahip.
Saietta ismi pek tanıdık gelmeyebilir fakat firma, 2008 yılından beri elektrikli motosikletler üretmekte ve dünya çapında birçok üreticinin kullandığı elektrikli motorlar üretmekte.
12 ay içinde satışa çıkması beklenen Saietta NGS (Next Generation Saietta) halen bir prototip ve üretilebilmesi için çok fazla geliştirmeye ihtiyacı var.
Saietta, firmanın kurucusu ve CEO’su Laurence Marazzi ve ailesinin geldiği bölgeye ait İtalyan dialektinde “yıldırım” anlamına geliyor. Marazzi ve firmanın kurucularından olan Arvind Rabadia, Saietta Group’un çalışanlarını çok dikkatli bir şekilde seçmişler ve Oxfordshire’da bulunan Soğuk Savaş hava üssünde çalışmış olan elektrikli araç gurusu Cedric Lynch’i takıma dahil etmişler. Takım; motosiklet yarışı, Formula 1, otomobil tasarımı, havacılık ve askeri araştırma gibi alanlarda geçmişleri olan üyelerden oluşmakta.
NGS, tamamen performansa dayalı bir motosiklet; zira yapımında commuter gibi bir tür yerine saf superbike performansı amaçlanmış. Takımın düşüncesine göre motosiklet 200 beygir gücünde ve 149 nm tork üretebilmekte. Ayrıca Saietta, rakip bir superbike’ın bir depo yakıt ile gidebileceği mesafeyle de karşılaştırılabilecek bir performans sözü veriyor.
NGS, benzinle çalışan rakiplerine göre fiyat açısından karşılaştırılamaz çünkü 2017 yılında satışa çıkması beklenen motosiklet, kaliteli bileşenleri sebebiyle 58,000£ civarında bir fiyat etiketine sahip olacak.
Marazzi: “Saietta, içten yanmalı araçlar üretmiş bir firma değil ve şu an elektrikli motosiklet yapmaya çalışıyoruz; her zaman yaptığımız şey buydu. Bu motosikletin mükemmel sürüş karakterlerine, pürüzsüz bir güce, fazlasıyla tork gücüne ve inanılmaz bir ivmeye sahip olmasını istiyoruz. Motosiklette debriyaj ve vites kutusu yok, sürücülerin sadece sürüşten başka bir şeye odaklanmamalarını istiyoruz.”
“Bu motosiklet, elektrikli motosikletler için büyük bir adım. Tesla’nın, ödüller kazanan ve yeni teknoloji ile satışlar yapan bir üretici olarak elektrikli arabalar ile ortaya neler koyduğunu görüyoruz.”
“Daha fazla performansı olan bir motosiklet üretmek istiyoruz ve bu yüzden motor ve kontrol sistemini içeride tutuyoruz böylece güç aktarımını istediğimiz gibi sağlıyoruz.”
Bir önceki model olan Saietta R, firmanın öğrenim aşamasında büyük yere sahip. Marazzi şöyle ekledi: ” Kat edilebilen mefase kaygısı, Saietta R’ın bize öğrettiği en büyük dersti ve bu yüzden NGS ile amaçladığımız şey kat edilebilen mesafeyi iki katına çıkarmaktı. Bu motosiklet ile, insanların bu motosikleti bir commuter gibi değil, bilakis bir superbike olarak bakmalarını sağlamayı amaçlıyoruz.”
Simsiyah karenajın altındaki teknoloji, karbon fiberden üretilmiş yek pare gövdeli batarya kompartınını, Saietta’nın kendi motorlarını ve kontrolörlerinden oluşmakta. Batarya konusunda ufak bir güvenlik sıkıntısı var fakat firma, kullanılan teknolojinin temelinin havacılık endüstrisinden gelen bilgiye dayandığını söyledi ki bu teknoloji, birçok alanda kullanılan lityum-iyon bataryalara göre daha gelişmiş.
Motor ve kontrolör sıvı soğutmalı ve karenajın her bir tarafında küçük radyatörler mevcut.
NGS’e dair ilk görüntüleri paylaşmış bulunmaktayız. Saietta, NGS’sin üretime gitmeden önce birçok değişikliğe uğrayacağını ve geliştirileceğini söylemekten pek hoşnut değil. Motosikletin maşası bir prototip ki muhtemelen daha az karmaşık olan alüminyum kaynaklı bir bileşenden üretilecek. Bunun yanı sıra ayaklıklar değişecek ve süspansiyonda da düzenlemeler olacak.