Yazar: Sanço Panço
Vespa PX 200 skuterı Polini Kit takarak motor hacmini 210 cc hacme yükselttik. Sonucunda Vespa PX 200 Polini Kit ike ne kadar güçlendi?
Motoron Garaj’da bu ay Çöl Tilkisi’ne yaptığımız modifikasyonları işleyelim dedik. Bütün hikaye, geçen sene Köln’de gittiğimiz Scooter-center isimli modifiye Vespa parçaları satan yerde başladı. Dünyada böyle bir moda var. Moda epeydir motorları kesip biçip bobber yapma, kafe reysıra dönüştürme gibi başladı, bundan nasibini Vespa’lar da aldı. Kesip biçme işleri dışında, Vespa’lar İtalya’da yarış amaçlı da kullanıldığından, İtalya’da bu tip motorlara prça üreten Polini, Malossi, Pinasco gibi aile firmaları, işi geliştirip bu eski aletler için son derece modern motor parçları ve donanımları da üretir hale geldiler.
Çöl Tilkisi’ni topladığımızda hatırlarsanız motoru olduğu gibi bırakmış, sadece conta, keçe ve rulman gibi eskimiş olabileceğini düşündüğümüz yerlerini yenilemiştik. Aslında, performansı eski bir motor için oldukça yerinde idi. Düz yolda hızı yaklaşık 95-100km/s’i buluyor, yokuş aşağı da 115’leri görebiliyordu.
Maslak’taki Merkez Servis’te bu işi birlikte yaptığımız Ali (Acar) Usta’nın gazlaması ile, bir iş için gittiğim Köln’de, modifiye parçaları satan Scooter-Center (.com)’a uğrama fırsatım oldu. Ali Usta motora bir karbüratör kiti alıp biraz daha hızlandırılması taraftarıydı. Köln’deki mağazaya gittiğimde bu motora uygun bir Malossi karbüratör kitinin iş görüp göremeyeceğini danıştım. Sordukları ilk şey; motorun standart durumda olup olmadığıydı. Standart olduğunu söyleyince, bankonun arkasındaki Uwe şöyle dedi; “Şimdi ben size 300 euro’ya bir karbüratör kiti satabilirim. Ancak motorunuz standart durumda ise, bu karbüratör kiti ile hiç bir ekstra sonuç alamazsınız.
Bence öncelikle (içeriden bir egzoz getirdi) Sip Road 2.0 isimli bu egzozu alın. Biz bu aletlerle yarışıyoruz. Size bir reçete yazayım, mali durumunuza göre adım adım ilerleyebilirsiniz.” Sip Road 2.0 egzoz, standart egzoza çok benzeyen, ama boru çapında değişik bir tasarımı olan, karbüratör kitinden oldukça ucuz (ortalama 120 euro civarı) bir egzozdu. Adam çok inandırıcı konuşunca, ben de egzozu alıp İstanbul’a döndüm. Takmadan önce servistekiler “standart egzozdan farkı ne ki bunun, boşuna almışsın” diye bana takıldıysalar da, ilk test sürüşünden sonra geri dönen herkesin yüzünde kocaman bir gülümseme vardı.
Gerçekten de egzoz, özellikle 2 ve 3. viteslerde torku ve çekişi acayip arttırıyor, dinamometrede yapılan test sonuçlarına göre 10 beygirlik motorda 2,5 beygire varan güç artışı sağlıyordu. Egzozla biraz zaman geçirdikten sonra, motorun performansını özellikle ara viteslerde çok iyi hale getiren bu değişikliği Uwe’nin tavsiyesi yönünde ilerletmeye karar verdim. Bunun için bir başka iş seyahatinden faydalanarak, Bologna’ya gittiğim bir dönemde, Polini, Malossi ve Pinasco fabrikalarına çok yakın bir bölgede konuşlanmış Vespatime’ı (.com) ziyaret ettim. Öncelikli olarak Uwe’nin tavsiye ettiği 210cc’lik Polini Alüminyum kiti aldım. Polini’nin ürettiği, orjinal silindir kitine oranla 10 cc daha büyük bu silindir seti son derece modern malzemelerle üretilmiş bir ürün. Orjinal silindir kitinde çok az sayıda delik bulunuyor ve bütün silindir çelikten üretiliyor.
