Yazar: Moe
Büyük bir çoğunluğumuz yarışçı değil, ve yüksek oranda motosikletimizi mayın tarlası kıvamındaki sürprizlerle dolu yollarımızda kullanıyoruz… Peki yattığımız virajda önümüze aniden bir şey fırlarsa, veya bir anda yolda yağ-kum olduğunu fark edersek? BMW bu soruna ABS-Pro adını verdiği geliştirilmiş ABS ile çözüm bulmaya çalışmış… İşte ayrıntılar.
Aslında viraj içerisinde fren yapmamak sizin elinizde… Bir dönemece girmeden önce, önünüzdeki viraja “güvenli” ve rahatlıkla alabileceğinizi hissettiğiniz bir hızda girmeli ve amortisörlere kendi dengesini bulabilecek bir zaman vermeniz gereklidir. Ayrıca döneceğiniz virajın güvenli olup olmadığını ön görmek de yine sizin elinizde, virajın sonunu (daralan viraj mı, açılan viraj mı) ve yolun durumunu görmeden yüksek yatış açılarına ulaşmak zaman zaman tehlikeli durumlara yol açabiliyor; günde on defa döndüğünüz bir viraj da olsa 11. dönüşünüzde yola dökülen bir yağ ya da kum size çok da hoş olmayan tecrübeler yaşatabilir. Bu yüzden güvenli hız ve öngörü, viraj dönerken önceliklerimiz arasında olmalı…
Ancak ne kadar dikkatli olursak olalım, virajda fren yapmamız gerektiği bir an gelebilir; yorgunluk, dikkatsizlik, kontrolü elimizde olmayan ekstrem durumlar vs. … Viraj içerisinde yapılan fren tekniğini yarışçılar limitlerinde fazlaca kullansa da, BMW yol sürücüleri için bunu güvenli hale getirebilecek bir sistem tasarlamış,viraj-ABS’si olan “ABS-Pro” !
Şimdilik, denenebilecek en performanslı modeli olan HP4 üzerinde opsiyonel bir eklenti olacak olan ABS-Pro’nun, yavaş yavaş BMW’nin ürün gamındaki diğer modellere de uygulanacağı bilgisi veriliyor.
BMW HP4’ün sahip olduğu halihazırdaki ABS düz yollardaki frenajda yüksek bir güvenlik vaat etse de, yapılan açıklamalara göre ABS-Pro bu güvenliği bir üst basamağa taşıyıp; viraj içerisinde frenin uygulanmasıyla oluşan tüm denge bozucu kuvvetleri çok kısa bir sürede minimuma indirgeyebiliyor.
Sistemin çalışma prensibi ise motosikletin 3 aksisteki ivmesini ve yatış açısını okuyan sensörlere dayanıyor. Bu sensörler aynı zamanda Dynamic Traction Control (çekiş sistemi) ve Dynamic Damping Control (otomatik amortisör ayarı) sistemlerinde de görev alıyor.
Dynamic Damping Control Çalışma Prensibi için aşağıdaki videomuza bir göz atabilirsiniz:
Basitçe özetlersek, yatış açısı arttıkça yapabileceğiniz fren sertliği ve artan derecedeki baskısı da limitleniyor. Bir çok sensörden okunarak frenlere iletilen bu kademeli fren gücü çok karmaşık algoritmalara dayandırılıyor.
ABS-Pro’nun 380€ gibi bir fiyatla HP4’e opsiyon haline getirileceği bilgisini veren BMW, sistemin sadece “Yağmur” ve “Spor” modlarında kullanılabileceğini belirtiyor. ABS-Pro’nun yollar için tasarlandığı ve”Yarış” – “Slick” modlarının pistlerde kullanılacağı öngörüldüğünden mantıklı bir uygulama olmuş denebilir.
Ekim ayında görücüye çıkacak olan teknoloji için BMW son olarak, “fizik fiziktir, ve hala motosikletin fiziksel limitlerini zorlayabilir ve düşebilirsiniz” açıklamasından da geri kalmıyor. Sanıyoruz bu ikaz, su geçirmez saatleri ilk önce bir bardak suda test eden biz Türkler için!!
Bir benzer uygulama üzerinde uzun süredir Bosch’unda çalıştığını hatırlatmakta fayda var. Viraj esnasındaki frenajda motorun dik hale gelmesini engellemek üzerine geliştirilen bu sistemin videosu ise aşağıdaki gibi: