Yazar: Ahmet TEZCAN
California Berkeley Üniversitesi’nde şeritler arasında sürmenin güvenli olup olmadığına yönelik yapılan araştırma sonuçlandı. Detaylar için okumaya devam edin…
California Berkeley Üniversitesi, motosiklet kullanıcılarının şeritler arasında sürmeleri hakkındaki çalışamasını tamamladı ve sonuç; bu sürüş tarzını savunanlar için belli koşullar dahilinde olumlu gözüküyor.
Güvenli Ulaştırma Araştırma ve Eğitim Merkezi’nde görev yapan Dr. Thomas Rice liderliğindeki araştırmacılar, Haziran 2012 ve Ağustos 2013 tarihleri arasında motosikletlerin karıştığı yaklaşık 6,000 çarpışmayı ve kaza anında şeritlerin arasında süren motosikletçilerin yaptığı 997 kazayı inceledi.
Araştırmadan çıkarılabilecek en genel sonuç, şeritler arasında sürmenin motosiklet sürmek kadar güvenli olduğu. Araştırma esnasında kavranan en önemli şeylerden biri ise kaza ihtimalinin istatistiksel artışı olmadan yaklaşık 24 km daha hızlı bir sürüşün gerçekleşebileceği yönünde.
Bu araştırma, şeritler arasında sürme konusunda yapılan konuşmaları şekillendirmek açısından sadece Kaliforniya’da değil tüm ABD’de önemli olacak.
Araştırmadan çıkarılan önemli sonuçlar şöyle:
– Şeritler arasında sürüş, trafik 80 km/sa ya da daha az bir hızda seyrederken, trafik akışının hızından en fazla 24 km/sa daha hızlı olabilir.
– Şeritler arasında süren motosikletçilerin %69’u trafik hızını 15 km ya da daha az bir hızla aşıyordu. 24 km/sa’e kadar olan hız değişimleri yaralanma sıklığındaki değişimler ile ilgili değildir.
– Şeritler arasında sürmeyenler ile sürenler karşılaştırıldığında, sürenlerin başlarından yaralanma olasılığı daha düşük. (%9 – %17 baş için, %19 – %29 üst vücut, %1.2 – %3 ölümcül yaralanma)
– Şeritler arasında süren motosikletçilerin arkadan darbe alma olasılığı, sürmeyenlere oranla daha düşük. (%2.6 – %4.6)
– Şeritler arasında süren motosikletçilerin sürmeyenlere oranla kapalı kask giyme oranı daha fazla (%81 – %67)
– Diğer motosikletçiler ile karşılaştırıldığında şeritler arasında sürenler hafta içi ve ev-iş arasında yoğun trafiğin olduğu saatlerde daha çok sürüyorlar ve daha iyi kasklar kullanarak daha düşük hızlarda sürüyorlar.
– Şeritler arasında süren motosikletçiler daha az alkol kullanıyorlar.
Hükümet İlişikileri AMA Başkan Yardımcısı Wayne Allard: “Bu yeni bulgular, sorumlu bir şekilde gerçekleştirilen şeritler arasındaki sürüş, motosikletçiler ve sürücüler için güvenli ve etkili bir sürüş tekniği olacağı yönündeki yerimizi destekliyor.”
“Şeritler arasında sürmek, otomobillerin ve büyük araçların şeritlerinden motosikletçileri uzak tutarak trafik sıkışıklığını azaltıyor ve uygulama, motosiklet sürücülerinin durmuş ya da yavaş ilerleyen trafikte arkadan gelen darbe riskinden kaçınma şansını arttırıyor.”
Hepimizin bildiği gibi motosiklet ile şeritler arasında sürmek, özellikle Avrupa ve Asya’nın yüksek şehirleşmiş bölgelerinde olmak üzere dünyanın birçok ülkesinde olan yaygın bir uygulama.
Trafik sıkışıklığını ve kaza riskini azaltan şerit arası sürüş; Kaliforniya hariç, bir sebepten ötürü Amerika trafiğinin bir parçası olmadı.
Eldeki bu bilgiler ile umarız şeritler arasında sürme tarafları olanlar bu sürüş tekniğinin güvenli olduğunu savunurlar. En azından soğuk ve sert gerçekler, yorum destekli bu görüşlere karşı durabilir ve bu algıları gerçekler ile değiştirebiliriz.