Delik sayısının az olması yanma odasına yakıt geçişinin optimumda kalmasını sağlıyor. Ancak performans için bundan daha fazlasına ihtiyaç var. Polini’nin kitindeki silindir ve piston üzerindeki delikler, daha fazla sayıda delikten yanma odasının beslenmesini sağlıyor, bununla birlikte de güç geliyor. Bu kitin bir diğer özelliği alüminyum olduğundan oldukça hafif olması ve içinin nikasil kaplı olması sayesinde pistonun yüksek devir çevirebilmesi. Abdullah ve Ali Usta ile kiti motorun üzerine taktık. Motoru tamamen sökmemek için, eski silindir setini söküp yenisini takmayı tercih ettik. Önce silindir kapağı, ardından silindir ve piston çıkartıldı. Orjinal krankta ve kolunda herhangi bir boşluk görünmüyordu. Önce pistonu, ardından silindiri takarak kapağını kapattık.
Polini’nin kullanım klavuzunda 500 kilometrelik bir rodaj öngördüğü için hemen full gaz yapmadık tabii ama, motordaki değişim inanılmaz oldu. Öncelikle orjinal sete oranla çok hafif olduğu için, PX’i ayaktan indirdiğinizde motor tarafına yatmak istemiyor artık. Çalışma sesi biraz sinirli hale geldi.Daha ilk kilometrelerde motordaki farkı farketmek son derece kolay. İlk izlenimler oldukça iyiydi. Hatta motora binen Abdullah Usta “ben artık kendi motoruma binemem” dedi. Gazı açmanızla birlikte motor eskiye oranla çok daha iyi bir çekiş ile öne atılıyor. Torkun arttığı kolayca farkediliyor.
1.
2.
1.Polini silindir
2.Orijinal silindir
Karbüratör memesini oldukça büyük bir sayı ile değiştirdik, yakıt tüketiminde büyük bir artış olmadı çünkü motor yüksek hıza çok daha kolay ulaşıyor ve gazı yarı yarıya kıssanız bile, o hızda seyretmeye devam ediyor. Zaman zaman 2. vitesteki ani hızlanmalarda gazı açmanızla birlikte hafifçe kafa kaldırıyor. Demek ki daha sert açsak, kafanın kalktığını görebileceğiz. Sürekli kullandığımız PX’i kullanmak daha keyifli hale geldi. Kilometreler ilerleyip, gazı daha rahat açmaya başladıkça, Polini kitin artılarını da görmeye başladık. Standart dişlileri ile PX 200 3. viteste 100’e, 4 viteste 125- 130km/saate çıkar hale geldi. Eskiden son hız olarak 100’ü oldukça uğraşarak yaparken, artık rahatlıkla 100 ile seyredebiliyor. Ortalama hızın 75’lere yükselmesi, PX’in oldukça hızlandığını gösteriyor. Önümüzdeki sayıda: Daha fazla modifiye işleri…
Pinasco yüksek karbüratör kapağı. Ne kadar fazla hava o kadar köfte. Plastikten üretilen bu aksesuar PX için özel profile sahip. Fiyat 49 Euro.
Polini açık hava filtresi. Orijinal filtreye göre daha çok hava almayı sağlıyor. Yanında 140’lık büyük karbüratör memesi ile geliyor. Fiyat 45 Euro.
Pinasco Flytech değişken avanslı elektronik ateşleme ünitesi ve hafif pervanesi. Bu set 2 zamanlı PX motorunu ağaç kesme testeresi gibi yüksek devirde rahat çalıştırıyor. Fiyat 300 Euro.
Polini 210 cc alüminyum silindir piston seti. Nikasil kaplı bu hafif alaşım set motora “tak çalıştır” yöntemiyle takıldığında yaklaşık 7 beygir kazandırıyor. Fiyat 350 Euro.
Sip Road 2.0 modifiyeli egzoz. Standart egzoza çok benzeyen bu ürün özellikle ikinci ve üçüncü viteste motoru şahlandırıyor. Fiyat 139 Euro.