Motosiklet piyasasındaki pek çok bileşen konusunda yaklaşık 10 yıldır etkili bir duruş sergileyen
Uğur Şirketler Grubu bünyesindeki UMA (Uğur Motorlu Araçlar), sürekli geliştirdiği modern teknoloji,
satış kabiliyeti ve müşteri memnuniyetini önemseyen bakış açısı ile bulunduğu yeri sağlamlaştırdı.
2013 yılında motosiklet aksesuar ve yedek parça ürünlerini tek bir çatı altında toplayarak Motovento markasıyla aksesuar piyasasına da hızlı bir giriş yapan UMA, 2014 yılının ikinci yarısında www. kaskcim.com web adresi üzerinde, online satış mağazası oluşturarak farklı marka ve model kask çeşitlerini tüketicilerle buluşturmak amacıyla, dünya çapında tanınmış kask markalarını, distribütörlük anlaşmaları ile bir araya getirdi. Sektörde lider ve öncü konumunu devam ettirme hedefi ile hizmet veren UMA’dan Yönetim Kurulu Üyesi ve Genel Müdürü olan Faysal Takmaklı ile yaptığımız röportajda, geçmişe dair değerlendirmelerini aldık ve gelecek planları hakkında konuştuk:
UMA Genel Müdürü Faysal Takmaklı: “Başarımızın en temel nedeni müşteriye verdiğimiz değerdir.”
10 yıldır satış adetleriyle liderliğinizi koruyorsunuz, bu başarının altında yatan gerçek sebep nedir? Sizi rakiplerinizden ayıran özellikler nelerdir?
Bizce başarımızın temeli, müşterilerimize verdiğimiz değer ve onlara duyduğumuz saygının bileşeni olan “Koşulsuz Müşteri Memnuniyeti” anlayışı oluşturuyor. Müşteri odaklı yaklaşımımızın yanı sıra ürünlerimizi ve kendimizi, sürekli gelişim ilkesi ile desteklememiz de önemli bir etkendir.
Fiyat politikası bu başarıda ne ölçüde etkin?
Sürekli gelişim ilkemiz ile ürünlerimizin kalitesini artırmak ve makul fiyat politikasını her zaman benimsedik. 10 yıldır satış lideri olmamızın da, benimsemiş olduğumuz ilkeler doğrultusunda yerinde kararlar verdiğimizin bir göstergesi olduğunu düşünüyoruz.
Satışlarınızı artırmak için yıl içinde düşündüğünüz kampanyalar nelerdir?
Bankalar ile yapılan anlaşmalar sonucu hazırladığımız ve tüm yıl devam etmesini planladığımız 9 taksit fırsatı ile müşterilerimizin motosiklet sahibi olma imkanını artırdığımızı düşünüyoruz.
Uzakdoğu’nun ithalata dayalı istilasından sonra üretim merkezli yayılma politikasını nasıl değerlendiriyorsunuz? Dünya markalarının Türkiye’de üretim üsleri kurmaları, kısa ve uzun vadede ne gibi sonuçlar doğuracaktır?
Bir ülkeyi kalkındırmanın en önemli faktörden biri sanayi yani üretimdir. Bir üretim tesisinin yatırımı ve işletmesi şüphesiz ki kolay değil. Ancak uzun vadede gerek müşterilerimize iyi fayda sağlamak, gerekse ülke ekonomisine katkıda bulunmak için üretim tesisi kurmak mutlak gerekliliktir.
Pazarda büyümenin hangi segment dahilinde (cc ve type) olacağını düşünüyorsunuz?
Ülkemizde motosiklet pazarı hala hak ettiği seviyeye gelememiştir. Beklenen seviyenin altında seyir etmesi sebebiyle, Türkiye için motosiklet pazarını yeni gelişmekte olan bir pazar olarak söyleyebiliriz. Bu sebeple de ilk başlangıç ürünleri olan 100cc ve 125cc ürünler hala ön planda. UMA olarak yaptığımız yatırımlar ile motosiklet pazarının büyümesine katkı sağlayarak daha iyi seviyelere taşıyacağımız inancındayız.
Müşterilerinizi nasıl tanımlıyorsunuz, müşterileriniz nelerden etkileniyor?
Biz müşterilerimizi, marka ve ürünlerimize bağlı olan, UMA’nın sunduğu tüm hizmet ve ürünlere sahip olmayı tercih eden paydaşlarımız, paylaşımcılarımız olarak görmekteyiz. Müşterimiz yani kullanıcılarımız en çok UMA ailesinin kendilerine gösterdiği ilgi, alaka ve yakınlıktan etkileniyor.
Motovento olarak motosiklet ve sürücü ekipmanları getirmeye başladınız, başlangıç hedefleriniz ile önümüzdeki yıla ilişkin hedefleriniz ve planlarınız değişti mi? Aksesuar ve ekipman konusunda gelecek planlarınız neler? Motosikletten sonra bu konuda da liderliği hedefliyor musunuz?
