Yazar: Sanço Panço
Kentsel dönüşüm Türkiye’nin her yerine gelince, ortalığın kamyon ve kazı çamuru dolması, biz çıplak motosiklet kullanıcılarını da vurdu.
Yamaha MT-09’umuzda, plakalık ve büyük plaka yerinde olduğu halde, 180’lik devasa arka lastik, yoldan aldığı çamuru iki yandan bütün seleye ulaştırıyordu. Mevcut küçük çamurluğa yapılan uzantı da çok fayda vermeyince, işi kişisel yöntemlerle çözmeye karar verdik. Bu konuda çalışan çok az sayıda adam var. Fiber denince İstanbul’da akla en başta Yusuf Şimşek geliyor. Kendisinin www.grenaj.net isimli bir web sayfası var. Orayı açıp baktığımızda bu işe nasıl başladığını şöyle anlattığını gördük:
“1982 yılında Anadol kaporta imalatı ve tamiratı olarak fiber-glass sektöründe başladığımız işimize, zaman ilerledikçe tampon tamiri ve imalatı olarak devam ettik. 1998 yılında Süleyman Memnun’un katkıları ile Türkiye’nin ilk motorsiklet grenaj imalatı atölyesini açtık. Zamanla Türk Motor Sporları yarışçılarımızın, yarış grenaj imalatını yapmaya başladık. Ürünlerimizi yarış motoru kafası, yan ve arka kuyruk grenajları, çamurluk, ram-air borusu, altarnetör kapağı koruması, debriyaj kapağı koruması, kafa demiri, sağ – sol panzotlar, arka kuyruk aksesuar kapakları ve arka çamurluklar olarak listeleyebiliriz.
” Kendisini de tanıyordum, bu kadar sabırlı ve pozitif düşünceli adam zor bulunur. Atladım motora gittim. Yusuf Şimşek sanırım bir tek kanlı canlı insan yapamıyor, doğal olarak, ondan hariç her türlü malzemenin tıpkısının aynısını fiberden yapabiliyor. Durum böyle olunca pek çok sanatçının da kapısını çaldığı görülüyor. Atatürk Oto Sanayi Sitesi’ndeki 9. Sokak zaten bir sanatçılar sokağına dönüşmüş. Entellektüel komşuların arasında fiber kokuları arasında bulduğumuz dükkanda bir takım heykel parçaları hemen göze çarpıyor. Fikrimi anlattım. “Yaparız, zor değil” dedi.
Daha önce Avrupa’da bir Kawasaki Z800’de oldukça büyük bir arka çamurluk görmüştüm. Yusuf Usta gördüğü bu modelden yola çıkarak sanırım CBF 600 için üretmiş olduğu bir çamurluğu hemen orada üretti ve bizimkine altyapı olması için kesti biçti. Bundan sonra iş eldeki malı bizim motora uydurmaya kalıyordu. Aşağıda üretim aşamalarını fotoğraflı biçimde takip edebileceğiniz çamurluk işin sonunda süper bir şekilde motora uydu. Sudan koruma performansı da hiç fena değil. Yusuf Usta’ya ulaşmak isteyenler http://www.grenaj.net/ ’ten ulaşabilirler.
Adres ise şöyle; Atatürk Oto Sanayi Sitesi 2. Kısım 9.Sk Üst Blok no: 279, Maslak, İstanbul.
Örnek bir arka çamurluk parçası kesilip biçilerek motorun arkasına tutturuluyor. Motorla arasındaki bölüm ise karton, yapıştırıcı ve elyaf ile yerinde yapılıyor. Yapıştırıcı olaraksa Japon yapıtırıcı ve toz karbonat en önemli yardımcı. Fotoğraftaki kirliliğe aldanmayın, motorun kirlenmemesi için Yusuf Usta son derece özenli bir maskeleme yaptı, iş bittiğinde tertemiz biçimde söküldü.
Yapılan prototip kuruduktan sonra tekrar kalıbının alınması gerekiyor. Ancak bu aşamaya geçilmeden önce prototipin son derece özenli biçimde zımparalanması ve üzerinin temizlenmesi, boşlukların kapanması için macunlanması gerekiyor.
Prototip kalıp alınması için hazır. Üzerine yapıştırıcı sürülüyor ve elyaf konarak kalıp oluşturuluyor. Kalıbın uzun süre dayanması için biraz kalın gövdeye sahip olması lazım.
Kalıp hazır. İçinden prototip çıkartılıp üretime hazırhale getirilmesi lazım. İçini çok ince su zımparası ile temizliyor ve pürüzsüz hale getirmeye çalışıyorlar. Kalıp içi hazır olduktan sonra malzemenin çıkabilmesi için özel bir madde içine sürülüyor.
Yusuf Usta çok özendiğimiz için hassas davranıyor ve çamurluğu elyaf kumaşından döküyor. Bu sayede mal çok kaliteli ve hafif oluyor. Kuruduktan sonra kalıptan çıkarıyoruz.
Motora takma aşaması uzun sürmedi. Vida deliklerinin yerleri belliydi, onlar delindi. Bütün çamurluk 3 vida tarafından taşınıyor. İşçiliği çok beğendik. Kendisini bu süper iş için tebrik ederek memnun biçimde ayrılıyoruz. Mt-09 için bu kalıp kendisinde hazır olduğu için bundan sonra isteyecek olanlar çamurluğu 200 lira bedel ile kendisinden edinebilirler. Kişiye özel başka üretimler için ise ayrıca kalıp maliyetini kendisi ile konuşmak lazım.
Yorumlar
Loading…