Yazar: Batuhan EMREM
Yamaha’nın konsept model olarak tanıttığı PES1 ve PED1 ‘in tadına bakmak için iki yıl daha beklememiz gerekiyor.
Artık yalnızca elektrikle çalışması sebebiyle “konsept” sıfatını alan motosikletler üretme dönemini bitirmiş bulunuyoruz; öyle ki Yamaha’nın bu havalı ikizleri elektrikle çalışması bir kenara son dönemlerde tasarlanan en şık motosikletlerden biri olarak karşımıza çıktılar. Yine de onları sürmek için iki yıl kadar beklemeliyiz.
PES1, ikizlerden yol motosikleti olanı. Yamaha motosikletin isim kodlamısını “Passion, Electric, Street” kelimelerinin ilk harflerini kullanarak yapmış. Motosiklet her ne kadar elektrikle çalışsa da benzinle çalışan geleneksel motosikletlerinkine benzer bir deposu bulunuyor. Dikkat çeken bir diğer nokta ise aracın hemen altına yerleştirilen monoshock arka amortisör sistemi. Alüminyum şasisi ve ince yapısının yanında bir de bolca kullanılan karbon fiber malzemeler ile motosikletin ağırlığı 99 kg ki bataryaları sebebiyle ağırlık problemi çeken elektrikli motosikletler için bu oldukça az bir değer.
İkizlerden diğeri olan PED1 ise asfalt yerine ailenin toprak parkurlarda kirlenmeyi seven çocuğu. İsmimde farklılık yaratan D harfi ise “Dirt” anlamına geliyor. PES1 ile aynı motor, monocoque şasi ve bataryayı paylaşan PED1 ise 84 kg ağırlığında. Anlaşılan Yamaha motosikleti öylesine hafif hale getirmeye çalışmış ki bir seleyi koymayı bile aracı ağırlaştıracağı sebebiyle çok görmüş. İkizinin aksine PED1’in daha geleneksel bir amortisör sistemi bulunuyor ki bu motosikletin yerden yüksekliğini korumak ve darbeye karşı açıkta herhangi bir parça bırakmamak adına oldukça akıllı bir tercih. Her iki motosiklet de hem manuel hem de otomatik olarak sürücünün tercihine göre çalışabilen aktarma sistemine sahip.
Yamaha yeni yayınladığı yıllık raporunda geçen Kasım ayında Tokyo’da tanıttıkları PES1 ve PED1’i üretmeyi planladıklarını söyleyerek: “EV spor motosikletlerle yeni bir değer yaratmayı amaçlayarak PES1’i iki yıl içinde satışa sunmayı hedefliyoruz, benzer şekilde PED1 ile de off-road dünyasının çerçevesini genişletme amacındayız. Elektrikle çalışmalarının yanında getirdiği avantajların yanı sıra bu motosikletler, motosiklet tutkunlarının bekledikleri kullanışlılığı yeni bir sürüş deneyimiyle sunacaklar.” Birer konsept olarak tanıtılan bu motosikletlerin pek de fazla değişmeden iki yıl sonra, 2016’da karşımıza çıkmasının hevesle bekliyoruz. Muhakkak değişeceklerse de Yamaha ilk olarak PED1’e bir sele koyarak başlayabilir.