Motovento, uzun yıllar yapılmış araştırma ve fizibilite çalışmaları sonucu ortaya konmuş bir projedir. Öncelikle hedefimiz sürücülerin güvenliğini ve rahatlığını ön planda tutarak, keyifli bir sürüş yapmalarını sağlamaktır. Bu hedeften yola çıkarak motosiklet kullanıcılarının beklenti ve taleplerine kolayca ulaşabilmelerini sağlamak için motosiklete dair her şeyi Motovento çatısı altında topladık. Ve her geçen gün ürün gamımızı, müşterilerimizin istek ve talepleri doğrultusunda arttırmaya devam ediyoruz. İnanıyoruz ki vermiş olduğumuz “Koşulsuz Müşteri Memnuniyeti” ve “Üstün Hizmet Kalitesi” politikalarımızla ve her geçen gün artan distribütörlüğünü aldığımız farklı markalarla da motosiklet sektöründe varlığımızı katkılarımızla arttırmayı hedefliyoruz.
MONDIAL FABRİKASI ÜRETİM HIZI: DAKİKADA 1 MOTOSİKLET!
TUİK satış verilerine göre 2005-2014 yıllarında her yıl Türkiye satış lideri olan Mondial’in Aydın Nazilli’deki toplam 43,700 m2 alan üzerine kurulu modern fabrikasında üretim süreçlerini yerinde inceledik, montaj hatlarından yedek parçaya, depolamadan müşteriye ulaşmaya kadar tüm süreci fabrika yetkililerine sorduk. 9 Ocak tarihinde yapılan UMA Servis Toplantısına gittiğimizde ortaya bir anda Mondial fabrikasını gezme fikri çıktı ve hiçbir hazırlık olmadan fabrikaya gittik. Fabrika çalışanlarının gelişimizden haberleri yoktu, dolayısıyla fabrika günlük standart işleyişini sürdürüyordu. Bu nedenle Mondial’lerin üretildiği alanı daha makyajsız bir şekilde görebilecektik.
Fabrikaya ilk olarak yedek parça bölümünden girdik; bu alan oldukça büyüktü. Ürünler numaralı ve kolilenmiş bir biçimde yerli yerinde duruyordu. Montaj bölümünde ise yapılacak her iş için belli alanlar vardı; parçaların gelişi, işlenişi, montaj aşaması ve montajlanan motosikletlerin bir arada durması belirli bir sisteme oturtulmuştu. Montaj bandında iş bölümü mevcuttu, her işçiye bir görev düşüyordu. Montajı yapılan motosikletler, bir test görevlisi tarafından test tüneline sokuluyor ve motosikletlerin düzenli çalışıp çalışmadığı test ediliyordu. Testi geçen motosikletler başka bir binada olan paketleme alanına götürülüyor ve burada paketlenip gönderilmeyi bekliyordu. Fabrika gezimiz sırasında Mondial’in yedek parça, montaj, depolama ve gönderim işlemleriyle ilgili yetkililerden aldığımız bilgileri aktarmadan önce size Uğur Motorlu Araçlar(UMA) ve Mondial markası hakkında kısa bir bilgi verelim:
1954 yılından beri soğutma makineleri imalatı yapan Uğur Grubu, Uğur Motorlu Araçlar bünyesinde 2007 yılında kurduğu 15.000 m2 kapalı alana sahip üretim tesisi ile imalat tecrübesini motosiklet sektörüne de taşımıştır. Yıllık 250.000 adet kapasitesi ve 150 üretim çalışanı ile Türkiye’nin en büyük motosiklet üreticilerinden biri olan Uğur Motorlu Araçlar, 50 cc – 180 cc aralığında Scooter, Touring, Cross ve Cub tarzlarında 55 farklı modelin üretimini gerçekleştirmektedir. 2006 yılından itibaren sahip olduğu ISO 9001:2008 Kalite Yönetim Sistemi Belgesi ve bünyesinde kurduğu motosiklet test laboratuvarıyla Hollanda ve Almanya tarafından onaylanmış Avrupa standartlarında üretim yeterliliğine sahip tesisinde faaliyetine devam etmektedir.
UMA’da bir Mondial motosiklet nasıl üretiliyor?
Burak Yıldız: Bize Mondial marka bir motosikletin üretim sürecini anlatır mısınız?
Üretim Şefi: Üretim sürecimiz satış tahminleri yönünde siparişlerin hazırlanması, sonrasında üretim planlama departmanı tarafından bu siparişlerin yurt dışından temin edilmesiyle başlıyor. Yurt dışından sipariş edilen parçalar oradaki sevkiyat çalışmalarıyla fabrikamıza geliyor. Üretim ürünlerini depoladığımız 2 adet depomuz mevcut. Bu ürünler fabrikamıza geldikten sonra bazı kalite kontrol işlemlerine tabi tutuluyor. Depolama sistemimiz ise model baz alınarak işliyor. Bu aşamalardan sonra sıra üretimin planlanması ve montaj yönünde devam ediyor. Satış bölümünün talepleri doğrultusunda üretim bandına malzeme temini gerçekleşiyor. Bazı aksamlar montaj aşamasından önce bazı işlemlere tabi tutuluyor. Örneğin şasi, üretim bandına çıplak bir biçimde değil; üzerine regülatör, enstelasyon kablosu, ateşleme bobini gibi bazı parçalar üzerine eklendikten sonra montaj bandına giriyor. Bu işlemleri yaparken üretilecek olan modelin kaç tane olacağı, hangi renk olacağı personelimize bir ekran vasıtasıyla bildiriliyor ve bu doğrultuda üretim yapılıyor. Bu ürünlerin hepsi montaj bandında birleşiyor. Montaj bandında 35-40 kişilik bir ekibimiz mevcut. Bu sayı üretilen modelin gerektirdiği operasyonlara göre değişebiliyor.
