Yazar: Sanço Panço
Motoron Garaj’da acayip uygulamalar yapmaya devam ediyoruz. Teknik parça destekçilerimizin başında gelen Limit Parts, Volkan Işık Grubu’ndan bu ay Yamaha MT-09 için Brembo fren pompası temin ettik ve uygulamasını yaptık. Sonrasında da İstanbul Park’ta piste çıkarak denemeyi ihmal etmedik.
Brembo konusunda Türkiye Distribütörü Limit Parts gerçekten harikalar yaratıyor. Uygulama için her türlü parça stokları mevcut. Yamaha MT-09’a uygulanması için fikir yürüttüğümüzde motora en uygun modelin hangisi olabileceği konusunda birlikte fikir alışverişinde bulunduk.
Göründüğü kadarıyla katalogda RCS 17 tavsiye ediliyordu. İtalyan parça sağlayıcı Carpimoto’nun sitesinde nfes bir soru cevap kısmı var, aynı zamanda uygulama yaptıkları için hangi motorda neyin daha iyi sonuç verdiği konusunda engin deneyimlerini sitelerinden okuduk. Söylediklerine göre daha önce bizim Yamaha R6’ya taktığımız RCS 19 çok etkili bir fren pompası olmasına karşın, MT-09’da 19 biraz fazla haşin kalabiliyormuş. DHem daha fazla fren gücü aynı zamanda da daha fazla rahatlık için onlar da RCS 17’yi tavsiye ediyorlardı. Buradan ve Limit Parts’ın katalog araştırmasından yola çıkarak RCS 17’yi uygulamaya karar verdik.
Yamaha MT-09’un ABS sistemi mevcut. RCS serisi ABS ile birlikte çalışabiliyor, etkiyi fazlalaştırmak için de fren hortumlarının çelik sargılı olanlarla değiştirilmesini öneriyor. ABS’li MT-09’da pek çok hortum var ve bunlar parça parça önce çelik borulara bağlanıyor oradan da sele altındaki ABS merkezine gidiyor. ABS fren sistemi çelik ve sabit borulardan hariç 7 ana hortuma sahip.
Yakınlarımızdan “Şeytanın Avukatı” lakaplı arkadaşımız Turgan, Öhlins, Akrapovic ve bilimum işe yarar şeylerle donattığı MT-09’unu büyük bir şanssızlık sonucu Kadıköy’deki bir motosiklet atöyesinden çaldırınca, getirtip de motora takmaya fırsat bulamadığı İngiliz Hel marka çelik örgülü fren hortumları boşta kalmıştı. Kendisinden bunları aldık. Yarım gün uğraşarak Vespa Restorasyon Servis’te bunlar tek tek değiştirildi. Sonrasında da Brembo uygulamasına geçtik. RCS 17’yi yerine monte ettik. Mevcut fren merkezinde dahili hidrolik bölümü olduğundan ve onu tamamen çıkarttığımızdan hidrolik merkezi olarak yine Brembo’nun bir kitini kullandık. Ali Usta mükemmel bir işçilik çıkartarak sistemi monte etti.
Hava alınması zor bir işti, imece usulü çalışıldı, Maslak Teknisyen Oto’dan Levent Usta’nın “aa şuradan almadınız mı havayı diyerek yaptığı son dokunuş ile bomba gibi bir frenimiz oldu.Şehiriçinde oldukça yumuşak biçimde ayarlanan kol hissiyatı mükemmel hale geldi. Gerçekten de RCS’ler kendisine verilen paranın her kuruşunu hak ediyor.
Pistte yaptığımız denemelerde ise 17’nin gerçekten doğru karar olduğunu hemen anladık. Fren hem kolay dozajlanabiliyor, hem de azıcık güç ile bile istenilen derecede tutuyordu. Hatta ayarı “vahşi” konuma aldığınızda, ön tekerleği kilitleyecek kadar tutuyor, ABS devreye giriyordu. Anladığımız kadarı ile pistte kullanırken ABS’nin sigortasını çekmek gerekiyor, aksi takdirde devreye girerek fren mesafesini uzatmaya başlıyor. Bu durumda MT-09’da RCS 17’nin 19’dan çok daha doğru bir uygulama olduğunu söylemek doğru olacaktır.