Kiralık motor ile uzun dönem testi
Avrupa’daki trafik kanunları sebebiyle artık sadece 300cc olarak üretilen Vespa GTS dünyada sadece bir kaç ülke için 250’lik olarak üretilmeye devam ediyor. Bunlardan birisi de Türkiye. Türkiye Vespa Distribütörü Ferco Motor, Piaggio ile yaptığı anlaşma sayesinde bu kasayı 250cc’lik motor ile ürettirerek Türk tüketicisinin araca %37 yerine %8 ÖTV ödeyerek sahip olabilmesinin yolunu açmış. Biz de epeydir motoru beğendiğimiz için test etmek istedik. Kiralama imkanı Vespa’ların bir kaç modeli için var. Daha önce bu şekilde bir LX125’i test etmiş ve yayınlamıştık. Bu sene, diğer senelerden farklı olarak 250’liklerin krem rengi de kiralamaya açıldı. BMW Borusan gibi bir kaç şirketin daha uygulamaya koyduğu bu uygulama, uzun süredir Ferco tarafından da uygulanıyor. Aslında aracın satılması ve uygun ödeme koşullarına sahip olması sebebiyle başlayan uygulama şöyle gerçekleşiyor:
Kiralama listesinde bulunan Vespa’lardan bir tanesini kısa süreli; yani aylık bazda kiralamak isterseniz, Ferco’da sözleşme yaparak mevcut motorları kullanabiliyorsunuz. Uzun dönem kiralama kararı verirseniz, 6 ay, 1 yıl veya 1,5 yıl süreli kiralamalarda sizin için sıfır kilometre bir Vespa plakalandırıyorlar. İstediğiniz bu üç seçenekten bir tanesi için belirlenen ödeme miktarları, Ferco’nun kiralama listesinde mevcut. Bunu ödüyor ve motoru 1-2 gün içinde teslim alıyorsunuz. Kiraladığınız süre boyunca motor Ferco’ya ait oluyor. Plaka, trafik sigortası masrafları da şirket tarafından karşılanıyor. Uzun süreli kiralamada kilometre limiti yok, bu esnada yaptıracağınız bakım masrafları da şirketin yetkili servisinde bedelsiz yapılıyor.
Dikkat edilmesi gereken husus ise araçların kaskosuz olması durumudur. Kiralık motosiklet konusundaki bazı mevzuat sorunları sebebiyle araca kasko yapılamıyor, dolayısıyla trafik kazası konusundaki hasarlar kiracıyı bağlıyor. Kiralama süresi sonunda, şayet motoru satın almak istiyorsanız, ödediğiniz para motorun satış fiyatından düşülüyor, geri kalanı ödeyip motoru üzerinize alabiliyorsunuz. Vazgeçme şansınız da mevcut, vazgeçerek aracı iade de edebilirsiniz. Bu uygulamayı çok beğendik, dergide test etmek üzere bu sene kiralama listesinde olan krem renkli Vespa GTS 250ie’lerden birini kendime aldım. GTS, hem markası, hem dayanıklı motoru, hem de kolay kullanılabilirliği sayesinde hem sıfır motorlarda, hem de ikinci elde çok değerli bir model. Tek dezavantajı ise, tam kask alamayan küçük sele altına sahip olması. Bunu da arkaya çanta takarak çözmek mümkün.
Standart hali oldukça çıplak olan motosiklete orta boy cam takarak işe başladık. Vespa’nın bu motora takılabilen 3 boy camı var. Spor cam olarak adlandırılan boy; oldukça kısa, görünümü güzel ama soğuk kış aylarında üşüteceği kesin gibi görünüyor. Büyük boy cam çok güzel, ama ben yaz-kış kullandığım için kışın camın yağmurdan ve yol çamurundan görünmez hale geldiğini hatırlıyorum. Bu sebeple imdadıma hem üzerinden yolu görebileceğim, hem de beni rüzgardan koruyabilecek orta boy cam yetişiyor. İstinye Ferco’da cam takılıyor. Aynı gün plaka geliyor ve artık Vespa, yola koyulmaya hazır!
Motorun çift arka süspansiyonu 4 farklı ayar kademesine sahip ve isteğe göre ayarlanabiliyor. Önde iste konforu oldukça iyi standart bir tekli amortisör var. Öteden beri kırmızı yaylı ayarlanabilir Bitubo amortisörlere göz öldürüyorum. Bunların da Türkiye Distribütörü Ferco ve bir kaç puan farkla neredeyse Avrupa fiyatına satıyorlar. Öne bir tane amortisör alıyorum, Ferco’dan Taner pratik bir şekilde bunu yerine takıyor. Artık hem yay, hem de süspansiyonu istediğim gibi ayarlayabilirim.
Tam teslim aldığım dönemde İstanbul’da kar bastırdığı için, büyük bir hızla diz örtüsü temin etmem gerekiyor. Bu konuda çalışan az sayıda firma var. Vespa’nın orjinal ve mıknatıslı bir diz örtüsü var ama Merkez Servis’ten Apo Usta çırpma yapabildiğini söyleyince orjinali yerine daha önce Beverly’de kullanıp memnun kaldığım Tucano Urbano’dan almaya karar veriyorum. Tucano’nun ürettiği modelde, yanlarda şişirilebilir hava yastıkları var ve bu sayede çırpma yapmıyor. R154 kodlu olan Vespa’ya özel, terzide dikilmiş gibi oturacak. Daha önce Beverly için aldığım bir tane yedek örtüm var, Türkiye Distribütörü Honda Mototal’a gidiyorum, Süha Bey kendilerinden aldığım önceki örtüyü Vespa’nınki ile değiştiriyor. Büyük kolaylık! Bunun montajı ile ilgili fotoğrafları önümüzdeki sayıda bulabileceksiniz.
Vespa’nın ihtiyaçlarından bir tanesi de arka çanta. Orjinal çantasını çok beğenmekle birlikte, çıkmıyor olmasını pek beğenmiyorum. Ayrıca bir tane Givi çantam var. Diğer test motorlarına da söküp takabildiğim için bir tane Givi takma tabanı alıp Vespa’ya takıyorum. Dolayısıyla artık bir çantam da var. Şimdi gelsin kilometreler! Bakalım kahramanımız Vespa’yı bu dönemde ne gibi maceralar bekliyor??