B.Y: Üretim bandınızdan günde ortalama kaç motosiklet çıkıyor?
Ü.Ş: Montaj bandında üretilen modele göre değişebiliyor bu sayı, fakat ortalama 1 dakikada motosiklet üretebiliyoruz. Günlük olarak konuşmak gerekirse ortalama 600 motosiklet üretiyoruz denilebilir.
B.Y: Montaj aşamasından sonra ne gibi işlemler mevcut?
Ü.Ş: Montaj aşamasından sonra motosikletler başka bir kısımda sürüş testçilerimiz tarafından teste tutuluyor. Bu test istisnasız her motosiklete uygulanıyor. Test makinelerine sokulan motosikletlerin ivmelenme, far ve devir çevirme gibi kısımlarını test edebiliyoruz. Ürün bu testlerden geçtikten sonra onay damgası vuruluyor ve paketleme kısmına geçiliyor. Bu kısımda benzin deposu ve göstergeler gibi bazı parçalar çizilme ve tozlanmalara karşı ambalajlanıp korumaya alınıyor. Sonra ürünler kartonlanarak sevkiyata hazır hale gelmiş oluyor.
B.Y: Bu işlemleri nasıl takip ediyorsunuz?
Ü.Ş: Bu operasyonların hepsi kullanmış olduğumuz ERP sistemine kayıt ediliyor. Bu sisteme motosikletlerin üretim, montaj ve paketleme bilgileri eksiksiz olarak giriliyor. Bu sisteme girilen bilgiler arasında yapılan her aşamanın tarihi ve motosikletin seri numarası da mevcut.
Yedek parçalar nasıl sipariş ediliyor?
Burak Yıldız: Merhaba, yedek parça kısmında genel olarak işleyişiniz nasıl?
Yedek Parça Şefi: Fabrikamızda üretim, depolama ve yedek parça işleri ayrı bölümlerde işliyor. Yedek parça kısmında sadece yedek parçaların mevcut olduğu bir kısım var, ayrıyeten aksesuar için olan bir depomuz da var. Buradaki sistem “ürün” baz alınarak sınıflandırılmış bir şekilde işlemektedir. Her raf bir ürün içermektedir. Bu depoda motosikletlerimizi oluşturan bütün parçaların stoğunu yapmaktayız.
B.Y: Yedek parçaların size gelişi ve sizden müşteriye aktarılma safhası nasıl işliyor?
Y.P.Ş: Gümrükten gelen malların kabul işlemleriyle başlanıyor. Bu malların evrak dökümleri de en küçük detayına kadar ERP sistemimize işleniyor. Sistemimiz tamamıyla online olarak yürütülüyor, yani evrak ve kağıt işlemleri kullanılmıyor. Bu online sistem üzerinden, çalıştığımız firmaların takip işlemlerini de yapıyoruz. 3 milyondan fazla miktarda ürünü stoklarımızda tutuyoruz. Sattığımız bütün ürünlerin parçaları mevcut durumda.
B.Y: İşin siparişten sonraki safhaları nasıl gerçekleşiyor?
Y.P.Ş: Biz gelen siparişten sonra stoklarımıza bakıyoruz ve onay veriyoruz. Raf numaralarını takip edip siparişi çıkarıyoruz. ERP sistemi üzerinden sipariş takibi de yapabiliyoruz.
B.Y: Verilen sipariş ne kadar sürede yola çıkıyor?
Y.P.Ş: Sipariş gönderime 1-3 gün gibi kısa bir zamanda çıkıyor. Bu süre zarfında sipariş geliyor, parça tedarik ediliyor ve kargoya veriliyor. Müşterilerimiz verdikleri siparişi takip edebiliyorlar.
B.Y: Verilen bütün siparişleri fabrikadan sağlayabiliyor musunuz?
Y.P.Ş: Evet sağlayabiliyoruz. Biz hem parça sevkiyatı, hem de parçanın yurt dışından temininin planlamasını yapıyoruz.
B.Y: Stoğunuzdaki ürünlerin devinimi ne kadar sürüyor?
Y.P.Ş: Bu, sipariş verilen ürüne göre değişiyor. Yasa gereği ürünlerimizin parçasını 10 sene bulundurmak zorundayız. Gümrükten gelen ürünlerin yüzde 70’i siparişlere gidiyor. Yüzde 30’unu ise bu nedenden dolayı elimizde bulunduruyoruz.?